تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جایگاه علوم انسانی در ارزشگذاری و سیستم آموزشی کشورپایین است

دبیرکارگروه فرهنگی و اجتماعی خانه نخبگان قزوین گفت: بررسی جایگاه علوم انسانی در ارزشگذاری و سیستم آموزشی کشور ما نشان می دهدکه مسئولان و متولیان امر نست به این حوزه مهم و با ارزش توجهی کافی و مناسب ندارند.

به گزارش شمانیوز: محسن قربانی دبیرکارگروه فرهنگی و اجتماعی خانه نخبگان قزوین در مصاحبه با این خبرگزاری اظهار کرد: علوم انسانی به جهت تاثیر و جهان بینی ناشی از آن که ایجاد می شود از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است.

وی گفت: علوم انسانی از مبنایی ترین اصول و اعتقادات فکری و فلسفی آغاز شده و با کاربردی کردن خود در جنبه های مختلف جوامع بشری،اهمیت و ارزش خود را نشان داده است.

 دبیرکارگروه فرهنگی افزود: بررسی جایگاه علوم انسانی در ارزشگذاری و سیستم آموزشی کشور ما نشان می دهدکه مسئولان و متولیان امر نست به این حوزه مهم و با ارزش توجهی کافی و مناسب ندارند.

 قربانی اضافه کرد:با بررسی اجمالی در میزان توجه و اهمیت به حوزه علوم انسانی در کشورمان و سایر کشورهای پیشرفته به راحتی مشخص می‌شود که تفاوت فاحشی در اهمیت دادن به این حوزه وجود دارد.

 قربانی تاکید کرد:  اهیمت مباحث و علوم انسانی به حدی مهم است که کشورهای غربی اداره افکار جامعه خود و حتی جوامع دیگر را از این طریق ممکن می دانند،چرا که حتی با وجود پیشرفت و توسعه علوم مهندسی،جهت گیری علوم مهندسی را علوم انسانی مشخص می کند.

 عضو خانه نخبگان بسیج در اهمیت علوم انسانی در اسلام توضیح داد: یکی دیگر از ابعاد اهمیت علوم انسانی،توجه و اهمیتی است که اسلام به این حوزه داشته است،چرا که هدایت و تربیت جامعه جز با آشنایی و آموزش علوم انسانی اسلامی میسر نخواهد شد.

 این فعال فرهنگی گفت: امروزه می بینیم که علوم انسانی در مغرب زمین علاوه بر رشد و توسعه قابل توجه به طور موثری در خدمت توسعه کشورها و تمدن غربی قرار گرفته است ولی متاسفانه هنوز در کشور ما جایگاه علوم انسانی ضعیف و کم اهمیت است.

 وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در زمینه علوم انسانی می تواند نتایج اثربخش و مهمی را به همراه داشته باشد ولی به جهت دیر بازده بودن علوم انسانی،استقبال کمی از اینگونه علوم صورت می پذیرد.

 این کارشناس حوزه فرهنگی بیان کرد :به جهت اینکه خروجی و نتایج علوم انسانی به سرعت خودش را نشان نمی دهد و هنوز کاربردها ،نتایج و قابلیتهای علوم انسانی برای ما مشخص نشده است و راهکارهای آن برای ما ملموس نیست،در نتیجه افراد میل و رغبت کمی برای حضور این رشته ها وجود دارد.

وی در ادامه  به ضرورت بازنگری در متون علوم انسانی اشاره و عنوان کرد: از طرفی متون و محتوای علوم انسانی نیاز جدی به بازنگری و تغییر و تحول دارد به طوری که رهبر معظم انقلاب چند سال پیش مسئله تحول در علوم انسانی را مطرح کردند.

قربانی ادامه داد : با وجود اینکه اسلام سرشار از مطالب و منابع انسانی قوی و سازگار با ذات و سرشت بشری است ،ما شاهد هستیم که در سیستم آموزشی ما از منابع و محتوای غربی استفاده می شود که تحول در علوم انسانی ضروری به نظر می رسد.

وی افزود :  با تاکید بر منابع بومی و اسلامی از یک طرف و  بررسی و مطالعه نسبت به آنچه تا به امروز از دستاوردهای علوم انسانی که غالباً بر مبنای نظر غرب بوده ، شاهد رشد و ارتقای علمی در همه بخش ها خواهیم بود .

دبیر کارگروه فرهنگی تصریح کرد: به نظر می رسد در تحقیق و بررسی این مسئله موضوعات مختلفی دخالت خواهند داشت و ما باید با برگزاری کارگاه ها و نشستهای تخصصی،تعامل و دعوت از سایر اندیشمندان حوزه علوم انسانی و به نمایش گذاشتن خروجی و نتایج بکارگیری علوم انسانی غربی،مسئله تحول در علوم انسانی را به وضوح نشان دهیم.

قربانی بیان کرد:در کنار همه این موضوعات باید آمادگی های لازم در خصوص تغییر و تحول در علوم انسانی را در بخش ها و عرصه های مختلف ایجاد کرد چرا که امکان مخالفتها و مقاومتهایی در این رابطه صورت پذیرد.

عضو خانه نخبگان افزود: علوم انسانی بر پایه مبانی و اصولی بنا شده  است که جهان بینی و ایدئولوژی ما را شکل می دهد و به همین جهت است که باید در نوع محتوا و متون آموزشی علوم انسانی دقت و توجه کرد.

 دبیر کارگروه فرهنگی خانه نخبگان اذعان کرد: از آنجا که فرهنگ و تفکر جامعه ما بر اساس فرهنگ و تفکر اسلامی سرچشمه گرفته،لذا جای خالی متون علوم اسلامی در  محتوای آموزشی علوم انسانی ما کاملاً مشهود است.

 وی  افزود:این نکته مهم ،بیانگر این مسئله است که در تحول و بازنگری در علوم انسانی،بهترین جایگزین و مکمل اندیشه ها و تفکرات اسلامی و تشیع است که نبود و یا کم رنگ بودن این موضوع به وضوح نمایان است.

قربانی اضافه کرد: وقتی از زاویه دینی و اسلامی به موضوعات و پدیده ها نگاه می کنیم،همه ابعاد آن مورد بررسی قرار می گیرد هم بعد اخروی و  غیبی، هم بعد دنیوی در صورتی که در فرهنگ و علوم انسانی غربی فقط جنبه های انسانی و اجتماعی پدیده بررسی می شود.

 وی در پایان تاکید کرد: ما در کارگروه فرهنگی خانه نخبگان موضوعات مختلفی را مورد بررسی و تحقیق قرار داده ایم و به جهت تاکید و فرمايشات امام راحل و مقام معظم رهبري قصد داریم تا ابعاد مختلف این مسئله را از جنبه های مختلف از جمله متون و محتوا  بررسی و راهكارهاي مناسب برای عملی شدن آن ارائه کنیم.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جایگاه علوم انسانی در ارزشگذاری و سیستم آموزشی کشورپایین است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..