تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علت ناله های شبانه چیست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اختلالات خواب انواع مختلفی دارند که بر روی وضعیت روحی و جسمی شما تاثیر می گذارد. در این مقاله به بررسی یکی از اختلالات خواب به نام کاتاترنیا یا ناله در خواب می پردازیم.

این صداهای عجیب و غریب که در خواب تان ایجاد می کنید، ممکن است خروپف نباشد.در مورد صداهایی که خودتان در خواب تولید می کنید، به نظرتان کاملا طبیعی می آیند؟خب، همه صداهایی که در خواب تولید می کنید همان خرخر کردن های قدیمی و همیشگی نیستند.

 در واقع شرایطی وجود دارد به نام کاتاترنیا یا نالهٔ خواب، خواب‌ناله ، ناله در خواب یا خواب‌نالش* catathrenia یا ناله کردن در خواب sleep groaning که شیوع آن رایج تر از آن است که تصور می شود. محققان معتقدند ناله در خواب یک شرایط نادر است و فقط 0.3 تا 0.5 کل مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، دکتر راج کوما داسگوپتا Rajkumar Dasgupta، استادیار پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی Keck در دانشگاه جنوبی کالیفرنیا می گوید: اما به نظر می رسد این عدد بزرگتر از این مقدار است، زیرا خواب ناله اغلب گزارش نمی شود.

دکتر داسگوپتا می گوید: "شخصی که با فرد بیمار می خوابد، این مشکل را گزارش می دهد و نه خود فرد." در حقیقت دیگران هستند که متوجه ناله شما در خواب می شوند و احتمالا خود شما متوجه این مشکل نمی شوید، زیرا ناله در خواب معمولا هیچ نشانه ای در طول روز ندارد.
بنابراین اگر شما – یا همسرتان – از ناله در خواب رنج می برید، چطور می توانید در مورد آن صحبت کنید؟ در اینجا به هر آنچه لازم است در مورد خواب ناله یا کاتاترنیا بدانید، اشاره می کنیم.

 1. ناله در خواب sleep groaning چیست؟

ناله کردن در خواب به عنوان نوعی خواب پریشی یا پاراسومنیا parasomnia طبقه بندی می شود – خواب پریشی اصطلاحی است که برای رفتارهای ناخواسته، اقدامات یا افکاری استفاده می شود که به هنگام به خواب رفتن، در زمان خواب یا بیدار شدن رخ می دهد.راه رفتن در خواب یا صحبت کردن در خواب از دیگر موارد خواب پریشی هستند.

ناله کردن در خواب ممکن است شبیه به خروپف به نظر برسد، اما علت بروز آن متفاوت است. خروپف زمانی رخ می دهد که عمل دم را انجام می دهید. نفس را به داخل می کشید و ماهیچه ها و بافت های شل شده در نای می لرزند و سر و صدا ایجاد می کنند.

از طرف دیگر خواب ناله زمانی رخ می دهد که شما عمل بازدم را انجام می دهید. داسگوپتا می گوید: هر ناله ممکن است بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه طول بکشد. به طور معمول خواب ناله شبیه به ناله به نظر می رسد. این مشکل حتی ممکن است با صدای ناله ای همراه با زوزه همراه داشته باشد.

انجمن خواب امریکا The American Sleep Association توضیح می دهد که این ناله ها ممکن است با یک خرناس یا یک آه در آخر دنبال شود.

 2. علت ناله در خواب یا خواب ناله چیست؟

متخصصین به طور 100 درصد در مورد علت این عارضه مطمئن نیستند، اما داسگوپتا می گوید برخی افراد – مانند افراد مبتلا به ناهنجاری های سر و صورت – بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به خواب ناله هستند، زیرا ساختار راه هوایی فوقانی ممکن است باعث شود فرد در هنگام بازدم صدا تولید کند.

به علاوه ما در زمان REM خواب نیز در معرض خواب ناله هستیم. *REM در خواب زمانی است که عضلات شل می شوند. داسگوپتا یادآور می شود همانطور که عضلات شل شده در امتداد تارهای صوتی و راه هوایی فوقانی منجر به خر و پف می شوند، در خواب ناله نیز این عضلات ممکن است نقش مهمی داشته باشند.

* REM:یک مرحله از خواب است که در نیمه شب اتفاق می افتد و با حرکات سریع چشم، رویا دیدن بیشتر و حرکات بدن و نبض و تنفس سریعتر همراه است. این عبارت مخفف Rapid Eye Movement است، به معنای حرکات سریع چشم ها.

او می گوید گرچه شواهد خیلی قوی نیستند، اما داده هایی وجود دارد که نشان می دهند استرس می تواند در بروز خواب ناله نقش داشته باشد.همانطور که بافت زیاد در مسیر هوایی فوقانی می تواند منجر به خرخر کردن شود، این مسئله می تواند عامل بروز خواب ناله هم باشد. این واقعیت ممکن است توضیح دهد که:

چرا به طور کلی خواب ناله بیشتر در بین مردان مشاهده می شود تا در بین زنان؟

زیرا مردان بزرگتر از زنان هستند، به علاوه در این بخش ها بافت بیشتری دارند.

ورزشکاران و شناگران نیز بیشتر در معرض خواب ناله هستند. داسگوپتا می گوید انجام تمرینات تنفسی بی رویه در طول روز ممکن است باعث شود فرد در طول شب هم تنفس نامنظمی داشته باشد.

 3. آیا خواب ناله یا ناله در خواب خطرناک است؟
داسگوپتا می گوید در اکثر موارد خواب ناله بی خطر است.اما اگر به طور مداوم به خاطر خواب ناله از خواب بیدار شوید یا این مشکل باعث عدم خواب و استراحت کافی شود، ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد. اگر چنین است حتما به پزشک مراجعه کنید.

مشکل بزرگتر مربوط به خواب ناله این است که این عارضه ممکن است در حقیقت خرخر کردن باشد. خرخر کردن می تواند نشانه وضعیتی به نام آپنه خواب باشد. آپنه خواب شرایطی است که بر اثر آن مسیر هوایی به طور نسبی در هنگام خواب مسدود می شود و منجر به دوره های قطع تنفس می شود. این یک مشکل جدی است زیرا آپنه خواب با مشکلات جدی تری مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در ارتباط است.

 4. آیا می توان خواب ناله را درمان کرد؟
دستگاه فشار جریان هوای مثبت دائمی (CPAP) Continuous positive airway pressure دستگاهی است که به افراد مبتلا به آپنه خواب کمک می کند راحت تر نفس بکشند و علائم خواب ناله را نیز کاهش می دهد.

داسگوپتا می گوید درمان موقعیتی (وضعیت و فرم فرد در هنگام خواب) Positional therapy نیز می تواند موثر باشد – خوابیدن به پهلو در مقابل خوابیدن به پشت، در خوابیدن به پشت عضلات بیشتر در معرض شل شدن هستند.

دستگاه دندانی فک پایین Dental mandibular devices برای آپنه خواب استفاده می شود که فک پایین را کمی به سمت جلو می آورد و پشت مسیر هوایی را باز می کند و احتمال مسدود شدن در هنگام تنفس به داخل و خارج را کاهش می دهد، گزینه های دیگری هستند.

 منبع: سیمرغ

انتهای پیام/

ناله در خواب یا کاتاترنیا چیست؟



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علت ناله های شبانه چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..