تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




یک بام و دو هوای سازمان میراث فرهنگی در عرصه فرش/ لزوم توجه به اهمیت صادرات فرش دستباف

یک بام و دو هوای سازمان میراث فرهنگی در وادی فرشبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فعالان عرصه فرش این یادگار تاریخی ایرانیان، به سازمان میراث فرهنگی پناه آورده‌اند تا حرفشان را به گوش مسئولان برسانند؛ اما ...

همین هفته گذشته بود که خبر مخالفت سازمان میراث فرهنگی از اقدام شرکت مترو برای احداث خط شش مترو در معبر موزه فرش منتشر شد. در همین رابطه مدیر اجرایی خط شش متروی تهران طرح‌های متعددی برای احداث هواکش مترو مطرح کرد و نهایتاً یکی از این طرح‌ها به تأیید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران رسید.

در این میان، قرار بر آن شد که هواکش مترو جلوی ورودی موزه فرش و در محل تقاطع خیابان‌های کارگر و فاطمی قرار بگیرد؛ البته این امر با مخالفت ابراهیم خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران مواجه شد.

خلیل‌آبادی در مخالفت با تصمیم مدیریت اجرایی خط شش متروی تهران و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: متأسفانه شاهد هستیم شرکت مترو قصد ایجاد هواکش ایستگاه مترو کارگر را دارد. این هواکش دقیقا در مقابل در اصلی موزه فرش است که خوشبختانه با ممانعت و برخورد مسئولان موزه این بنا ایجاد نشد.

وی افزود: اما مجدداً کارگاه احداث هواکش ایستگاه مترو کمی آن طرف‌تر از در اصلی موزه در حجمی بسیار بزرگ کار خود را شروع کرد و قرار است، دهانه این هواکش در کنار فاخرترین موزه فرش خاورمیانه بنا شود. به همین دلیل از شرکت مترو و اداره میراث فرهنگی می‌خواهم برای پیگیری و رسیدگی به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند.

این در حالی است که اداره میراث فرهنگی استان تهران معتقد است، اگر هواکش ایستگاه خط شش مترو با المان‌های فرش مزین شود، مشکلی برای موزه پیش نمی‌آید. در حالی که رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران باور دارد، احداث هواکش ایستگاه مترو در کنار در اصلی موزه فرش، این موزه را تهدید می‌کند.

از طرف دیگر مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه‌ای بحث حذف معافیت مالیاتی فرش دستباف را در مرکز توجه قرار داد. این امر باعث شد مسئولان حوزه‌های مرتبط با فرش به فکر همراهی با سازمان میراث فرهنگی بیفتند و تلاش کنند، صدایشان را به گوش نمایندگان مجلس برسانند. آن‌ها در همین راستا به طرح مسئله تشکیل کنوانسیون فرش و صنایع دستی اقدام کردند تا بتوانند با هم‌افزایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را متوجه اهمیت صادرات فرش دستباف کنند. این امر تا امروز به برگزاری نخستین نشست کنوانسیون فرش و صنایع دستی انجامیده است.

شایان ذکر است؛ در گذشته و به پیشنهاد برخی از مسئولان امر، فرش از حیطه صنایع دستی خارج شده و به عنوان یک وادی مستقل اداره می‌شد. البته این طرح از نظر برخی از فعالان عرصه هنر فرشبافی پذیرفته نبود. آن‌ها معتقدند جدایی ساختاری فرش و صنایع دستی لطمه‌زننده است و این دو عرصه‌ در کنار هم تقویت می‌شوند و وضعیت مناسبی خواهند داشت.

در اینجا باید گفت: پیش از این الیاس طاهری، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در قالب یک مصاحبه گفته بود: «اکثر مردم در کشور صنعت فرش را با عنوان یک حرفه اصلی می‌شناسند و به آن توجه دارند. پس جدایی فرش از صنایع دستی می‌تواند روند بهتری در رونق آن داشته باشد.»

وی در ادامه در خصوص علت جدایی ساختاری فرش و صنایع دستی دولتی اظهار داشت: «شاید با هم بودن این دو مقوله و یک مدیریت واحد بهتر می‌توانست آن‌ها را اداره کند، اما از سویی صنعتی بودن فرش و ظرافت خاص صنایع دستی سبب جدایی آن‌ها شده است. تفکیک صنایع دستی از صنعت فرش به عنوان یک حرفه درآمدزا و برند خاص و مطرح در دنیا می‌تواند در کنار گردشگری سبب رونق بازار شود.»

گفتنی است؛ بر اساس آنچه در اینجا مطرح شد، گویا هم‌اکنون سازمان میراث فرهنگی سیاستی دوگانه را در قبال فرش پیش می‌برد و به اصطلاح در این وادی یک بام و دو هوا دارد. این سازمان از طرفی با تصمیماتش نماد تاریخ فرش در کشور را در معرض خطر فراموشی قرار می‌دهد و از طرف دیگر با تأکید بر لزوم تشکیل کنوانسیون فرش و صنایع دستی، فعالان عرصه بافت فرش را به آینده دلگرم می‌کند. به نظر می‌رسد بهتر است، این سازمان تکلیف خودش را با فرش معین کند تا فعالان عرصه فرشبافی راه مناسبی را برای حفظ و احیای هنرشان پیش گیرند.


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «یک بام و دو هوای سازمان میراث فرهنگی در عرصه فرش/ لزوم توجه به اهمیت صادرات فرش دستباف»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..