تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شناسایی هزار نقطه پر تصادف در کشور/ یک وعده قلیان معادل 14 تا 15 نخ سیگار است

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران:

شناسایی هزار نقطه پر تصادف در کشور/ یک وعده قلیان معادل 14 تا 15 نخ سیگار استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست علمی تخصصی بیماری‌های غیر‌واگیر که در حاشیه برگزاری دومین آئین اعطای جایزه مصطفی(ص) در پژوهشگاه علوم و غدد و متابولیسم ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: بیماری‌های غیر‌واگیر یک مسئله جدی سلامتی برای همه کشورهای دنیا است و باید نحوه مبارزه با این بیماری‌های را یاد بگیریم.

 وی بیان کرد: جایزه مصطفی می‌تواند محققان را در زمینه‌های مختلف علمی گرد هم بیاورد تا آنها بتوانند کارهای مشترکی را باهم انجام بدهند.

بیماری‌های قلبی و عروقی رکورددار میزان مرگ و میر در کشور

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در مورد بیماری‌های غیر‌واگیر ما روی 4 بیماری اصلی(اختلالات قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی مزمن) تمرکز می‌کنیم، بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین میزان مرگ و میر را در کشور سبب می‌شوند؛ البته ما در کنار این اهداف اصلی هدف‌های خاصی نیز برای کشورمان در نظر گرفته‌ایم که از جمله این هدف‌ها می‌توان به کنترل حوادث ترافیکی، بیماری‌های روحی و روانی و میزان کنترل اسید‌های چرب ترانس موجود در مواد غذایی اشاره کرد.

آمار بالای مرگ مغزی در اثر حوادت ترافیکی در کشور

 لاریجانی تاکید کرد: متاسفانه سوانح ترافیکی سبب می‌شوند که ما جوانان زیادی را از دست بدهیم،‌ بنابراین حوادث ترافیکی بالاترین بار بیماری‌ها را در کشور ایجاد می‌کند، ما در زمینه حوادث ترافیکی کارهای گسترده‌ای انجام دادیم که از جمله این کارها می‌توان به شناسایی 1000  نقطه پر حادثه در کشور اشاره کرد؛ بنابراین برای کاهش حوادث ترافیکی  وزارت بهداشت با وزارت راه و شهر‌سازی ارتباط تنگا‌تنگی دارد.

 وی تصریح کرد: در زمینه کاهش حوادث ترافیکی برنامه عملی در ایران طراحی شده است، متاسفانه ما در حوادث ترافیکی افراد زیادی را داریم که دچار مرگ مغزی می‌شوند، بنابراین آمار مرگ مغزی ناشی از حوادث ترافیکی بسیار بالا است که باید در این زمینه نیز کار جدی صورت بگیرد.

افزایش مالیات بهترین راه کاهش مصرف دخانیات

 رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:‌ خوشبختانه استعمال سیگار در کشور ما در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است ولی مصرف قلیان همچنان شیوع دارد، بنابراین ما باید آگاهی جوانان را نسبت به عوارض ناشی از مصرف قلیان و سیگار افزایش دهیم. یک وعده قلیان معادل بیش از 14 تا 15 نخ سیگار است، یکی از کار‌هایی که دولت می‌تواند در زمینه کاهش استعمال دخانیات از جمله سیگار انجام دهد این است که مالیات دخانیات مانند سیگار را افزایش بدهد، زیرا با افزایش قیمت سیگار و کاهش دسترسی به آن استعمال سیگار نیز کمتر می‌شود.

 لاریجانی اظهار کرد: ما باید به مردم آگاهی بدهیم که نسبت به عوارض خطرناک استعمال دخانیات آگاهی کامل پیدا کنند.

 وی بیان کرد: ریز فاکتورهای مؤثر در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت تقریبا مشابه هستند. از جمله این ریز فاکتور‌ها می‌توان به فعالیت فیزیکی کم، تغذیه نامناسب و استعمال سیگار و عادت‌های نا صحیح اشاره کرد؛ افرادی که فعالیت فیزیکی کم و رژیم غذایی نامناسبی دارند احتمال بروز دیابت در آنها افزایش پیدا می‌کند.

افزایش شیوع دیابت در ایران

 رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: شیوع دیابت در کشور ما و سایر کشورها رو به افزایش است البته بسیاری از کشورهای دنیا توانسته‌اند با افزایش فعالیت فیزیکی و مبارزه با اضافه وزن و چاقی، افزایش دیابت را کنترل کنند، بنابراین ما نیز باید در کشورمان در این زمینه کار کنیم.

 لاریجانی گفت: 25 درصد از افراد بالاتر از 55 سال در کشور ما دچار دیابت هستند و 25 درصد از آنها نیز زمینه‌ای برای ابتلا به دیابت دارند به طوری که حدود 3 تا 5 سال بعد مبتلا به دیابت می‌شوند؛ بنابراین دیابت و عوارض ناشی از آن یک تحدید جدی برای سلامتی کشور است که باید به طور جدی با‌ آن مبارزه کنیم.

 وی یادآور شد: در زمینه کنترل دیابت نیز برنامه عملی دیابت طراحی شده است که باید با کمک مردم و انجمن‌های علمی کشور در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شناسایی هزار نقطه پر تصادف در کشور/ یک وعده قلیان معادل 14 تا 15 نخ سیگار است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..