تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حضور عکاسان استان های مختلف در ششمین ۱۰ روز با عکاسان

نشست خبری ششمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» در ساختمان خانه هنرمندان شماره ۲ برگزار شد.

به گزارش شما نیوز ،در ابتدای این نشست ساعد نیک ذات دبیر «۱۰روز با عکاسان» گفت: انجمن عکاسان تنها انجمنی است که هیات موسس آن با انتخابات تعیین شده است. سال ۸۴ هیات موسس انتخاب شدند و پس از سال ها طول کشید تا سرانجام در سال ۹۲ مجوز تاسیس انجمن عکاسان صادر شد.

او ادامه داد: فعالیت های این انجمن در راستای سازماندهی فعالیت های عکاسی، حقوق عکاسان و... آغاز شد. پیش از آن در حوزه عکاسی فعالیت ها انسجام نداشتند و جایی برای رسیدگی به مسائل عکاسان نبود. با توجه به اینکه دوسالانه های عکاسی هم به شکل نامنظم برگزار می شد انجمن عکاسان تصمیم گرفت برنامه مستقلی را تدارک بییند تا فعالیت های عکاسان را به نمایش بگذارد.

نیک ذات گفت: ما برای اینکه بتوانیم در بخش های مختلف بخصوص در بخش عکاسی مستند و خبری دست های مزاحمی را که جلوی دوربین می آمد، رفع کنیم سعی کردیم تا یک مسیر حقوقی را در نظر بگیریم  تا خروجی عکاسان را بهتر مشاهده کنیم  که خروجی این تفکر منجر به برگزاری رویداد «۱۰ روز با عکاسان» شد.

دبیر ششمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» گفت: این پیشنهاد را آقای فرزاد هاشمی به عنوان رییس هیئت مدیره وقت انجمن عکاسان مطرح کرد. دبیری این رویداد با توجه به سابقه ای که داشتم به من ملحق شد و دبیر نخستین دوره ۱۰ روز با عکاسان بودم و امروز دوباره در دوره ششم نیز این وظیفه به من محول شده است. ما سعی کردیم به امور یک نظام بدهیم و برای بخش های متفاوت کمیته های مختلف به وجود بیاوریم. بر همین اساس در کمیته همایش ها و جشنواره های انجمن با مدیریت سید عباس میرهاشمی آیین نامه اجرایی برای همایش ها از جمله ۱۰ روز با عکاسان تهیه شد، که دارای یک نظام باشد.

نیک ذات ادامه داد: این اتفاق ها به آن دلیل رخ داد تا همه چیز منوط به فرد نباشد و در واقع یک سیستم به وجود بیاید که کار را پیش ببرد. من برنامه ریزی برای این رویداد را شروع کردم تا با کمک کمیته علمی بتوانیم به یک برآیندی از وضعیت عکاسی برسیم که در چه مسیری دارد حرکت می کند. ما در انجمن پنج رویکرد را در نظر گرفتیم  که بخشی از این رویکرد به ۱۰ روز با عکاسان اختصاص پیدا کرد. من قبل از تشکیل کمیته باید  تیم اجرایی را انتخاب می کردم که جدای از کمیته علمی شامل شهاب‌الدین عادل مدیر علمی و عضو شورای علمی و مهدی مقیم‌نژاد، اسماعیل عباسی، محمد خدادادی مترجم‌زاده، محمدرضا شریف‌زاده و مریم کهوند، محمد مهدی رحیمیان که عضو شورا علمی هستند مهدی وثوق‌نیا مدیر هنری، مریم منصوری مدیر اجرایی، مجید فروغی مدیر رسانه‌ای، آرش کریمی مدیر بخش نگاه شخصی و جاوید نیکپور مدیر رسانه دیجیتال ششمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» شدند و خانم کشاورز به عنوان مسوول دبیرخانه انتخاب شد.

نیک ذات گفت: بعد از این ما به شورای علمی ابلاغ کردیم تا برای امسال شعاری انتخاب کنند که شعار  عکاسی ایران؛ نگاهی به خود، نگاهی به جهان به عنوان شعار امسال انتخاب شد. ماموریت دوم شورای علمی آن بود که بر مبنای این شعار مباحث نظری در زمینه عکاسی را برنامه ریزی کند و از استادانی دعوت به عمل بیاید که به این شعار در برنامه ها و نشست های ۱۰ روز با عکاسان پرداخته شود. همچنین از انجمن های تخصصی عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان سینمای ایران، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، انجمن عکاسی میراث فرهنگی، انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران و انجمن عکاسان خانه تئاتر خواستیم که با توجه به این شعار برنامه های خود را در حوزه تخصصی پیشنهاد کنند که پس از بررسی در شورای علمی طرح هایی که قابل اجرا هستند به مرحله نهایی برسد.

نیک ذات توضیح داد: ما هم زمان طراحی پوستر این دوره را به حامد جابرها سپردیم که از طراحان خوش سلیقه و به نام کشور نیز هست. هم چنین قرار شد ما در جریان این رویداد دو استانی که در بخش عکاسی شناخته شده هستند را معرفی کنیم. ما استان خراسان در سه بخش شمالی، رضوی و جنوبی و آذربایجان غربی  را در نظر گرفتیم تا در این دوره فعالیت هایشان را به نمایش در بیاورند. کیارنگ اعلایی که هنرمند صاحبنامی است دبیری بخش خراسان و رومین محتشم دبیر بخش آذربایجان غربی را به عهده گرفتند که کارها را برای نمایشگاه انتخاب می کنند.

دبیر دوره ششم ده رو با عکاسان گفت: ما امسال هم برنامه نگاه شخصی را که دو سال پیش در ۱۰ روز با عکاسان راه اندازی شد در نظر گرفتیم که کل کشور را دربر می گیرد و طی هفت روز عکاسانی از بوشهر، شهرکرد، زاهدان، مشهد، اصفهان، میناب، ارومیه، تهران و افغانستان در این رویداد شرکت می کنند. ما برای بخش نگاه شخصی البته گالری جداگانه در نظر گرفتیم که فضایی برای نمایش عکس ها بااسلایدشو و گفتگو و انتقال تجربیات است.

او افزود: ما در این دوره ۲۶ نشست، سخنرانی، کارگاه، نمایش فیلم و ۲۸ برنامه نگاه شخصی داریم. میزگردهایی با حضور انجمن های تخصصی طبق برنامه ای که تدوین شده در این رویداد برگزار می شود. برخی از این کارگاه ها نظری و برخی عملی هستند  که بر مبنای موضوع و ظرفیت تعدادی از آن ها به صورت ثبت نامی برگزار می شود.

نیک ذات گفت:۱۰ روز با عکاسان عصر روز ۱۵ آذر ماه در محل خانه هنرمندان افتتاح می شود و تا ۲۴ آذر ادامه دارد. امسال ما فیلم شرح یک عکس که ساتیار امامی آن را ساخته است را اکران می کنیم. ما همچنین برای اولین بار ورک شاپی درباره ساخت مولتی مدیا خواهیم داشت.کارگاه عکاسی تبلیغاتی و کارگاه چاپ دیجیتال با پرینتر های خانگی نیز از دیگر ورک شاپ های این دوره است.

دبیر ششمین دوره «۱۰ روز با عکاسان»‌ توضیح داد :‌ کشورهای حاشیه خلیج فارس با صرف هزینه‌های چند صد هزار دلاری سعی در سابقه‌تراشی برای خود در عکاسی دارند، اما ما پیشینه درخشانی داریم و دوربین عکاسی به فاصله اندکی از اختراع وارد کشورمان شده است. همچنین پس از انقلاب اسلامی، آن چیزی که ما را به جهانیان معرفی کرد در زمان انقلاب اسلامی و جنگ عکس و بیشتر عکس خبری بود. بنابراین سابقه کشور ما در عکاسی و توانمندی عکاسی ما باید در بعد جهانی هم بیشتر شناخته شود.

او گفت: در راستای شعار امسال همچنین از برخی عکاسان خارجی فیلم تهیه شده است که قرار است تجربیات این عکاسان از طریق اکران این فیلم ها در اختیار عکاسان ایرانی قرار بگیرید.

در ادامه این نشست مهدی وثوق نیا مدیر هنری ششمین دوره«ده روز با عکاسان» گفت: بخش هنری فعالیت وسیعی دارد. ما سعی کردیم با تجربه های  که در گذشته به دست آمده بتوانیم این نمایشگاه را از لحاظ طراحی و اجرا به استانداردهای نمایشگاهی نزدیک کنیم. ما در طراحی پوستر نیز وسواسی به خرج دادیم و سعی ما این بود که پوستر ما از کلیشه های مرسوم دور باشد و خود از یک کاراکتر برخوردار باشد.

وثوق نیا ابراز کرد: برای نخستین بار در این دوره قابلیت نمایش مولتی مدیا را به نمایشگاه اضافه کردیم تا بخشی از عکس ها به صورت دیجیتال  به نمایش در بیاید.

نیک ذات در ادامه این نشست و در پاسخ به این سوال که آیا شعار امسال بر اساس نگاهی تطبیقی در نظر گرفته شده است گفت: در این شعار وجود دارد که می تواند به همه مواردی چون وضعیت عکاسی در ایران ، تفاوت آن با عکاسی در جهان و البته جایگاه عکاسی ایران در جهان، مسایل حقوقی و حرفه ای، کپی رایت،  نگاه عکاسان وو مواردی از این دست اشاره کند. برخی مسائل مثل قانون کپی رایت هست که از حوزه کاری انجمن خارج است و انجمن می تواند آنها را مطالبه و پیگیری کند. مثلا ما باید برای احقاق برخی حقوق عکاسان با کمیسیون فرهنگی مجلس ارتباط برقرار کنیم مثل کاری که آقای صمدیان درباره موزه عکس ایران انجام می دهد اما این که دست جلوی دوربین عکاسان می آید به واقع این تقصیر انجمن نیست.

نیک ذات درباره حامیان مالی ده روز با عکاسان گفت: امروز شرایط اقتصادی خوب نیست و آدم شرم می کند که بخواهد بودجه فرهنگی کشور را ذکر کند، آن هم در کشوری که مدعی است انقلاب آن فرهنگی است. تنها ارگانی که در این سال ها از ما حمایت کرده شهرداری تهران، سازمان زیباسازی و سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران بوده است و برخی از دیگر شرکت های خصوصی نیز حمایت هایی کرده اند.

نیک ذات توضیح داد: خانه هنرمندان ایران در این سال ها با روی گشاده از ما استقبال کرده است  و ما معتقدیم آن چه رسالت خانه است در مورد ما اتفاق افتاده  و این یک نقطه عطف است  و ما نمی خواهیم ۱۰ روز با عکاسان بیرون از خانه هنرمندان برگزار شود و اگر روزی بنا بر بزرگ شدن کارمان به فضای بزرگ تری نیاز داشته باشیم ، قطعا هسته مرکزی «۱۰ روز با عکاسان» در خانه هنرمندان خواهد بود.

نیک ذات در پایان با گرامیداشت یاد شاهرخ حاتمی عکاس ایرانی که چند روز پیش در پاریس درگذشت گفت: ما در این رویداد همچنین یاد و خاطره زنده یاد شاهرخ حاتمی عکاس تازه در گذشته را نیز گرامی خواهیم داشت. عکاسی که عکس های مشهور گروه بیتل ها را ثبت کرده است.

ششمین دوره ۱۰ روز باعکاسان ۱۵ تا ۲۴ آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حضور عکاسان استان های مختلف در ششمین ۱۰ روز با عکاسان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..