تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




احدی: باید سیاست‌های اقتصادی و دفاعی مشخصی داشته باشیم

شاور امور راهبردی وزیر دفاع و وابسته نظامی اسبق ایران در فرانسه و ترکیه گفت:‌ برای رسیدن به هم‌افزایی بایستی در سیاست‌های اقتصادی‌ و دفاعی‌مان به خصوص در حوزه دیپلماسی تمرکز داشته باشیم و چشم‌انداز و اهداف و مطلوبیت‌هایمان را مشخص کنیم.

به گزارش شما نیوز ، محمد احدی در دومین همایش تخصصی «اقتصاد دفاع، تحریم‌ها و دیپلماسی دفاع اقتصادی» که در پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، در رابطه با موضوع هم افزایی دیپلماسی دفاعی و دیپلماسی اقتصادی اظهار کرد:‌ این که گفته می‌شود دیپلماسی همه جانبه است واقعیت دارد و اگر کشوری دیپلماسی را همه جانبه پیش نبرد به اهدافش نخواهد رسید.

وی افزود: وقتی که دستگاه دیپلماسی فعالیت می‌کند بایستی اهداف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی را نیز مد نظر داشته باشد و بتواند همه را از طریق هم افزایی و کمک با یکدیگر پیش ببرد.

احدی خاطرنشان کرد: دیپلماسی دفاعی ابزار سیاست و عامل تطبیق همزمان قدرت نظامی به منظور پیشگیری از منازعات و کاهش بحران میان کشورها در هر زمان و تأمین اهداف عالیه یک نظام سیاسی در راستای منافع و امنیت ملی آن است و میان سیاست دفاعی و سیاست خارجی پیوند وجود دارد.

احدی در ادامه گفت: به دیپلماسی اقتصادی دیپلماسی قرن ۲۱ نیز گفته می‌شود و موضوعی تعیین کننده در استراتژی اقدام هر کشور در سطح بین‌المللی برای تحقق منافع ملی است. دیپلماسی اقتصادی نقطه تلاقی دیپلماسی و فعالیت‌های اقتصاد ملی و بین‌المللی است و فصل مشترک بین منافع اقتصاد ملی و سایر منافع سیاسی- امنیتی و فرهنگی کشور در سطح نظام اقتصاد سیاسی جهانی است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی با موضوع سیاست‌های اقتصادی سروکار دارد،‌ افزود: در علم اقتصاد دفاع و امنیت جزء کالاهای عمومی است و دفاع برای کل کشور است و بخش خصوصی هم در آن نقش دارد.

مشاور امور راهبردی وزیر دفاع و وابسته نظامی اسبق ایران در فرانسه و ترکیه در رابطه با نقش نیروهای مسلح در اقتصاد مقاومتی،‌ گفت:‌ بیشترین نقشی که نیروهای مسلح می‌توانند در اقتصاد مقاومتی ایفا کنند پایین آوردن هزینه‌های دفاع است، یعنی دفاع را با حداقل هزینه انجام دهند و این مسأله عملاً در حال حاضر محقق شده و بخشی از کاهش هزینه دفاع بر دوش دیپلماسی دفاعی است.

وی اظهار کرد: بخشی از کارکردهای دیپلماسی دفاعی این است که با تأمین امنیت با هزینه پایین کار اقتصادی انجام می‌دهد یعنی  از طریق کاهش تهدیدات و کاهش تنش‌ها با ابزار دیپلماسی موفق شویم هزینه‌های دفاعی‌مان را کاهش دهیم.

احدی افزود: از کارکردهای مستقیم دیپلماسی دفاعی در حوزه اقتصاد است و در بخش غیر مستقیم آن غیر از دیپلماسی دفاعی، عواید بسیاری به دست آمده و به اقتصاد دفاعی و همچنین اقتصاد ملی کمک می‌کند. دیپلماسی دفاعی یک بخش آن در حوزه دفاع است و بخش دیگر آن در حوزه اقتصاد ملی است.

مشاور امور راهبردی وزیر دفاع و وابسته نظامی اسبق ایران در فرانسه و ترکیه در رابطه با موضوع کنترل و تأمین تسلیحات توسط قدرت‌های بزرگ، اظهار کرد:‌ در موضوع دیپلماسی قدرت‌های بزرگ دو نگاه متفاوت در حوزه تسلیحات وجود دارد. قدرت‌های بزرگ به دنبال کنترل تسلیحات هستند و کشورهای در حال توسعه از طریق دیپلماسی دفاعی به دنبال تأمین تسلیحات هستند.

وی در ادامه گفت:‌ یکی از شاخه‌های اساسی دیپلماسی دفاعی موضوع دیپلماسی تسلیحاتی است که قدرت‌های بزرگ برای ایجاد موازنه در نقاط مختلف جهان از طریق کنترل تسلیحات عمل می‌کنند یعنی به یک بخشی تسلیحات داده و به بخش دیگری تسلیحات نمی‌دهند برای اینکه موازنه برقرار کنند. در کنار ایجاد موازنه اهداف و منافع اقتصادی هم مورد توجه آنها است. کنترل تسلیحات در سه حوزه ملی، بین‌الملل و منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

احدی خاطرنشان کرد:‌ از دیگر نقش‌های دیپلماسی دفاعی حفظ صلح است که سازمان ملل نقش محوری قدرت‌های بزرگ راهبردی و کشورهای جهان سوم صحنه عملیات هستند. دیپلماسی دفاعی قدرت‌های بزرگ با اهداف توسعه ارزش‌های غربی و ادغام،‌ پیشگیری و واپایش بحران و... است که اهداف مشخص اقتصادی از جمله کسب حیثیت و اعتبار بین‌المللی و حفظ و تأمین امنیت و منافع ملی از جمله ‌آنها می‌باشد.

وی گفت: تحقیقات نشان می دهد که در تجارت جهانی اسلحه، ۱۰ شرکت بزرگ، تولید اسلحه و خدمات نظامی را بر عهده دارند.

مشاور امور راهبردی وزیر دفاع و وابسته نظامی اسبق ایران در فرانسه و ترکیه تصریح کرد: برای رسیدن به هم‌افزایی بایستی در سیاست‌های اقتصادی‌ و دفاعی‌مان به خصوص در حوزه دیپلماسی تمرکز داشته باشیم و چشم‌انداز و اهداف و مطلوبیت‌هایمان را مشخص کنیم. شناخت محیط حتماً ضرورت دارد و باید شناسایی دقیقی داشته باشیم و راهبردهای ملی، وظیفه‌ای و سازمانی را مشخص کنیم. همچنین باید نقشه راه را در رابطه با کشورهای هدف مشخص کنیم.

وی گفت: علاوه بر نقشه راه بایستی ساز و کار هماهنگی هم داشته باشیم و نهایتاً دستگاه اجرایی مناسب این کار که محوریت در همه آنچه که در خارج از مرزها انجام می‌دهیم را دارد، وزارت امور خارجه است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «احدی: باید سیاست‌های اقتصادی و دفاعی مشخصی داشته باشیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..