تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




46 محصول صنایع دستی فارس در انتظار نشان ملی

46 محصول صنایع دستی فارس در انتظار نشان ملی

استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: شمارش معکوس برای ثبت محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در فهرست ملی آغاز شد .محصولاتی که قرار است دراواسط این ماه نشان ملی مرغوبیت و برتری را دریافت کنند و به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس در این رقابت 46 محصول از این استان مورد داوری قرار می گیرد.

چهارمین دوره داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت و برتری آثار صنایع دستی اواسط این ماه (آذر) در تهران برگزار می شود و محصولات دست ساز هنرمندان استان فارس در این رقابت حضور دارند .
در این رابطه حیدر علی زاهدیان نژاد معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس به خبرنگار ما گفت: با توجه به سهمیه بندی که برای استان ها در نظر گرفته شده است بنا بود که ۳۰ اثر از فارس به مرحله بعد راه پیدا کند و نشان ملی بگیرد که با رایزنی های صورت گرفته این رقم به 46 رسید.
وی اضافه کرد: نشان ملی مرغوبت هر 2 سال یک بار برگزار می شود که در دوره قبل ۹۹ اثر از فارس این نشان را دریافت کردند.
زاهدیان افزود: مرغوبیت و استفاده از مواد اولیه مرغوب در حد استاندارد، اصالت که نشانگر هویت، فرهنگ و ارزشهای سنتی هر منطقه است، زیباییشناسی سنتی، نو آوری در طراحی و تولید، قابلیت عرضه در بازار و کاربردی بودن محصولات از جمله معیارهای دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی است.
وی با بیان اینکه نشان ملی متعلق به یک اثر است، تصریح کرد: هنرهایی چون گلیم بافی، کاشی هفت رنگ، منبت، نمدمالی، سراجی سنتی، معرق، نقاشی پشت شیشه، ساخت احجام فلزی، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی نشان ملی دریافت می کنند.
به گفته وی استان فارس دارای ظرفیت های مناسبی در حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی است و شناسایی و فعال کردن بیش از پیش کارگاههای صنایعدستی در اولویت است .
زاهدیان نژاد بر لزوم توسعه و ترویج صنایع دستی در روستاهای استان تاکید کرد: رشتههای مزیتدار در اکثر روستاهای فارس دستبافتههای داری، گیوه، حصیربافی، سرمهدوزی،گلیم دورو، سراجی سنتی، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، خوس بافی و خوس دوزی، شیشهگری، رنگرزی سنتی، گیوه دوزی، کاشی هفت رنگ، چلنگری، معرق، منبت، قلاب بافی و... است.
بنا بر این گزارش بیش از یک صد اثر از 77 هنرمند صنایع دستی استان به دبیرخانه معاونت صنایع دستی ارسال شده است که پس از داوری بر اساس معیارها و شاخص های مرغوبیت و استاندارد بودن مواد اولیه، اصالت، زیبا شناسی سنتی، نو آوری در طراحی و تولید، قابلیت عرضه در بازار و کاربردی بودن محصولات،46 اثر برای داوری نهایی و دریافت نشان ملی به تهران ارسال شد.آثار دریافتی هنرمندان در رشته های منبت ، خاتم ، حکاکی روی سنگ ، چوب و استخوان ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ، دست بافت های داری ، حصیر بافی، کاشی هفت رنگ ، ساخت و سازهای سنتی ، خراطی ، نگارگری و ... می باشد و طبق آمارهای موجود ، بیشترین این محصولات از شیراز است. همچنین دیگر محصولات از شهرستانهای فیروزآباد، آباده، کازرون، اقلید، قیر ، نی ریز، مرودشت و سپیدان بوده است.

46




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «46 محصول صنایع دستی فارس در انتظار نشان ملی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..