تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جهش در صنعت خودرو نیاز به سرمایه گذاری است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا رضایی رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: صنعت خودرو بعد از برجام در فضای تحول و رشد قرار گرفته است. در سال جاری خودروهای داخلی به خصوص سمند و دنا پلاس پر رونق تر شده است. 

او افزود: در افق 1404 قرار است سه هزار خودرو داخلی داشته باشیم و یک میلیون صادرات داشته باشیم. قطعه سازان قرار است سه میلیون خودرو را پوشش دهند و 6000قطعه تولید داشته باشند.

جهش در صنعت خودرو نیاز به سرمایه گذاری است

رضایی گفت: از شروع برنامه پنجم نقشه ها برای رسیدن به اهداف به خوبی پیش نرفته است و در 1404 خیلی با اهداف فاصله داریم. 
او افزود: امسال نسبت به سال قبل کیفیت بالا رفته است در نمایشگاه نیز این امر مشهود است و امسال 20 تا 25 درصد کیفیت نسبت به سال قبل پیشرفت داشته است. 

 امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو دیگر مهمان برنامه گفت: صنعت خودرو رونق گرفته است و با توجه به جهشی که در تولیدات جدید صورت گرفته کیفیت بهتر شده است و در آخر سال محسوس تر خواهد شد و سال آینده نیز تنوع بیشتری از محصولات را شاهد خواهیم بود. برخی صنعت ها از سه ستاره به چهارستاره پیشرفت داشته اند اما انواع بیشتر خودرو از دو به سه ستاره ارتقا داشته است.

جهش در صنعت خودرو نیاز به سرمایه گذاری است 

 او افزود: صنعت خودرو با رونق روبرو شده است یکی از اهداف نیز اهداف صادارت است که امیدواریم با خودروهایی برجامی و خودروهای تولید داخل این امر محقق شود و برنامه هایی که چیده شده در دو سال آینده جواب  دهد. 

کاکایی گفت: ما از حداکثر بازار فعلی بهره برداری می کنیم و اهداف درصدی درست است اما چیزی که مهم است بازار در چند سال اخیر تضعیف شده است. در حال حاضر بازار پاسخگوی نیاز مردم هست و بازار صادراتی نیز دیده شده است. 
او گفت: وقتی خودرو قدیمی باشد کیفیت هم افزایش یابد باز خودرو قدیمی است. پیش بینی برای سال آینده این است که دسته بندی در بازار خواهیم داشت و رضایتمندی نیز در دسته های مختلف متفاوت خواهد بود. 

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز گفت: امسال در خودروهای سواری افزایش تولید داشته ایم و خواسته مردم نیز بر تولید بیشتر بوده است که امسال به یک میلیون و 600 هزار خواهد رسید و بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان فروش سالانه داریم. او افزود: در افق 1404 قرار است سه هزار خودرو تولید شود و هزار تا صادر شود اما این پیش بینی ها با توجه به قدرت خرید مردم بوده است که در حال حاضر قدرت خرید کم شده است. در شورای سیاست گذاری خودرو رضایتمندی مردم نیز در نظر گرفته شده است.

جهش در صنعت خودرو نیاز به سرمایه گذاری است 

 او افزود: اجباری شدن استاندارد یورو 4 برای خودروهای دیزلی بسیار گران تمام شده است چون سوخت فراهم نیست و فیلتر خیلی سریع از بین می رود. ما چند سال است که بنزین یورو 4 تولید می کنیم اما هنوز در کل کشور نتوانسته ایم یورو 4 توزیع کنیم. یکی از مشکلات هم این است که روند خودرو با شاخص کالای مصرفی هماهنگ و قابل مقایسه نیست چون در ده سال گذشته فروش در حاشیه بازار هم داشته ایم که الان نداریم.

او گفت: امسال نسبت به سال گذشته در سواری 21 درصد افزایش تولید داشته ایم که عرضه را افزایش داده ایم که اگر اجازه فروش در حاشیه بازار داده شود و از انحصاری شدن خودرو جلوگیری شود گرفتار شورای رقابت نخواهیم بود. انحصار در اصل 44 اینگونه معنی شده است که انحصار از عرضه و تقاضا به نحوی باشد که بتواند در عمل جلوی واردکننده را بگیرد.

کاکایی هم گفت: اگر ادعا می شود خودروساز گران می فروشد باید به بقیه اجازه داده شود تا در حاشیه بازار فروش داشته باشند تا قیمت ها کاهش یابد. در چند وقت پیش قیمت خودرو به ثبات نزدیک شده بود اما در حال حاضر واردات بیشتر شده است و حضور دلالان موجب افزایش قیمت خودرو شده است.

   نعمت بخش گفت: در فضای کسب و کار موجود تعرفه 40 درصد درست نیست.

 رضایی گفت: صنعت قطعه سازی در کشور دچار مشکلاتی است. بدنه قطعه سازی در 5 سال گذشته رو به نزول بوده است. مواد اولیه 30 درصد گران شده است. مشکلات ناشی از عدم حمایت از خودروساز و قطعه ساز است. 

در کشورهای دنیا با اهداف مشخص ورورد خودرو را ممنوع کرده اند و به تولید در سطح بین المللی و ساخت خودرو با دانش روز رسیده اند اما در کشور ما شرایط مشخصی برای خودروساز و قطعه ساز نیست. اینجاست که شورای رقابت باید قیمت گذاری را بردارد.

 

  نعمت بخش گفت: براساس تورم بانک مرکزی که گفته شد تورم یکساله 6 درصد است شورای رقابت 4 درصد برای بهره وری و 2 درصد برای کیفیت کم  می کند در نتیجه دو درصد افزایش قیمت می دهند که یکی از دلایل افزایش بی کیفیتی است. 

کاکایی درباره تحقیق و توسعه در کشور گفت: صنعت خودروسازی زمانی سودآور بود اما در چندسال اخیر به زیان رسیدیم حتی در سال گذشته نیز که سود مختصری داشتیم با سختی بوده است که این نشاندهنده این است که در این مدت سرمایه گذاری نبوده است. جدیدا دو خودروساز اصلی خودروهای جدیدی به بازار عرضه کرده اند که هزینه ها روی آرندی بوده است. باید از جایی سرمایه گذاری شود و آرندی به دو درصد صنعت برسد که الان با این رقم فاصله داریم. 

او افزود: برای جهش نیاز به سرمایه گذاری داریم. تحریم ها ما را با افت سنگینی مواجه کرد که ما از خط 4 تولید خیلی فاصله داریم. اوضاع صنعت خودرو خیلی خوب نیست چون فشار زیادی متوجه قطعه ساز و خودروساز است. در مقطعی خودروسازان را به داشتن مخازن سی ان جی اجبار کردیم اما در حال حاضر به دلیل زیان انباشته خریدار رقبت زیادی به خرید خودروی  سی ان جی ندارد. 
 رضایی گفت: کیفیت هزینه ای دارد اگر قطعه سازی در کشور ارتقا یابد هم کیفیت هم صنعت رشد خواهد داشت.

 نعمت بخش گفت: وقتی خودروساز سودی نداشته باشد به قطعه ساز هم سودی نمی دهد بنابراین قطعه ساز به سمت سرمایه گذاری نمی رود. تسهیلات بانکی به اندازه کافی در اختیار نیست که  در حال حاضر از هر 5 نفر یک نفر خودرو دارد. باید قطعه ساز و خودروساز از لحاظ ارزی و ریالی از سوی دولت حمایت شود. از 98/10/01 قرار است استاندارد های 85 گانه اجرایی شود که هنوز خیلی از این استانداردها در اروپا هم فراهم نشده است چون زیرساخت ها فراهم نیست. 

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

چشم انداز صنعت خودرو



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جهش در صنعت خودرو نیاز به سرمایه گذاری است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..