تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مسجد دستکند مرمت و ساماندهی می‌شود

مسجد دستکند مرمت و ساماندهی می‌شودبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مسجد دستکند زیرک بیده و بافت پیرامون آن با مشارکت پایگاه میراث فرهنگی میبد و جامعه محلی مرمت و ساماندهی می‌شود. روستای بیده بر لبه تراس منظومه تاریخی میبد، در دل خاک به مانند یک ده - دژ بنا شده است.

فضاهای بوکنی چندی به طور پراکنده در میان ابنیه روستا وجود دارد که يكی از شاخص ترین آن ها مسجد زیرک، بر لبه شمالی، رو به شهر است.

ساشا ریاحی مقدم مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد در این خصوص گفت: با توجه به اینکه مسجد زیرک، بر لبه شمالی و رو به شهر است؛ اما در اثر خیابان کشی دهه های اخیر هم اکنون در حاشیه خیابان قرار دارد.

به گفته وی، در گذر از کوچه تودیه ساباطی طولانی قرار دارد که در دل بستر رسی آبادی حفر شده است و دیواره های آن که رد کلنگ بر آنهاست؛ نمایانگر دست کند بودن آن است. در اطراف آن مسجد و بناهای مسکونی با ارزش و با قدمتی قرار دارد که متروکه شده و نیازمند حفاظت و تجدید حیات هستند. این فضاهای دستکند از لحاظ ساختار معماری، نوع و جنس و فرم مصالح معماری و فضاهای معماری در نوع خود کم نظیرند.

ریاحی مقدم در ادامه افزود: به دلیل دخل و تصرفات دوره‌های گذشته، متروکه شدن بافت، خیابان کشی و عوامل محیطی آسیب های فراوانی به این اثر بی همتا و منحصر به فرد وارد شده است. براین اساس با همراهی جامعه محلی و مشارکت بخشداری و دهیاری روستا در این مرحله اقدامات اجرایی رفع خطر، تثبیت وضع موجود و مرمت های اضطراری در حال انجام است.

آن طور که مدیر پایگاه تاریخی میبد می گوید: در ابتدا سازه الحاقی جدید روی این مسجد برچیده شده و بام آن سبک سازی شد. سپس ساباط و پشتبندهای گذر شرقی و غربی مسجد که دچار فرسودگی شدید بود، مرمت و استحکام بخشی و ترک های موجود و ایجاد شده در بستر دستکند مسجد زیرُک با دقت فراوان و طی فرایندی زمان بر مرمت شد.

آنطور که ریاحی معتقد است؛ساماندهی فضای مسجد جامع بالا در دستور کار قرار دارد که پیش بینی می شود تا پایان آذرماه به اتمام برسد.

انتهای پیام/

مسجد تاریخی میبد بازساری می شود



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مسجد دستکند مرمت و ساماندهی می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..