تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انواع سمعک و کاربردهای آن ها

۶۳۳۶۴۴

۳۰۳  بازدید

هفته نامه سلامت - ترجمه سعید فرجی جلال: سمعک انواع مختلفی دارد، اما چگونه بفهمیم کدام نوع برای ما مناسب است؟ در این مطلب با انواع مختلف سمعک و مشخصات آنها آشنا خواهید شد.

سمعک چگونه کار می کند؟


تمام سمعک ها برای انتقال صدا از محیط به گوش و تقویت آن از ابزار مشابهی استفاده می کنند. امروزه بیشتر سمعک ها دیجیتال هستند و از یک باتری تغذیه می کنند. عملکرد سمعک به این صورت است که میکروفون های کوچکی که روی آن تعبیه شده اند صدای محیط را ضبط می کنند. یک چیپ رایانه ای همراه یک تقویت کننده، صداها را به کدهای دیجیتالی تبدیل می کنند. این چیپ صدا را براساس مشکل شنوایی شما و نیازهای شنوایی و صدای محیط اطراف بررسی می کند. سپس سیگنال های تقویت شده به موج تبدیل می شوند و از طریق بلندگوها به گوش شما انتقال می یابند.

انواع سمعک


سمعک های از نظر قیمت، اندازه، مشخصات و شیوه قرارگیری در گوش متفاوت هستند.

آنچه باید درباره سمعک بدانید 


سمعک های CIC وmini CIC

سمعک های CIC یا سمعک هایی که کاملا داخل سوراخ گوش قرار می گیرند (نامرئی) طوری طراحی شده اند که در این محل کوچک جا شوند. این نوع سمعک برای بزرگسالانی که مشکلات شنوایی ضعیف یا متوسط دارند، مناسب هستند.

سمعک های نامرئی کوچک ترین در نوع خود هستند و صدای باد را کمتر دریافت می کنند، اما از طرف دیگر باتری های بسیار کوچکی در آنها استفاده شده که عمر کمتری دارند و کار با آنها مشکل است. مشخصات اضافی مثل کنترل میزان صدا و میکروفون نیز روی آنها وجود ندارد و ممکن است بلندگویشان با ترشحات گوش دچار مشکل شود.

سمعک های داخل گوشی یا ITE

سمعک های داخل گوشی با توجه به خواست مشتری در دو نوع تولید می شود؛ نوعی که تمام قسمت بیرون گوش را در بر می گیرد و نوعی که فقط قسمت پایینی آن را پر می کند.
هر دو نوع برای افرادی که مشکل شنوایی معمولی یا جدی دارند، مناسب است.

این نوع سمعک مشخصاتی مثل کنترل میزان صدا دارد که سمعک های کوچک تر ندارند. کار با آن راحت تر است و از باتری بزرگ تر با عمر بیشتر بهره می برد. سعک های مذکور ممکن است با ترشحات گوش دچار مشکل شوند و در کل بیشتر از سمعک های کوچک تر صدای باد را دریافت می کنند. این نوع سمعک بیشتر از سمعک های کوچک تر نمایان می شود.

سمعک پشت گوشی یا BTE

سمعک پشت گوشی بالای گوش قلاب می شود و پشت گوش قرار می گیرد. این نوع سمعک با یک لوله به قسمتی که داخل سوراخ گوش قرار می گیرد، متصل می شود. این نوع برای تمامی سنین با انواع مشکلات شنوایی مناسب است.

سمعک BTE بزرگ ترین نوع سمعک است، اما مدل های جدید آن طراحی کوچک تری دارند. سمعک های پشت گوشی صدا را بیشتر از سمعک های دیگر تقویت می کنند، اما در عوض صدای باد نیز بیشتر روی آنها تاثیر می گذارد.

سمعک با دریافت کننده داخلی (RIC) یا خارجی (RITE)

این دو نوع سمعک نیز به سمعک های پشت گوشی شباهت دارند. با این تفاوت که دریافت کننده یا بلندگوی آنها داخل سوراخ گوش یا روی بخش خارجی آن قرار می گیرد و به جای لوله، یک سیم نازک قطعات آن را به هم متصل می کند. قسمت پشت گوش آنها کمتر نمایان است و ممکن است با ترشحات گوش دچار مشکل شود.

سمعک آزاد

این نوع سمعک شبیه سمعک های پشت گوش با لوله ای باریک است. سمعک آزاد سوراخ گوش را باز نگه می دارد و اجازه می دهد صداهای فرکانس پایین به شکل طبیعی وارد گوش شوند و صداهای فرکانس بالا توسط سمعک دریافت شوند. این قابلیت سمعک های آزاد را به انتخاب مناسب برای کسانی تبدیل کرده که مشکل شنوایی شان شدید نیست.

سمعک آزاد کمتر نمایان است و مثل مدل های کوچک سوراخ گوش را به طور کامل نمی گیرد. به همین دلیل صدای خودتان را بهتر می شنوید، اما به علت قسمت های کوچکی که دارد، قرار دادنش در گوش مشکل است.

منبع: Mayoclinic




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انواع سمعک و کاربردهای آن ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..