تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از کوآنزیم Q10 چه می‌دانید؟

۶۳۴۶۰۷

۳۰۳  بازدید

ماهنامه دنیای زنان: کوآنزیم Q10 یکی از آنتی اکسیدان های مورد علاقه پژوهشگران و دانشمندان است. این ویتامین بطور طبیعی در سلول های بدن یافت می شود. بدن آن را تولید و از آن برای ساخت آدنوزین تری فسفات استفاده می نماید. محققان مدت زیادی را صرف تحقیق درباره این ماده غذایی جذاب نموده اند. برخی از مطالعات حتی حدس می زنند که افزایش سطح این آنتی اکسیدان می تواند حدود نه سال به طول زندگی فرد اضافه نماید.

 درباره Q10 بیشتر بدانیم

کوآنزیم Q10 می تواند در بدن شما به دو فرم مشاهده شود

اوبی کینول

فرم اکسید شده کوآنزیم است که در بدن متابولیزه می شود و دوباره به شکل آنتی اکسیدانی کوآنزیم Q10 در می آید که اوبی کینول نامیده می شود. اوبی کینول، فرم آنتی اکسیدانی کوآنزیم است که قادر به از بین بردن رادیکال های آزاد و حفاظت از DNA پروتئین ها و لیپوپروتئین های با چگالی پایین (مانند LDL) در برابر آسیب های اکسیداتیو است.

کوآنزیم Q10 به منظور تبدیل غذا به انرژی برای بدن لازم است. قدرت آنتی اکسیدانی بالای این کوآنزیم می تواند از سلول ها و DNA در برابر اکسیداسیون رادیکال های آزاد محافظت نماید. رفع اثرات ناشی از کهولت سن و کاهش خطر مشکلات جدی سلامت مانند بیماری های قلبی و سرطان از دیگر اثرات آن است. خوب است بدانید قدرت کوآنزیم های Q10 به دلیل توانایی آنها در تولید انرژی در سلول، فعالیت به عنوان آنتی اکسیدان های با نقش محافظتی و پیشگیری از تشکیل لخته های خونی است.

کوآنزیم Q10 به مقدار زیاد در اندام هایی مانند قلب، کبد، پانکراس و کلیه ها یافت می شود. همه این اندام ها نیاز به انرژی بالایی دارند و برای عملکرد بهینه خود به حضور فعال این آنتی اکسیدان و نقش حمایتی آن تکیه می کنند. کوآنزیم Q10 نه تنها چرخه سلامت را حمایت می کند بلکه وجود آن برای عملکرد بهینه عضلات قلب نیز امری حیاتی و کاملا ضروری است.

کوآنزیم Q10 و مشکلات قلبی

پژوهشگران به مشاهده جالبی در مورد ارتباط کوآنزیم Q10 با قلب رسیدند. سطح کوآنزیم Q10 در ماهیچه قلب بیمارانی که مشکل قلبی دارند بطور طبیعی پایین تر است.

این کاهش سطح با افزایش مشکلات قلبی، بیشتر خود را نشان می دهد. بارها از استاتین ها (داروی خاص پایین آورنده LDL) برای معالجه بیماران با مشکلات قلبی استفاده شده است چرا که آنها قادر به بلاک کردن سنتز کلسترول هستند اما از سویی دیگر سنتز کوآنزیم Q10 را هم مانع می شوند.

 درباره Q10 بیشتر بدانیم

در مطالعه دیگری که بر روی بیماران قلبی انجام گردید محققان دریافتند که کوآنزیم محافظ قلب، مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی را به نصف کاهش داده است.

کوآنزیم Q10 آنتی اکسیدانی است که از همه سلول های بدن شما محافظت می نماید. می تواند مانع اکسیداسیون رادیکال های آزاد و التهابات ناشی از آن و باعث شناسایی علل تعدادی از مشکلات عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر شود. در بیماران دیابتی مصرف مکمل کوآنزیم Q10 ممکن است علاوه بر بهبود سلامت قلب در آنها به رفع مشکل فشار خون بالا و قند خون در این رابطه کمک کند.

افزایش طول عمر

فراموش نشود کوآنزیم Q10 خصوصیات قدرتمند ضد پیری دارد و حتی ممکن است باعث طول عمر بشود. این مسئله به فوائد و نقش ضروری آن در سلامت قلب که باعث زندگی سالم تر و طولانی تر می شود و توانایی آن در کمک به میتوکندری ها در مصرف موثرتر انرژی سلولی مربوط می شود.

دانشمندان می گویند که آسیب های وارده ناشی از رادیکال های آزاد بر میتوکندری های سلول ها، ریشه اصلی سالخوردگی است. بنابراین نقش حفاظتی، حیاتی کوآنزیم Q10 از میتوکندری های سلول ها ممکن است راهی به سوی عمری طولانی تر باشد. از آنجا که کوآنزیم Q10 به میتوکندری ها در مصرف بهتر انرژی کمک می کند، آسیب ها و اثرات ناشی از بیماری های مربوط به مراحل سالخوردگی را با این کار خود تقریبا متوقف می نماید.

به گفته محققان زمانی که میزان دریافت کوآنزیم به 25 درصد کاهش می یابد، عملکرد آن دچار آسیب می شود و اگر این کاهش به هفتاد و پنج درصد برسد می تواند باعث آسیب های جبران ناپذیری به بافت یا حتی مرگ آن شود.

مشکل بزرگ کوآنزیم Q10

بدن شما هر روز نیازمند مقادیر فراوانی کوآنزیم Q10 به منظور سلامت سلول ها و محافظت در برابر آسیب های احتمالی است. همچنین به منظور ضربان های بهتر قلب و کاهش اثرات مراحل سالخوردگی و پیری به این آنتی اکسیدان حیاتی وابسته است. سطوح کوآنزیم Q10 در بدن بطور طبیعی با افزایش سن کم و کمتر می شود. وقتی جوان هستید بدن شما مقادیر لازم آن را تولید می کند اما پس از گذشت سال ها و ورود به سالخوردگی در اثر استرس و افزایش سن، سطوح کوآنزیم به شدت رو به افول می نهد.

در بیست سالگی (سنی که هیچ کس در آن زمان به فکر مصرف مکمل آن نیست) قلب بیشترین مقدار کوآنزیم Q10 را نسبت به دیگر اندام های بدن دارد. در هشتاد سالگی، سطوح کوآنزیم Q10 در قلب به نصف تقلیل می یابد و باعث بروز عوارضی در سلامت سلول ها می گردد. همزمان با کاهش میزان کوآنزیم Q10 و افزایش سن، بدن شما قادر به تولید انرژی لازم برای عملکرد بهینه خود نمی باشد. به تدریج سلول ها در برابر رادیکال های آزاد آسیب پذیر شده، بیماری ها بروز پیدا می کنند. اینجاست که بدن شما نیازمند کوآنزیم بیشتر و مقادیر فراوان تری از آن است، که با مصرف مکمل می توان به آن کمک کرد.

اما یکی از بزرگ ترین معایب در دریافت مکمل کوآنزیم این است که جذب آن برای بدن بسیار سخت است. کوآنزیم Q10 قادر به حل شدن کامل در دستگاه گوارش نیست، بنابراین اگر بدن شما قادر به جذب آن نباشد، پس دریافت آن هم فایده ای ندارد. همانگونه که گفتیم اوبی کینول شکل آنتی اکسیدانی این کوآنزیم در بدن است که در مقایسه با کوآنزیم Q10 معمولی 8 برابر بهتر جذب بدن می شود و این مشکل را تا حدودی مرتفع می نماید.

کوآنزیم Q10 به دلیل فوائد غیرقابل انکارش در سلامت یکی از مکمل های محبوب در دسترس امروزی است. در نظر داشته باشید در صورت مشورت با پزشک خود، بهترین فرم آن را همیشه تهیه نمایید. اوبی کینول در دسترس ترین شکل کوآنزیم برای استفاده بدن شماست. اگر عمر طولانی می خواهید و تمایل دارید از سلامت خود لذت ببرید، بخصوص اگر در معرض مشکلات قلبی هستید، مصرف اوبی کینول روزانه چیزی است که سلول های بدن شما نیاز دارد.

منابع غذایی غنی این ویتامین عبارتند از: ماهی های چرب، گوشت قرمز، دل و جگر و قلوه

سایر منابع آن شامل: غذات سبوس دار، آجیل، جوانه گندم، تخم مرغ، اسفناج و براکلی است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از کوآنزیم Q10 چه می‌دانید؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..