تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کندی، کاریزماتیک‌ترین رئیس جمهور آمریکا

۶۳۲۵۳۸

۴۳  بازدید

هفته نامه صدا - امیر علی ابوالفتح – کارشناس مسائل آمریکا: جان اف کندی در سال 1913 در خانواده ای ثروتمند و از طبقه نخبه جامعه آمریکا به دنیا آمد، پدر او سفیر ایالات متحده آمریکا در بریتانیا بود. کندی کودکی خود را در محیطی اشرافی سپری کرد و تحصیلات دبیرستان و دانشگاه خود را در مدارس مهم و گرانقیمتی به انجام رساند. نام جان اف کندی در ابتدا نه با سیاست بلکه با عرصه نظامی مطرح شد. او به دنبال وقوع جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی ارتش ایالات متحده پیوست و وارد خدمت شد. کندی در جنگ جهانی دوم به عنوان یک نظامی حضور پر رنگی داشت و به دنبال رشادت هایی که در این جنگ به خرج داد توانست مدال افتخار به دست بیاورد. با پایان جنگ جهانی دوم دوران سوابق نظامی کندی نیز به پایان رسید و او وارد حیطه سیاست در ایالات متحده آمریکا شد.

 کندی، کاریزماتیک ترین رئیس جمهوری آمریکا

همانطور که اشاره شد پدر کندی یک دیپلمات بود و همین پیشینه برای کندی جوان کافی بود تا از نفوذ پدر به عنوان یک دیپلمات استفاده کرده و راه او را در پیش بگیرد. او اندکی پس از آزمودن بخت خود در حوزه دیپلماسی در انتخابات فرمانداری شرکت کرد؛ ورود به عرصه سیاست اما در ابتدا برای کندی با شکست همراه شد. پس از این شکست کندی از ایالت ماساچوست نامزد انتخابات مجلس سنا شد و در سال 1952 توانست در این انتخابات پیروز شود، او تا سال 19+60 و اندکی بیش از هفت سال در سنا خدمت کرد.

رقابت های انتخاباتی سال 1960 سرآغاز شروع فعالیت های جدی جان اف کندی در آمریکا بود؛ او ابتدا با یک انتخابات درون حزبی فشرده در حزب دموکرات آمریکا روبرو شد و توانست آن را با موفقیت پشت سر بگذارد. رقیب اصلی او در این انتخابات درون حزبی، لیندون جانسون، سناتور ایالت تگزاس بود. کندی در این انتخابات به عنوان یک فرد جوان همراه با ایده هایی جدید ظاهر شد و توانست مورد اقبال رأی دهندگان دموکرات واقع شود. همکاری او با رقیبش «لیندون جانسون» پس از پیروزی در انتخابات درون حزبی نیز ادامه یافت و کندی او را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری معاونت در دولت احتمالی خود معرفی کرد.

در عرصه بیرون از حزب دموکرات و در مقابل جان اف کندی، معاون رئیس جمهور وقت یعنی آقای ریچارد نیکسون به عنوان عضوی استخوان خرد کرده از حزب جمهوری خواه قرار گرفت. نیکسون چهره ای بسیار پر نفوذ و شناخته شده به ویژه در واشنگتن شناخته می شد و به نظر می رسید که یک سناتور تازه کار و جوان یعنی جان اف کندی مقابل او هیچ شانسی برای پیروزی نداشته باشد.

 کندی، کاریزماتیک ترین رئیس جمهوری آمریکا

رقابت های انتخاباتی سال 1960 اما یک ویژگی داشت، در این انتخابات برای اولین بار رقیبان در مناظرات تلویزیونی شرکت کردند؛ مناظرات تلویزیونی و حضور پر رنگ آقای کندی در آن تمام تحلیل ها پیرامون او را تغییر داد. جان اف کندی مقابل دوربین و در برنامه زنده ای که چند ده میلیون آمریکایی آن را تماشا می کردند بسیار مسلط، روان و شیوا مناظره کرد اما رقیب با سابقه او یعنی ریچارد نیکسون بسیار عصبی ظاهر شد و نتوانست چهره ای مسلط از خود را در این مناظرات ارائه کند. به دنبال برگزاری انتخابات و پس از شمارش آرا یکی از نزدیکترین نتایج انتخابات در آمریکا رقم خورد و آقای کندی توانست با حدود 100 هزار رأی بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده و به عنوان سی و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شود. جان اف کندی در عین حال اولین رئیس جمهور کاتولیک مذهب، اولین رئیس جمهور متولد قرن بیستم و جوان ترین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تا آن زمان شناخته می شد.

سیاست داخلی و خارجی در دوران جان اف کندی

دوره ریاست جمهوری جان اف کندی اگرچه حدود سه سال بیشتر طول نکشید و در سال 1963 با ترور او خاتمه یافت اما با تحولات مهمی در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده آمریکا همراه بود. در عرصه سیاست داخلی مواردی همچون طرح کاهش نرخ مالیات و به راه افتادن جنبش حقوق مدنی را می توان برشمرد.

طرح کاهش نرخ مالیات

این طرح یکی از اصلی ترین و در عین حال گسترده ترین طرح های اجرایی در دوره جان اف کندی شناخته می شود. برخی کارشناسان حتی این طرح را از طرح مالیاتی اجرا شده در دوره رونالد ریگان نیز گسترده تر می دانند تا جایی که سیاست های پولی و مالی ایالات متحده آمریکا را به دوران پیش و پس از ریاست جمهوری جان اف کندی تقسیم بندی می کنند. بر اساس نظریات اقتصادی در دوران کندی و به منظور رونق تولید و اقتصاد، نرخ مالیات ها کاهش پیدا کرد؛ با کاهش مالیات ها موضوع کسری بودجه برای اولین بار خود را نشان داد و مدتی بعد به بدهی عمومی و آنچه در حال حاضر به عنوان 20 تریلیون دلار بدهی شناخته می شود، مطرح شد.

جنبش حقوق مدنی

مسئله دومی که در دوره جان اف کندی رخ داد بحث جنبش حقوق مدنی بود. این بحث به دنبال حمایت های کندی از مطالبات سیاه پوستان و ارتباطات او با مارتین لوترکینگ به وجود آمد. جان اف کندی در این دوران سخنرانی هایی را به منظور حمایت از حقوق سیاه پوستان انجام داد و با آن به جنبش حقوق مدنی سرعت بخشید. سرعت بخشی به مطالبات جنبش حقوق مدنی اگرچه نقطه قوتی برای شخص رئیس جمهور شناخته شد اما شکاف هایی جدی را در حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا به وجود آورد.

موضوع این شکاف ها به اعضای دموکرات نواحی جنوبی باز می گردد. این نواحی از دوران لغو برده داری در مباحث جنبش حقوق مدنی دارای اختلاف نظر بودند و حمایت های جان اف کندی و پس از او لیندون جانسون از حقوق مدنی سیاه پوستان سبب شد تا ایالت های جنوبی به جمهوری خواهان واگذار شوند و از آن دوران به بعد در نقشه سیاسی ایالات متحده آمریکا تغییراتی صورت گرفت و در پی آن منطقه جنوبی که همیشه در اختیار حزب دموکرات قرار داشت به رقبای جمهوری خواه واگذار شد.

در سیاست خارجی نیز دوران ریاست جمهوری جان اف کندی با اتفاقات تاثیرگذاری از جمله مسئله خلیج خوک ها، بحران موشکی کوبا و حرکات اولیه جنگ ویتنام همراه شد.

مسئله خلیج خوک ها

 کندی، کاریزماتیک ترین رئیس جمهوری آمریکا

آغاز دوران ریاست جمهوری جان اف کندی با وقوع انقلاب در کوبا مصادف شد. در سال 1959 و یک سال پیش از به قدرت رسیدن کندی، فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا توانست قدرت را در این کشور در دست بگیرد. اهمیت این اتفاق از این نظر بود که در 80 مایلی جنوب آمریکا به وقوع می پیوست و یکی از دولت های دست نشانده واشنگتن را در منطقه به زیر کشید. بنابراین طبیعی می نمود که رئیس جمهور و دولت جدید بر تحولات کوبا متمرکز شوند. در همین زمان تبعیدی ها و ضد انقلابیون کوبا که پس از پیروزی کاسترو به ایالات متحده فرار کرده بودند به تلاش برای بازگرداندن دولت قبلی در کوبا دست زدند. این تلاش ها با حمایت اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) همراه شد.

در مورد مسئله خلیج خوک ها میان مورخین و صاحبنظران اختلاف و شبهاتی وجود دارد. نخست روایت رسمی است که این اقدام را تحت حمایت مستقیم جان اف کندی، رئیس جمهور وقت می داند؛ روایتی که در آن ضد انقلابیون در خلیج خوک ها و مقابل حکومت انقلابی کاسترو شکست خوردند اما برخی از شواهد دیگر حاکی از این است که گویا جان اف کندی در آخرین لحظات حمایت خود را از این طرح پس گرفته و به نوعی پشت جریان ضد انقلاب کوبا را خالی کرده است؛ اقدامی که در پی آن ضد انقلابیون در خلیج خوک ها شکست خورده و متعاقبا شکست بزرگی برای آمریکا به وقوع پیوست. بر اساس این روایت یکی از فرضیات ترور جان اف کندی همین ناکامی او در مورد خلیج خوک ها و بر باد رفتن آبروی آمریکا در این مسئله است.

بحران موشکی کوبا

در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی بحران مهم دیگری در عرصه سیاست خارجی و باز هم در ارتباط با کوبا ایجاد شد. در پی تشدید اختلافات میان واشنگتن و هاوانا، فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا برای حفظ موجودیت حکومت خود به روسیه نزدیک شد و تفکرات مارکسیست – لنینیستی را پذیرفت. به دنبال این نزدیکی میان کوبا و شوروی، خرشچوف، رهبر وقت این قدرت جهانی، موشک های میان برد اتمی خود را در کوبا مستقر کرد. به دنبال انتشار این خبر در ایالات متحده آمریکا، جان اف کندی دستور محاصره دریایی کوبا را صادر کرد و به کشتی های روسی اولتیماتوم داد که در صورت عدم بازگشت مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار خواهد گرفت.

 کندی، کاریزماتیک ترین رئیس جمهوری آمریکا

در اکتبر 1962 و با این رفتار کندی، جهان آماده یک برخورد اتمی میان دو ابر قدرت آمریکا و شوروی قرار گرفت و به نظر می رسید که عن قریب جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد اما در آخرین لحظات رهبری اتحاد جماهیر شوروی تصمیم بر صدور دستور بازگشت کشتی ها گرفت؛ اقدامی که در ظاهر موفقیتی برای آمریکا تلقی می شد. بعدها در این زمینه گفته شد که جان اف کندی در توافقی غیر رسمی قبول کرد تا در مقابل برچیده شدن موشک های اتمی شوروی از کوبا، ایالات متحده نیز به این کشور حمله نظامی صورت ندهد و در نتیجه این تصمیم، نظام سوسیالیستی کوبا برای چند دهه در قاره آمریکا باقی بماند؛ اتفاقی که به عنوان یکی دیگر از نارضایتی ها پیرامون سیاست خارجی کندی مطرح می شود.
تلاش اتحاد شوروی برای احداث دیوار برلین

در سال 1962 روس ها اقدام به احداث دیوار مقابل منطقه غرب برلین کردند. این منطقه در اختیار سه کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه بود. اقدام شوروی با سروصدای بین المللی زیادی همراه شد و آمریکایی ها به مردم برلین غربی کمک کردند تا از این وضعیت خارج شوند. در همین زمینه جان اف کندی سخنرانی مهمی در منطقه برلین غربی ایراد کرد و به زبان آلمانی گفت «من برلینی هستم»؛ اقدامی که بسیار مورد استقبال واقع شد.

تحرکات شروع جنگ ویتنام

سرآغاز شروع جنگ پر هزینه و پر تلفات ویتنام که طی سالیان بعد به کابوس یک دهه ای ایالات متحده آمریکا بدل شد نیز در همین دوره رخ داد چرا که دخالت هایی در امور این کشور از جانب آمریکا صورت من گرفت و مستشارانی به آنجا اعزام می شدند.

 کندی، کاریزماتیک ترین رئیس جمهوری آمریکا

معاهده کاهش تسلیحات اتمی

آخرین دستاورد جان اف کندی در عرصه سیاست خارجی توافقی بود تحت عنوان «معاهده کاهش تسلیحات اتمی» که میان ایالات متحده آمریکا، شوروی و بریتانیا در خصوص منع آزمایش اتمی منعقد شد؛ این معاهده سرآغازی بر توافقاتی اتمی در دهه هفتاد قرار گرفت.

به طور کلی دولت جان اف کندی در عرصه سیاست خارجی حضور پررنگ تری داشت چرا که هم عصر با فعل و انفعالات مهم در عرصه نظام بین الملل قرار گرفته بود و البته بزرگ ترین ناکامی آن نیز مسئله خلیج خوک ها است که به عنوان تجربه ای بسیار ناگوار برای ایالات متحده آمریکا باقی ماند.

54 سال بعد از ترور

جان اف کندی هنوز هم به عنوان یکی از کاریزماتیک ترین روسای جمهور آمریکا شناخته می شود و سیاست های او موافقان و مخالفان بسیاری دارد. عده ای شکست در خلیج خوک ها در دوره او را تحقیر آمریکا می پندارند و عده دیگری او را در رویارویی پیرامون بحران موشکی کوبا بسیار موفق ارزیابی می کنند. بحث ترور کندی یکی از حساس ترین نکات در تاریخ مدرن آمریکا بوده و هنوز هم در رابطه با ترور او روایت های متفاوتی نقل می شود.

 کندی، کاریزماتیک ترین رئیس جمهوری آمریکا

کسی که به عنوان ضارب معرفی شد یک روز پس از دستگیری به قتل رسید. افشای واقعیات ترور کندی می تواند بخش مهمی از سیاست در حکومت آمریکا را مشخص کند؛ به همین دلیل نیز این اسناد بیش از نیم قرن محرمانه مانده در حالی که مطابق قانون بعد از 30 سال اسناد باید منتشر می شد اما در سال 1992 این زمان تا 25 سال بعد تمدید شد.

در حال حاضر از حدود 60 هزار سند و چهار میلیون پرونده حدود 3500 سند فاش شده است اما جزئیات آن مشخص نیست. برخی بر این عقیده هستند که این اسناد لایه های پنهانی ترور را مشخص نخواهد کرد چرا که چنانچه رئیس جمهور احساس کند با افشای این اسناد به امنیت ملی خدشه وارد می شود، می تواند انتشار آن را متوقف کند؛ اگرچه آقای ترامپ گفته است که تمام اسناد را افشا می کند اما مشخص نیست که او با کوهی از اسناد چگونه روبرو خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کندی، کاریزماتیک‌ترین رئیس جمهور آمریکا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..