تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اطلاع‌رسانی از خدمات وقف به جامعه باعث اطمینان مردم می شود

اعطای جایزه ملی وقف/ وقف مظهر فرهنگ و تمدن اسلامی است‌به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛مراسم اهدا و اعطای جایزه واقف خیراندیش مرحوم حسینعلی البرز به ۵۴ نخبه ، مخترع و دانشجوی برتر کشور همزمان با پنجاه و پنجمین سال تاسیس این جایزه و دهه وقف در سالن تالار سوره مهر با حضور حجت السلام والمسلمین محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه وجمعی از مسولان کشوری و علمی فرهنگی روز سه شنبه ۳۰ آبان برگزار شد.

در ابتدای مراسم حاجی بزرگی مدیرعامل موقوفه بنیاد فرهنگی البرز گفت: موقوفه البرز در سال ۴۳ توسط مرحوم حسینعلی البرز برای کمک و اشاعه فرهنگ و توسعه دانش و علم تاسیس شد و با مدیریت شخص ایشان وام دانشجوی به شاغلان داده شد.


وی ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش آشنایی با مرحوم البرز که وقف علمی انجام دادند و از سال ۹۰ تا امروز به ۸۲۲ نفر جایزه حسن تحصیل تعلق گرفته است که مخترعان و نخبگان طلاب و دانش آموزان جایزه دریافت کرده اند.در مراسم امروز نیز از ۴ دانشمند، ۳ مخترع ،۳۰دانشجو برتر و۱۰ طلاب تقدیر می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی؛ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف در ادامه مراسم اظهار کرد: اطلاع‌رسانی از خدمات وقف به جامعه باعث اطمینان مردم از این حکم الهی و شادی واقفان و وارثان آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه وقف در ابعاد مختلف به کشور خدمت می‌کند، افزود: 6 هزار و 800 موقوفه علمی، فرهنگی و پژوهشی در کشور اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، کتابخانه، مراکز پژوهشی وقفی است که تمامی دانشمندان کشور از این موقوفات بهره‌مند شده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف گفت: در جامعه افرادی نخبه وجود دارند که به فکر خود نبوده و در خدمت مردم هستند که یکی از آنها مرحوم حسینعلی البرز است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آمده که کار خیر را آشکار کنید، تصریح کرد: چرا اصحاب رسانه و صدا و سیما از خدمات وقف به جامعه اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.

وی افزود: سنت حسنه وقف و موقوفات مظهر فرهنگ و تمدن اسلامی هستند و در هیچ کدام از احکام الهی به مسأله فرهنگ به اندازه وقف توجه نشده است.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه معماری ایرانی اسلامی نمادی از تمدن بشری است، گفت: وقف مظهر مدنیت و فرهنگ زندگی اجتماعی است ضمن اینکه برخی معماری‌های ساختمان‌های مذهبی و دینی دارای قدمت زیادی هستند که همگی آنها در مسیر وقف خدمت‌رسانی کرده و باعث حسرت دیگران شده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدی ضمن تشکر از اصحاب رسانه از آنان خواست خدمات وقف و موقوفات و اقدامات گذشتگان را برای ترویج اقدامات حسنه آنها اطلاع‌رسانی کنند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 400 مرکز درمانی موقوفه در کشور و 30 بیمارستان وقفی در تهران وجود دارد، تاکید کرد: 133 بیمارستان موقوفه در کشور داریم که در برخی از بیمارستان‌های وقفی 10 هزار مراجعه‌کننده در طول روز وجود دارد.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه از اول انقلاب اسلامی ایران تا سال 1388 جمعاً 13 هزار و 500 وقف به ثبت رسیده است، گفت: از سال 1389 تاکنون جمعاً بیش از 15 هزار وقف داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: تعداد زیادی از ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی اعم از تئاترها و سینماها و مدارس در ایران موقوفه هستند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم حسینعلی البرز تمام ثروتش را که همان وقف تمامی زندگی‌اش بود با اجرای این حکم الهی به دنیای آخرت منتقل کرد، خاطرنشان کرد: مرحوم البرز نوشته بود که زندگی‌اش را با هیچ آغاز کرد و با هیچ هم پایان داده امامن می‌گویم که مرحوم البرز با ثروت و دست پُر از دنیا رفت و ثروتش هم همین بنیاد است.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه بیش از 800 نوع نیت وقف از وقف‌نامه‌ها استخراج شده است، تصریح کرد: متاسفانه این خدمات اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: ایجاد وقف و موقوفات برای تولید علم و فناوری می‌تواند منجر به از بین رفتن مشکلات مختلف در کشور شود ضمن اینکه حمایت از نخبگان علمی کشور برای رفع دغدغه مالی آنها منجر به پیشرفت فناوری و افزایش علم در ایران خواهد شد.

وی گفت: دانشمندان غیرتمند ایرانی سرمایه علمی خود را مدیون این کشور هستند که ما باید با افتخار از آنها حمایت مالی و اقتصادی کنیم تا دغدغه‌های آنها کاهش پیدا کرده و آنها به تولید علم و فناوری روی آورند.

رئیس سازمان اوقاف تاکید کرد: یکی از سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ارتقای سهم وقف در تولید علم و فناوری است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به وقف مشارکتی یادآور شد: اگر همگان بتوانند در امر وقف مشارکت داشته باشند، راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام/

وجود 6800 موقوفه علمی و فرهنگی در کشور



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اطلاع‌رسانی از خدمات وقف به جامعه باعث اطمینان مردم می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..