تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رمزگشایی از اظهارات مقام صهیونیست درباره روابط با عربستان سعودی

رمزگشایی از اظهارات مقام صهیونیست درباره روابط با عربستان سعودیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا گفتگویی را با پایگاه سعودی «ایلاف» انجام داده و در آن در خصوص کلیات روابط میان تل آویو و ریاض سخن به میان آورده است.

وی در این گفتگو با این پایگاه سعودی تصریح کرده که روابط میان ریاض و تل آویو این پتانسیل را دارد که در آینده نزدیک به سطوحی به مراتب بالاتر از سطح کنونی برسد.

باید گفت که این اظهارات مقام عالی رتبه نظامی رژیم صهیونیستی با توجه به آنچه که از روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی شنیده شده بود، غافلگیرکننده نبود. اما آنچه که قابل تأمل به نظر می رسد، زمان مطرح کردن چنین اظهاراتی است. این اظهارات از سوی آیزنکوت درحالی مطرح شد که عربستان سعودی بیشترین هجمه‌های سیاسی و رسانه‌ای را علیه ایران، لبنان و حزب الله کلید زده و در این مسیر حتی از بسیاری از خطوط قرمز نیز عبور کرده است.

برهمین اساس، اکنون این سؤال مهم اذهان عمومی را به خود مشغول ساخته که مطرح شدن اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی درباره روابط عمیق با عربستان سعودی آن هم درست در زمانی که ریاض، حملات گسترده‌ای را علیه مقاومت آغاز کرده است، حاوی چه مفاهیم و مقاصدی است.

توافق کامل میان عربستان سعودی و اسرائیل

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با پایگاه سعودی «ایلاف» صراحتا و علنا اعلام کرد که مسائل مورد توافق میان ریاض و تل آویو قابل مقایسه با آنچه که در گذشته وجود داشته است، نیست.

این بدان معناست که عربستان سعودی در هیچ برهه‌ای از زمان عزمی برای مقابله و مواجهه با رژیم صهیونیستی و اقدامات تجاوزکارانه آن نداشته است. در واقع، عربستان سعودی هیچگاه در جبهه نبرد با رژیم صهیونیستی نایستاده است. این مسأله همچنین نشان می دهد که سعودی ها اساسا در نقطه مقابل منافع اعراب به ویژه در فلسطین گام برداشته اند. لذا اینگونه نتیجه گرفته می شود که عربستان سعودی، سطح خود را به اندازه یک مزدورِ رژیم صهیونیستی تقلیل داده و با همدستی با این رژیم در منطقه، به کشورهای جهان عرب و جهان اسلام خیانت کرده است.

منافع مشترک ریاض و تل آویو

عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی همواره منافع مشترکی با یکدیگر داشته و دارند. اساسا همین منافع و مصالح مشترک بوده است که موجبات همکاری های منطقه ای دو طرف را فراهم آورده است. جنگ علیه دولت دمشق در سوریه یکی از منافع مشترک ریاض و تل آویو به شمار می رود که هم عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نقش بسزایی در آن ایفا کردند. دولت دمشق یکی از ستون های اصلی محور مقاومت در مواجهه با رژیم صهیونیستی محسوب می شود و به همین دلیل، سعودیها از گروه های تروریستی ـ تکفیری علیه آن در سوریه به شدت حمایت می کنند.

دشمنی با حزب الله لبنان نیز ازجمله دیگر منافع و مصالح مشترک میان عربستان سعودی و رژیم اسرائیل محسوب می شود. حزب الله لبنان تنها گروه مقاومی است که توانست در سال 2000 بخشی از اراضی اشغال شده عربی را از تصرف رژیم صهیونیستی خارج کند. این گروه همچنین نقش مؤثر و تعیین کننده ای را در حمایت از دولت دمشق و محور مقاومت در سوریه و در نبرد با تروریست های تکفیریِ تحت الحمایه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، ایفا کرده است.

علاوه بر دولت دمشق و حزب الله لبنان که هر دو از اعضای اصلی محور مقاومت در منطقه محسوب می شوند، عربستان سعودی و رژیم اسرائیل در کشور لبنان نیز دارای منافع و مصالح مشترک هستند. رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی همواره و به طُرُق مختلف تلاش کرده‌اند تا از رهگذر ایجاد درگیری ها و منازعات داخلی میان گروه های لبنانی، موانعی را در مسیر پیشرفت این کشور در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی به وجود آورند. این به نفع عربستان سعودی است که دولت لبنان یک دولت فقیر باشد تا بدین ترتیب قادر به ارتقاء جایگاه کشورش در سطوح منطقه ای و جهانی نباشد. عربستان سعودی همچنین می خواهد که دولت لبنان را وابسته به کمک های اقتصادی ریاض نگاه دارد تا مقامات بیروت همواره به نوعی گروگان سیاست های منطقه ای آل سعود باشند.

همکاری اطلاعاتی و مبادله اطلاعات

همکاری های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با یکدیگر ریشه در سال های دور دارد. واقعیت این است که همکاری های امنیتی و اطلاعاتی دو طرف در بسیاری از موارد، منافع کشورهای عربی و اسلامی را با مخاطره مواجه می سازد. از یک زاویه وقتی به این موضوع نگاه می کنیم به این نتیجه می رسیم که طبیعتا رژیم اسرائیل اطلاعاتِ امنیتی فاقد ارزش را به عربستان سعودی منتقل می کند و آن دسته از اطلاعات ارزشمند را برای خود محفوظ نگاه می دارد.

در اینجا موضوعی که برای کشورهای عربی و اسلامی خطرناک به نظر می رسد، این است که عربستان سعودی حجم وسیعی از اطلاعات امنیتی در نزد خود را در اختیار تل آویو قرار می دهد. باتوجه به اینکه عربستان سعودی به دلیل نفوذش در کشورهای عربی از اطلاعات ارزشمندی در خصوص ارتش های عربی و مواضع استراتژیک آنها برخوردار است، انتقال این اطلاعات و مواردی مشابه آنها می‌تواند برای کشورهای جهان عرب بسیار خطرناک باشد. ازسوی دیگر، نفوذ عربستان سعودی در نهادها و سازمان های عربی ازجمله اتحادیه عرب موجب شده است تا ریاض به بخش عمده ای از اطلاعات مهم کشورهای عربی در زمینه های گوناگون دسترسی داشته باشد.

تمرکز اسرائیل و عربستان روی ایران

یکی از اهداف مهم اسرائیل و عربستان سعودی از تبادل اطلاعات امنیتی با یکدیگر، تمرکز روی ایران و اقدامات آن در منطقه است. اسرائیل همواره تلاش زیادی برای دستیابی به اطلاعات حساس و مهمی از اهداف استراتژیک در داخل ایران کرده است.

برخی گزارشها حاکی از آن هستند که صهیونیستها برای تحقق این هدف حتی به دنبال ایجاد پایگاه های نظامی هوایی در عربستان سعودی هستند. در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با اظهارات اخیرش نشان داد که عادی‌سازی روابط میان تل آویو و ریاض وارد مرحله جدیدی شده است.

در این میان، عربستان سعودی با تنش آفرینی در منطقه و ایجاد هرج و مرج در برخی کشورها همچون لبنان به دنبال سرپوش نهادن بر تقویت روابط خود با رژیم صهیونیستی است. مداخله ریاض در امور لبنان و وادار کردن سعد الحریری به استعفا از پست نخست وزیری برای ایجاد آشوب در این کشور، در همین چارچوب قابل تفسیر است. سعودیها با اقدام خود در تقویت روابط با رژیم صهیونیستی خیانت بزرگی به مسائل مهم جهان عرب و اسلام کردند و حقوق تمامی آنها را نادیده انگاشتند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

 بررسی کامل روابط اسرائیل و عربستان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رمزگشایی از اظهارات مقام صهیونیست درباره روابط با عربستان سعودی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..