تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اضمحلال داعش ابزار کثیف آمریکا

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛حسین حاجی کارشناس مسائل خاورمیانه در برنامه تیتر امشب در خصوص شکست های پی در پی اخیر داعش اظهار نظر کرد: داعشی ها علاوه بر عراق و سوریه بخش‌هایی از لیبی و نیجریه را نیز در کنترل خود گرفته بودند و گروه‌های هم‌پیمان آنها در نقاط دیگر دنیا مثل افغانستان و آسیای جنوب شرقی نیز فعال بودند.

وی افزود: داعش در سال ۱۹۹۹ به رهبری ابومصعب الزرقاوی تأسیس شد و در سال ۲۰۰۴ به شبکهٔ القاعده پیوست و پس از آن به القاعده عراق معروف شد. ابو ایوب المصری و ابوعمر البغدادی دو رهبر اصلی حکومت خودخوانده عراق بودند که در ۱۸ آوریل ۲۰۱۰ در عملیات ارتش آمریکا کشته شدند و ابوبکر البغدادی جایگزین آنها شد.

با آغاز جنگ داخلی سوریه نیروهای آنان وارد سوریه نیز شدند و در ۸ آوریل ۲۰۱۳ نام «حکومت اسلامی عراق و شام» را بر خود نهادند و از آن پس به نام مخفف "داعش" معروف شدند.

حاجی افزود: فلسفه شکست آنها این بود که آنها معتقد بودند پدیده ای مانند داعش در جغرافیای سیاسی دفن نمی شود بلکه این سیاست و قدرت است که دفن می شود، که البته از دیدگاه آنها پدر سیاست و قدرت آمریکا بود.

وی افزود: داعش یک ابزار قدرت کثیف در دست آمریکا بود که به چالش کشیده شد و اوباما به صراحت قول داده بود که طی 10 سال داعش را ریشه کن کند و اگر آمریکا با اراده کامل برای نابودی داعش قدم برمی داشت اکنون وضعیت این گونه نبود.

اضمحلال داعش ابزار کثیف آمریکا
حاجی ادامه داد: اما در گذر زمان داعش با وجود اینکه همه امکانات خود را به میدان آورد از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، شکست خورد و قادر به سناریوسازی تازه دیگری در منطقه نیست.

او گفت: آنچه آمریکا پشت صحنه از آن دفاع می کرد مانند طرح استقلال اقلیم کردستان عراق، شکست خورد و رئیس آن هم بلاخره اعلام کرد که همه با ید به قانون ملزم شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: آمریکایی ها در دوره "پسا داعش" ممکن است شکل تازه ای از داعش را تشکیل داده و رونمایی کنند به عنوان مثال یکی از ترفندهای آنان اینست که درحال حاضر سرکرده های داعش را به سایر گروه های تروریستی ملحق می کنند.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه دیگر میهمان برنامه در ادامه این گفتگو در خصوص اضمحلال این گروه تروریستی تشریح کرد: ریشهٔ داعش به جماعت توحید و جهاد می‌رسد. این گروه که وارد جنگ با دولت عراق و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق شده بود در سال ۲۰۰۶ با چند گروه دیگر ائتلاف کرد.

او گفت: در ۱۳ اکتبر همین سال مجلس شورا به همراه چند گروه شورشیِ دیگر این حکومت تروریستی را تشکیل داد.
افقهی افزود: با آغاز جنگ داخلی سوریه نیروهای آنان با نام داعش وارد سوریه نیز شدند. سپس همزمان با اقدام نظامی در سوریه به عراق حمله کرده و موفق شدند رمادی و فلوجه مهمترین شهرهای استان الانبار در عراق را به قلمرو خود اضافه کنند.

در ژوئن ۲۰۱۴ مهمترین موفقیت داعش با تصرف موصل ـ دومین شهر بزرگ عراق ـ به دست آمد. آنها در ماه‌های بعد نیز پیشروی‌های زیادی داشته و حدود نیمی از خاک سوریه و بخش‌های شمال غربی عراق را تصرف کردند. داعش در سوریه در اویل سال ۲۰۱۴ متحمل شکست‌هایی مقابل جبهه النصره شد.

اضمحلال داعش ابزار کثیف آمریکا


افقهی تاکید کرد: هراس آنها از ایران به دلیل باتلاقی است که خودشان درست کرده اند و 3 هزار سعودی را در داخل عراق حمایت کرده اند.

او ادامه داد: عربستان در داخل سوریه حامی جیش السعودی است و عربستان متهم به دست داشتن در انفجار برج های جهانی است و وضعیت نابسامانی ایجاد کرده است.

افقهی تاکید کرد: بعد از شلیک موشک های خود به یمن نیز خود را مظلوم نشان داد، ایران را حامی تروریسم خواند و کشورهای غربی را به حمایت خواند و کنفرانس برگزار کرد و چیزهای زیادی ضد ایران گفت.

خامه یار کارشناس خاورمیانه در ارتباطی تلفنی گفت: آخرین دژ مستحکم داعش در سوریه از دست رفت و این شکستی فاحش بود و رویارویی غیر مستقیم و بسیار تندی میان آمریکایی ها و تکفیری ها خارج از میدان رخ داد و دست به دست شدن این منطقه شاید، سرآغاز شکست های بعدیشان شد.

خامه یار افزود: نیروهای سوری امروز توانستند بیشتر مناطق شان را آزاد کنند و ما با گذشت زمان در آینده در پروژه دیگری آینها را در جای دیگر خواهیم دید به همین دلیل از هم اکنون باید فکر بعد از داعش را بکنیم.

این کارشناس خاورمیانه افزود: داعش پروژه سوریه را یک پروژه آمریکایی دانست و به همین دلیل دهها هزار نیرو وارد سوریه شدند و جنگیدند و آمریکایی ها و النصره و داعش هر کدام وابسته به یک گروه و یک منطقه بودند و یک صحنه رقابتی بود.

منبع: سایت شبکه خبر

انتهای پیام/

نابودی داعش از نگاه تحلیلگران



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اضمحلال داعش ابزار کثیف آمریکا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..