تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقتی مسئولان تغییرات آب‌و هوایی را جدی نمی گیرند/ بحران های زیست محیطی در انتظار ایرانیان

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با خود تجسم کنید روزى در جایى زندگى مى کنید که آب براى خوردن به سختى پیدا مى کنید، موادغذایى سالم و تازه که با آبیارى در مزارع کشاورزى تولید شده اند وجود ندارند، همه محصولات غذایى گلخانه اى شده اند و تا چشم کار مى کند بیابان و قحطى است.

کشور ما نیز از تغییرات آب و هوایى کره زمین دور نمانده است واگر هر چه زودتر مردم و مسئولان به فکر عوارض خشکسالى و این تغییرات آب و هوایى نباشیم روزى را به چشم خواهیم دید که با کمبود شدید آب، شیوع بیمارى‌ها و زندگى در سختى و شهر‌ها و روستاهاى بیابانى را تجربه کنیم.

از این رو به سراغ غلامرضا معصومی عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت و عضو کمیته علمی اولین همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت رفتيم تا وضع تغییرات اقلیمى ایران، عوارض آن را و اقدام هایى که باید صورت گیرد، جويا شويم.

معصومى در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: امروزه به دلیل شهرنشینى بی رویه، تغییرات آب و هوایی و شرایط نامطلوب اجتماعى شاهد افزایش روزافزون بیماری ها، فقر، سوء تغذیه و مشکلات ناشی از آلاینده‌های موجود در آب، هوا، خاک، غذا و مشکلاتى، چون ترافیک، صدا و تشعشعات، صدمات جانى و بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان هستیم.

وى با بیان اینکه تغییرات آب و هوایى، تغذیه و سلامت مردم فقیر جهان را تهدید می‌کند، افزود: تغییر در الگوى آب و هوایى مى تواند به جاری شدن سیل و خشکسالى منجر شود که هر دو این پدیده‌ها مى توانند ذخایر غذایی یک منطقه را نابود کنند.

وقتی مسئولان تغییرات آب‌و هوایی را جدی نمی گیرند/ بحران های زیست محیطی در انتظار ایرانیان

تغييرات اقليمى تهديدى جدى براى سلامت مردم

عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت عنوان كرد: احتمال دستیابی به تمام آرمان های توسعه هزاره با تغییرات آب و هوایی و سکوت در مقابل آن کاهش یافته است كه در نهایت ریشه کنی فقر، بهبود سلامت و حفاظت از محیط زیست تنها در قالب يك شعار باقى خواهند ماند.

معصومى گفت: تغییرات آب و هوایی، تهدیدی جدی برای وضعیت غذایی و تغذیه افراد است؛ به عبارت دیگر امنیت غذایی با تغييرات آب و هوايى به خطر خواهد افتاد كه به دنبال سلامت مادران باردار، نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالمندان و همه مردم تحت تاثير قرار خواهد گرفت.

 خشكسالى ٢٠ ساله و زندگى سخت در انتظار ايرانى ها

وى با بيان اينكه تغییرات اقلیمی به خصوص روند خشکسالی بیش از هفت الی هشت سال است که در کشور ما آغاز شده است، افزود: طبیعتا هر کشوری بر اساس برنامه ریزی هايى صورت گرفته در این حوزه جلو می رود اما نکته مهمى وجود دارد كه بايد به آن توجه داشت زيرا کشور ما در منطقه ای قرار گرفته است كه خيلى بيشتر بیشتر از ساير مناطق دیگر دنیا متاثر از تغییرات اقلیمی خواهدبود.

معصومى ادامه داد: پیش بینی ها این بوده که دوره خشكسالى تقریبا 30 ساله است و تاكنون چیزی حدود 10 سال از اين دوره فقط گذشته است، متاسفانه در این مدت کوتاه در کشور ما آسیب های زیادی رخ داده و خیلی از منابع و ذخائر به نوعی از دست رفته است و در حال ورود به برهه ای هستیم که شاید در زندگی روزمره مان در بعضی مناطق دچار مشکل بشویم.

عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت گفت: درست است كه بیشتر خشکسالی ها در جنوب و جنوب شرق کشور است اما دیگر قسمت ها، شهرها و حتی روستاهای کشور از این موضوع مستثنی نیستند و استان های شمالی ما تاثیر کمتری را از این اتفاق نشان می دهند، اما اگر نسبت به قبل از این 10 سال شرایط را مقایسه کنیم، می بینیم که تغییرات بسیار زیاد و نگران کننده است.

جاى خالى سيستم مناسبى در وزارت بهداشت براى مقابله با عوارض تغييرات اقليمى

وى عنوان كرد: اقداماتی که دانشگاه های علوم پزشکی انجام داده اند به خصوص در حوزه پیشگیری یا کاهش اثر چندان مطلوب نیست و متاسفانه سیستم های خاص و پیش گیری کننده ای نیز در وزارت بهداشت وجود ندارد و عوارض این موضوع متوجه وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی خواهد شد.

عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت تصريح كرد: تمامی سازمان‌ها باید در فاز پیشگیری فعالیت کنند و در حال حاضر تمام بدنه دولت با تمام همتی که دارند باید وارد فاز کنترل شود.

معصومى گفت: باید همه ارگان ها و تمام مردم در راستای این موضوع حرکت کنند چون زندگی و سلامت مردم تحت تاثیر تغييرات اقليمى است.

بيمارى هايى كه خشكسالى و تغيير آب و هوا به جانمان مى اندازد

وى تصريح كرد: کمبود آب در خیلی از روستاهای مرکزى كشور و نگرانی کشاورزان برای فعالیت های اقتصادی در مرحله اول این پیامدهاست. همچنين کاهش تولید محصولات غذایی سلامت، ابتلا به بیماری های قلبی، کلیوی و همه این ها نشان دهنده یک نیاز به حرکت تمام قد ملی است.

 معصومى عنوان كرد: نقش پررنگ و بی بدیل صدا سیما و آموزش و پرورش برای آموزش و فرهنگ سازی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، تابتوانیم مقابله کنیم و آثار مخرب این پدیده را کاهش دهیم.

از هم اكنون كودكان را آماده كنيم

عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت تصريح كرد: آموزش به کودکان و نوجوانان در خصوص کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و سازگاری با این پدیده، باعث می شود تا انگیزه مقابله با اثرات اين پديده در نسلی که بیش از همه تحت‌تاثیر آن قرار خواهد گرفت، ايجاد شود و در آشنایی و درک خطر پدیده تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر سلامت، اهمیت پیشگیری و مقابله با اثرات آن را بیش از پیش برجسته خواهد كرد.

وقتی مسئولان تغییرات آب‌و هوایی را جدی نمی گیرند/ بحران های زیست محیطی در انتظار ایرانیان

رسانه ها پاى كار بيايند

وى ادامه داد: این آموزش هاى راهبردی و ارزشمند متضمن تغییر نگرش‌ها و رفتارها در کشور محسوب می شود، تلاش‌هایی که کودکان و نوجوانان از همان آغاز در آن‌ها سهیم هستند، به همين منظور باید پیوسته تلاش کرد تا تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان را برای مقابله با تغییرات اقلیمی و به وجود آوردن یک برنامه کاری پایدار بسیج کنیم.

وى با اشاره به نقش رسانه ها در پيشگيرى و مقابله با عوارض تغييرات اقليمى گفت: استفاده از رسانه ها به خصوص رسانه ملی و شبکه های مجازی و همچنین فراتر از تریبون‌های فضای مجازی، یک چارچوب و برنامه‌ همکاری دقیق و حساب شده با آموزش و پرورش و وزارت بهداشت می تواند آموزش ها را در زمينه پيشگيرى و مقابله با عوارض تغييرات اقليمى عمیق تر، گسترده تر و اثربخش سازد زيرا باید همه با هم، برای کره زمین، آینده فرزندانمان و سلامت آنها تلاش کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقتی مسئولان تغییرات آب‌و هوایی را جدی نمی گیرند/ بحران های زیست محیطی در انتظار ایرانیان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..