تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مقاومت دستگاه‌های اجرایی در برابر بودجه‌ریزی جدید

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: در مدل بودجه‌نویسی جدید، به نسبت عملکرد و پروژه ها بودجه تخصیص خواهد یافت که به همین دلیل، با مقاومت دستگاه های اجرایی و اعمال فشارها مواجه می شود.

به گزارش شما نیوز ، به نقل ازصدا و سیما؛ ایرج ندیم اظهار کرد: بودجه نویسی تکمیل نشده است و پس از بررسی و تدوین به هیئت وزیران ارائه خواهد شد و بعد از تصویب تقدیم مجلس می شود اما هنوز پیگیری ها در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به اهداف پیش بینی شده و بودجه سال گذشته انبساط منابع و مصارف نسبت به ۹۶ تغییراتی خواهد داشت و پیش بینی هایی برای افزایش تامین درآمدها از محل فروش نفت و میعانات گازی و مالیات و سایر درآمدها در دستور کار است.

ندیمی در پاسخ به این سوال که سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۷ به چه میزان خواهد بود گفت: بودجه امسال در نهایت با ۷ تا ۱۰ درصد اختلاف نسبت به پارسال تنظیم خواهد شد اما چون هنوز قطعی نشده است برای اعلام میزان دقیق محدودیت هایی وجود دارد که نمی توان عدد و رقم ذکر کرد.

مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور درباره درآمدهای مالیاتی بودجه امسال بیان کرد: در بودجه ۹۶ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درامد از محل مالیات پیش بینی شده بود که تاکنون بخشی از آن تامین شده است و امیدواریم تا پایان سال اهداف موردنظر محقق شود.

وی با اشاره به تغییر در بودجه نویسی برای سال آینده گفت : از امسال تغییر جدی در بودجه ریزی اعمال خواهد شد و بناست که بر اساس عملکرد و تعریف پروژه در دستگاه های اجرایی بودجه تخصیص یابد و اولویت ها باید مشخص شود که چه فعالیت هایی ضروری است که البته این امر با مشکلات و دشواری هایی نیر همراه خواهد بود.

ندیمی با بیان اینکه بودجه نویسی در سال های زیاد در کشور مدلی سنتی داشته است ، گفت : دستگاه های اجرایی به این عادت کرده اند که هر سال چند درصد نسبت به سال قبل بودجه بیشتری دریافت کنند و الان که مقرر شده بر اساس عملکرد و پروژه ها بودجه دریافت کنند درصدد خواهند بود با رانت و لابی گری سهم خود را از بودجه افزایش دهند و به همین جهت بودجه نویسی به شکل جدید با مشکلاتی مواجه است.

مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: تلاش می کنیم این مرحله گذار در بودجه نویسی را به بهترین شکل اداره کنیم و البته دستگاه ها نیز با اعمال فشارهای مختلف مقاومت خواهند کرد و چالش های بودجه سال ۹۷ از این لحاظ کم نخواهد بود.

بودجه ۹۷ در چارچوب برنامه ششم توسعه تدوین خواهد شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : موضوعی که در بودجه سال آینده مورد تاکید قرار گرفته همخوانی و هماهنگی بودجه با سیاست های برنامه ششم توسعه است.

سید محمد حسینی گفت : در لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرد این موضوع مورد توجه قرار نگرفته بود که مجلس با صراحت با آن مخالفت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون تا چه حد سیاست های برنامه ششم توسعه محقق شده است ، گفت: این برنامه ۸ ماه است که ابلاغ شده است و نمی توان آماری در این خصوص داد اما طبق ماده ۲۲۱ قانون، دولت مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از دستگاه های ذی ربط جمع آوری و به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کند و در سه ماهه اول این اتفاق افتاد وسامانه در این باره راه اندازی شد و اطلاعات رصد می شود .

حسینی با تاکید بر اینکه بودجه ۹۷ بر اساس سیاست های برنامه ششم توسعه تدوین خواهد شد ، گفت: در جدول شماره ۴ ماده ۷ قانون برنامه ششم توسعه دقیقا درآمدها ،سایر موارد اعتباری ،هرینه وتملک برای کل برنامه تدوین شده است و دولت نمی تواند از اعداد و ارقام تعیین شده عدول کند و این یک کار جدیدی است که برای اولین بار اتفاق افتاد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیش بینی ها براساس بودجه ها سال گذشته انجام شده و برای مثال میزان درآمدهای مالیاتی نسبت به سال ۹۶ و تراز تجاری غیرنفتی مشخص شده است که دولت باید رعایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت این موارد رعایت نکرد ، واکنش مجلس چه خواهد بود ؟ گفت : در صورتی که دولت تخطی کند هم در کمیسیون برنامه و بودجه و هم در کمیسیون تلفیق و صحن علنی براساس قوانین پارلمانی لایحه را اصلاح خواهیم کرد و تمام تلاش خود را می کنیم تا ۱۰۰ درصد بودجه در راستای برنامه ششم توسعه باشد.

حسینی ادامه داد: البته برخی موارد ناشی از تغییرات شرایط در ساختار اقتصاد جهانی است که بر عملکرد اقتصادی دولت تاثیر می گذارد و موضوع هایی چون قیمت نفت و نرخ ارز بر اساس شاخص های داخلی تامین نمی شود و براساس شرایط اقصادی جهان و روابط سیاسی ما با کشورهای دیگر تعیین می شودو این موارد را هم باید در نظر گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص علاقه دولت برای تبدیل صندق توسعه ملی به حساب توسعه ملی برای برداشت بیشتر و داشتن اختیارات بیشتر گفت: طبق ماده ۱۶قانون احکام دائمی اساسنامه صندوق توسعه ملی مصوب شد و بحث تبدیل آن به حساب مطرح نیست اگرچه دولت هر جا که نیاز داشته باشد از منابع صندوق استفاده می کند و تا کنون ۳.۲ میلیارد نیز این محل برداشت و مصرف کرده است.

وی تاکید کرد : کشور گران اداره می شود و از طرفی هزینه های تخلف نیز پایین است و کسی که تخلف می کند در حد یک تذکر احکام برای او صادر می شود که بازدارنده نیست ، اگر گزارشی مبنی بر تخلف یا انحراف دولت از تخصیص بودجه به مواردی خارج از راستای برنامه ششم توسعه به ما برسد با توجه به جایگاه نظارتی دولت برخورد جدی خواهیم داشت ، حتی استیضاح یا معرفی فرد متخلف به قوه قضائیه نیز صورت خواهد گرفت.

وی درباره اهمیت بخش ریلی و تاکید بر آن در برنامه ششم توسعه گفت: در این خصوص در بودجه ۹۷، یک درصد از درآمدهای نفتی به این بخش تخصیص داده خواهد شد که کار بزرگی است و تلاش می کنیم بودجه سال آینده کاملا در چارچوب برنامه ششم توسعه باشد.

وی درباره هزینه های بالای دولت گفت: در ۶ ماه نخست سال ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تمام درآمدهای دولت بوده و در عوض ۱۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد هزینه های جاری دولت بوده است که اداره کشور با این روند با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد و باید دولت کوچک تر شود اما شاهدیم کارمندان دولت کمتر نمی شوند بلکه سالانه به تعداد کارمندان دولتی افزوده می شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مقاومت دستگاه‌های اجرایی در برابر بودجه‌ریزی جدید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..