تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲۱ آبان: بزرگداشت سر جان ویلیام استرات، فیزیکدان انگلیسی

۱۷۵ سال پیش در چنین روزی، سر جان ویلیام استرات، فیزیکدان برجسته انگلیسی متولد شد. شهرت این فیزیکدان بزرگ به خاطر کشف گاز آرگون و کشف پدیده پراکندگی رایلی است.

۱۲ نوامبر سال ۱۸۴۲، سر جان ویلیام استرات، فیزیکدان انگلیسی دیده به جهان گشود.او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه هارو سپری کرد و سال ۱۸۶۱ وارد دانشگاه کمبریج شد و در رشته ریاضیات مشغول به تحصیل و در تاریخ ۱۸۶۵ فارغ‌التحصیل شد. وی تحصیلاتش را ادامه داد و سال ۱۸۶۸ مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرد. جان ویلیام در خانواده اشرافی متولد شده بود و سال ۱۸۷۳ با مرگ پدر، به مقام بارون سوم رایلی رسید. لرد رایلی سال‌های ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۴ کرسی استادی کاوندیش فیزیک در دانشگاه کمبریج را پس از جیمز کلارک ماکسول به عهده داشت. در سال ۱۸۸۳ جان ویلیام استرات تفسیر علمی اوج‌گیری دینامیک پرندگان را منتشر کرد. او از سال ۱۸۸۷ تا ۱۹۰۷ به تدریس فلسفه طبیعی پرداخت و سال ۱۹۰۰ توانست با نظریه‌های خود مفهوم مکان‌یابی صوتی را مطرح کند که بعدها باعث تحولات بزرگی در علم فیزیک شد.

مقاله‌ی مرتبط:

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی سر جان ویلیام استرات، کشف گاز آرگون با همکاری ویلیام رمزی فیزیکدان اسکاتلندی بود که به‌موجب آن، در سال ۱۹۰۴ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد. این دانشمند بزرگ در تاریخ ۱۹ آوریل ۱۸۹۴ به‌عنوان دانشمندی شناخته‌شده، طی یک سخنرانی در مورد دستاوردهای علمی خود در زمینه گازها، اعلام کرد که جرم گاز نیتروژن که از فرایندهای شیمیایی بدست می‌آید با جرم آن در حالت ایزوله در هوا، متفاوت است. سر ویلیام رمزی که در این سخنرانی شرکت داشت، با حمایت از استرات در این خصوص به تحقیق پرداخت و گاز آرگون را کشف کرد. رمزی با انجام آزمایشات مختلف متوجه گاز دیگری شد که تا آن روز ناشناخته بود. بعد از شناسایی این گاز جدید، ویلیام رمزی این گاز را آرگون نامید.

کشف گاز آرگون، امواج رایلی در فیزیک صدا، پراکندگی رایلی، مفهموم جزئیات تصویر در فیزیک نور، مفهوم فاصله زمانی در دریافت امواج صوتی دو گیرنده در فیزیک صوت، مفهوم صوت‌شناسی و بسیاری دیگر از مفاهیم بنیادی در فیزیک صوت و نور، از دستاوردهای این دانشمند بزرگ هستند.

سر جان ویلیام استرات، بارون سوم رایلی، ۳۰ ژوئن ۱۹۱۹ درگذشت. فرزندش بارون چهارم رایلی، رابرت جان استرات نیز از فیزیکدانان بزرگ زمان خود بود که نیتروژن فعال را کشف کرد.

این مطلب در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲۱ آبان: بزرگداشت سر جان ویلیام استرات، فیزیکدان انگلیسی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..