تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۱۸ آبان، عرضه‌ اولین نسخه رسمی مرورگر فایرفاکس

۱۳ سال پیش در چنین روزی، بنیاد موزیلا اولین نسخه‌ی رسمی مرورگر خود را با نام فایرفاکس عرضه کرد. فایرفاکس در حال حاضر دومین مرورگر محبوب جهان است.

۱۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۹ نوامبر سال ۲۰۰۴، بنیاد موزیلا نسخه‌ی اول مرورگر فایرفاکس را عرضه کرد. فایرفاکس تاثیر زیادی در تاریخ مرورگرهای اینترنتی داشته است. این مرورگر اولین جایگزین اساسی برای اینترنت اکسپلورر بود که با امکانات جدید، سلطه‌ی مایکروسافت در این بازار را با تزلزل مواجه کرد.

موزیلا فایرفاکس (یا فایرفاکس) یک مرورگر رایگان و متن باز است که توسط بنیاد موزیلا توسعه داده شده است. این مرورگر برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS عرضه شده است. پروژه‌ی توسعه‌ی مرورگر فایرفاکس از سال ۲۰۰۲ شروع شد. نام اولیه‌ی این مرورگر، Phoenix یا ققنوس به معنای پرنده‌ی افسانه‌ای بود. انتخاب این نام به این خاطر بود که بنیاد موزیلا اعتقاد داشت مرورگر جدید از خاکسترهای مرورگر Netscape زاده خواهد شد. در زمان عرضه‌ی اولیه، آزمایش‌کنندگان بتا از سرعت، امنیت و افزونه‌های فایرفاکس به وجد آمده بودند. در این زمان بود که زنگ خطر جدی برای اینترنت اکسپلورر که ۹۰ درصد بازار را در اختیار داشت، به صدا در آمد.

انتخاب نام فایرفاکس نیز زمان خاص خود را از بنیاد موزیلا گرفت. آنها ابتدا Phoenix را به عنوان نام مرورگر خود انتخاب کردند که با شکایت یک شرکت فناوری با همین نام روبرو شد. نام بعدی Firebird بود که آن نیز به خاطر وجود یک شرکت پایگاه داده به همین نام، لغو شد. البته بنیاد اعلام کرد که نام مرورگر خود را موزیلا فایربرد خواهد گذاشت اما شرکت مذکور باز هم راضی نشد. در نهایت نام موزیلا فایرفاکس برای مرورگر جدید انتخاب شد. فایرفاکس از یکی از نام‌های مستعار پاندای سرخ (RED Panda) گرفته شده است.

نسخه‌ی ۱.۰ مرورگر فایرفاکس در ۹ نوامبر سال ۲۰۰۴ عرضه شد. این مرورگر در طول ۹ ماه، ۶۰ میلیون بار دانلود شد که می‌توان آن را شروعی بر پایان سلطه‌ی اینترنت اکسپلورر نامید. رشد تعداد کاربران فایرفاکس به سرعت ادامه داشت و این مرورگر در سال ۲۰۰۹ توانست سهم عمده‌ی بازار را به خود اختصاص دهد. رقیب اصلی فایرفاکس یعنی گوگل کروم نیز در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و از همان ابتدا، ۳.۱ درصد از بازار را در اختیار گرفت. در حال حاضر، کروم با در اختیار داشتن ۷۶ درصد از کاربران اینترنت، محبوب‌ترین مرورگر جهان است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۱۸ آبان، عرضه‌ اولین نسخه رسمی مرورگر فایرفاکس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..