تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کار کودک باید برای کودک باشد

اگر تئاتر کودک استاندارد باشد، کودک درون والدین هم از تئاتر لذت می برد.

به گزارش شما نیوز ،امیر مشهدی عباس کارگردان و نویسنده تئاتر و تلویزیون است. او در ۱۶ سالگی دیپلم افتخار جوانترین کارگردان مرکز هنرهای نمایش را کسب کرده است. اجرای ۲۵ نمایش برای وزارت ارشاد در گروه سنی کودکان و نوجوانان بخشی از کارنامه اوست. نویسندگی برنامه «فیتیله، جمعه تعطیله» به مدت دو سال از دیگر فعالیت های او در زمینه کار برای کودک و نوجوان محسوب می شود. کارگردانی سریال «فصل رویش»، نویسندگی و کارگردانی سریال «اتفاق» و فیلم های تلویزیونی «سی دی» ، «یادداشت» و «گردنبند» از جمله فعالیت های این هنرمند است. نمایش «اژدها، اولین حیوان خانگی» تازه ترین تجربه این کارگردان در عرصه تئاتر است.

به بهانه نزدیک شدن به اجرای نمایش «اژدها، اولین حیوان خانگی» با امیر مشهدی عباس کارگردان اثر گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

مشهدی عباس در رابطه با ساختار متن و قصه این نمایش به صبا گفت: من در طول سال معضلات کودک و نوجوان و کمبودهای شان را رصد کرده و به این نکته توجه می کنم که چه ویژگی هایی در آنها تغییر می کند. احساس کردم کودک و نوجوان امروز خیلی درگیر حیوان خانگی است. چیزی که در این گروه سنی رو به فراموشی است، محبت کردن است. بچه ها همه نوع تخصصی را یاد می گیرند اعم از زبان و کامپیوتر و ... حتی یاد می گیرند چگونه از پس کارهای خودشان برآیند، ولی یاد نمی گیرند که با محبت کردن می توانند همه چیز را به دست آورند. بر این اساس به ایده نمایش پرداختم و ۳-۴ ماه هم تحقیقات کوچکی انجام دادم تا بتوانم به یک قصه مناسب برسم. این تحقیقات منجر به قصه نمایش «اژدها، اولین حیوان خانگی» شد. با این رویکرد که یک حیوان خانگی چه دردسرهایی می تواند داشته باشد و محبت کردن در زندگی آدم ها چه معجزه ای می کند.

این هنرمند درباره مشکلات و ظرایف کار برای گروه کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: کار برای مخاطب طیف کودک و نوجوان بسیار دشوار است. وقتی بچه های امروزی با بهترین انیمیشن ها، فیلم ها و بازی های کامپیوتری دنیا، آن هم با کیفیت عالی سر و کار دارند، دیگر نمی توانیم با تئاترهای حیوانی گول شان بزنیم. وقتی می گویم تئاتر حیوانی، چون زمانی گریبانگیرمان بود. وقتی اسم کار کودک را می بردیم، همه گمان می کردند قصه بین یک گاو و الاغ و بز است. همه این حیوانات با یک سری ویژگی های ثابت در قصه های مختلف حضور داشتند. به روز بودن مخاطب کار را خیلی سخت می کند. وقتی کودک امروزی هری پاتر می بیند، دیگر نمی توانیم با یک عروسک خیلی ساده با او ارتباط برقرار کنیم. ما باید کیفیت مان را بالا ببریم. بالا بردن کیفیت هم باید در موارد مختلفی مانند: قصه، کارگردانی، وسایل صحنه و دکوری که طراحی می کنیم، لحاظ شود. نمی توانیم کاری سردستی و ساده برایش بسازیم. در سال های گذشته می گفتند در کار کودک از مبحث تکرار استفاده کنید و سطح مخاطب را پایین می دیدند، اما کودک امروز بسیار باهوش است و دغدغه هایش تغییر کرده است. به خاطر تغییر نسل، کودکی امروز مانند نوجوانی زمان ماست. کار برای این رنج سنی، ممیزی های بسیار آموزشی ای هم دارد. خیلی با دقت و ظرافت باید کار کرد. ما تمام تلاش مان را کردیم تا به ویژگی هایی که برای مخاطب ارزشمند است، بپردازیم و سعی کردیم مخاطب را باهوش در نظر بگیریم.

این کارگردان رنج سنی کودک را این گونه تعریف کرد: سن کودکی با توجه به استانداردهای جهانی تا کمتر از ۱۲ سال است. یعنی فرد تا ۱۲ سالگی کودک محسوب می شود. در ایران، طی ۲۰ سال گذشته این دسته بندی جا به جایی های زیادی داشته است. نسبت به نرم سن رشد، در ایران به فردی که کمتر از سن ۷ سال دارد، خردسال و به شخصی که بالای ۷ سال دارد کودک می گوییم.

او درباره اینکه آیا تئاتر کودک باید برای والدین و بزرگسالان هم جذابیت داشته باشد، افزود: والدین به خاطر تعالی و رشد فرهنگی که با دیدن نمایش برای کودک اتفاق می افتد از تئاتر استقبال می کند. همه آدم ها کودکی درون دارند. وقتی با یک کودک بازی می کنیم، سعی می کنیم با صدای بچگانه با او حرف بزنیم و کودک درون مان را برای او زنده کنیم. اگر نمایش استاندارد مناسب را برای کودک داشته باشیم، در حقیقت این دیگر والدین نیستند که با سن حقیقی شان از کار استقبال می کنند، در واقع کودک درون شان است که به شعف آمده و لذت می برد. اینکه ما برای پدر و مادر هم جذابیت ایجاد کنیم که لذت ببرند، کمی غیراستاندارد است. کار کودک باید برای کودک باشد و پدر و مادر هم از کودک بودن کار لذت ببرند.

مشهدی عباس در رابطه با این سئوال که چه جمله ای برای تبلیغات نمایشش می گوید، بیان داشت :این کار برای کودکانی است که دوست دارند هیجان را تجربه کنند. ما در این کار یک اژدهای غول پیکر داریم و سعی کردیم بر ویژگی های رعب و هیجان کار کنیم. احساس می کنم این هیجان به مخاطب منتقل می شود. فضای کار هم یک فضای ایرانی است و کودک همذات پنداری بهتری می کند.

نمایش «اژدها، اولین حیوان خانگی» با نویسندگی و کارگردانی امیر مشهدی عباس، از ۵ آبان تا ۵ آذرماه، ساعت ۳۰/۱۹ در تالار هنر روی صحنه می رود..




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کار کودک باید برای کودک باشد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..