تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فقر، انسان را ذلیل می‌کند.

فقر، انسان را ذلیل می‌کند.به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امام علی (ع) فرمودند: «همانا فقر و نداری، آدمی را ذلیل و خوار می‌کند، عقل را مبهوت و حیران می سازد و باعث جلب غم و غصه‌هاست.»

آیت الله مجتهدی در شرح این حدیث می‌گویند: امیرالمؤمنین علی (ع) به پسرشان «محمدبن حنفیه» فرمودند: «پسرم می‌ترسم که تو فقیر شوی؛ فقر هم چیز بدی است، پس به خدا پناه ببر»، چرا؟ چون که فقر، 3 ضرر دارد. کسانی که به فساد و دزدی کشیده می‌شوند، غالبا بخاطر فقر است، همانطور که ثروت زیاد خوب نیست و انسان را یاغی و طاغی می‌کند و از خدا غافل می‌کند، مگر بعضی ها را، فقر انسان را به کفر می‌کشاند.»، خوب است که انسان یک خانه مختصر و یک نان و آب مختصر داشته باشد. امیرالمؤمنین فرمودند که فقر سه ضرر دارد:

ضرر اول: «فقر سبب می‌گردد که در دین انسان کمبود پیدا شود»، انسان وقتی فقیر می‌گردد، مجبور است که با دروغ و با زدوبند و کلاهبرداری و غش در معامله و دروغ به مشتری و دیگر راه های حرام، برای خودش یک لقمه نان پیدا کند، پس انسان فقیر ناچار به انجام گناه و معصیت خواهد شد و قهراً کاستی در دینش پیدا می‌گردد، اما اگر فقیر نباشد، اینجور نیست.

ضرر دوم: «فقر، عقل را سرگردان می‌نماید»، یعنی یک حالت دیوانگی و روانی در کسی که فقیر است، به‌وجود می‌آید. شخص فقیر می‌خواهد خانه برود، پول ندارد که نان بخرد، یواش یواش گرفتار مشکلات روحی و روانی می‌گردد و کسانی که با او در ارتباطند، از قیافه‌اش می‌فهمند که او روانی شده؛ پس فقر، خرد و عقل را سرگردان می‌کند.

ضرر سوم: «مردم نسبت به انسان فقیر سخت‌گیری می‌کنند»، مردم با افراد فقیر برخورد تندی دارند و به او کم محلی می‌کنند، اما به پولدارها احترام می‌گذارند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی، روایتی درمورد ضرر سوم فقر، بیان نمودند: شخص ثروتمندی نزد پیامبر خدا نشسته بود، فقیری هم آمد و کنار او نشست. شخص ثروتمند خودش را جمع و جور کرد و نسبت به آن فقیر سخت‌گیری نمود. حضرت رسول (ص) فهمیدند و فرمودند: «این چه کاری بود که کردی؟»، ثروتمند گفت: «شیطان مرا وادار به این کار کرد و برای اینکه جبران کنم حاظرم نصف ثروتم را به او ببخشم تا از من بگذرد.»، شخص فقیر از افراد خوب بود که پیامبر خدا (ص) به آن شخص فقیر فرمود: «او می‌خواهد نصف ثروتش را به تو ببخشد، آیا قبول می‌کنی؟»، فقیر عرض کرد: «نه!»، پیامبر خدا (ص) فرمودند: «چرا؟»، فقیر عرض کرد: «چون که می‌ترسم همان شیطانی که در او داخل شده بود، در من هم داخل شود». یعنی آن تکبری که او پیدا کرد، من‌هم پیدا کنم و فردا همین رفتار را من نسبت به فقیر دیگری انجام دهم و به او اهانت کنم. چه انسان‌هایی بودند، نصف ثروت آن شخص را قبول نکرد، اگر حالایی‌ها بودند هل می‌شدند و از ذوقشان سکته هم می‌کردند.

منبع: احسن الحدیث

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فقر، انسان را ذلیل می‌کند.»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..