تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اقدامات حیاتی برای آنکه در طوفان جان سالم به در ببرید/ مراقب باد‌های سیاه باشید

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نزدیک شدن به اواسط پاییز و شروع فصل سرما در کشور هر لحظه خطر بروز حوادث طبیعی ناگهانی مانند سیل و زلزله وجود دارد، این حوادث در صورتی که افراد آمادگی های لازم را نداشته باشند و از نکات ایمنی باخبر نباشند، خطرآفرین بوده و ممکن است به سلامت فرد آسیب برساند یا حتی مرگبار باشد.

یکی از حوادث طبیعی که به خصوص در شهرها خطرآفرین بوده طوفان است، زیرا در شهرها تجمع جمعیت بیشتر بوده و از طرفی این خطر وجود دارد که با بروز طوفان تیرهای چراغ برق، درختان و بسیاری از تجهیزات شهری سقوط کنند و جان مردم را به خطر بیندازند، در ادامه نکات ایمنی قبل، بعد و هنگام بروز طوفان را بخوانید.

طوفان هایی با سرعت 500 کیلومتر در ساعت

مرتضی چشمه نور، کارشناس حوزه مدیریت بحران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به طوفان به عنوان یک بلایای طبیعی خطرآفرین گفت: بر اساس مطالعات سازمان هواشناسی جهانی، باد‌هایی با سرعت بیش از ۱۵ متر بر ثانیه (۳۰ نات) به عنوان طوفان شناخته می‌شوند.

وی افزود: سیاه بادها از شدیدترین آشفتگی های جوی هستند ولی خیلی کوچک‌تر از آن هستند که بتوان آنها را روی نقشه سینوپتیکی استاندارد جستجو کرد، قطر این پدیده از کم‌تر از ۱۰۰ متر تا یک کیلومتر متغیر است، این طوفان های چرخنده و غرش‌کننده وقتی در سطح زمین حرکت می کنند قادرند سرعت باد را به ۵۰۰ کیلومتر در ساعت برسانند.

چشمه نور گفت: سرعت متوسط این طوفان ها بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت است و مسیری که طی می کنند به طور معمول از چند کیلومتر بیشتر نیست، اما گاهی برخی از این طوفان ها پس از پیمودن ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر باز فعال هستند.

---------

علاجه واقع قبل از وقوع؛ هشدارهای رسانه را جدی بگیرید

وی با اشاره به رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع طوفان تصریح کرد:هشدار طوفان از رسانه ها و ستاد‌های بحران به معنای آن است که طوفان ایجاد شده است یا خواهد شد؛ بنابراین مردم باید آمادگی لازم را داشته و به‌گوش باشند.

کارشناس حوزه مدیریت بحران اظهار کرد: از مقاوم بودن محل کار و سکونت خود در برابر طوفان مطمئن شوید، اگر قصد تعمیر و اصلاح خانه خود را دارید باید به مستحکم کردن یک اتاق داخلی برای مقابله با طوفان توجه کنید، باید مکان های امنی را که از قبل برای این کار پیش‌بینی کرده اید (زیرزمین منازل، زیر پله ها و مکان هایی دور از در و پنجره ها) مد نظر داشته باشید و به اطلاع دیگر اعضای خانواده نیز برسانید تا در مواقع لزوم خود را به آن برسانند.

وی افزود: همواره بنزین در باک اتومبیل خود داشته باشید؛ زیرا ممکن است مجبور شوید خود را به محل امن دورتری برسانید، خطر شن روان در مناطق شنی و کویری از حوادث زیان باری است که با کاشتن و پرورش گیاهان می توان آن را مهار کرد، نسبت به پیش‌بینی و تهیه کیف امداد و همچنین جیره غذایی خشک و آب شرب برای زمان بحران اقدام کنید (در صورتی که ذخیره غذا و آب به صورت کنسرو و بسته بندی نباشد باید هر دو هفته یک بار تجدید شوند).

---------

مراقب باشید؛ آتس سوزی و خطر سقوط درختان در کمین است

چشمه نور مطرح کرد: در حاشیه های کویر و مناطق بادگیر، بهتر است برای کاهش اثر طوفان، ساختمان ها به شکل گنبدی ساخته و درختان خشکیده و شاخه های پوسیده قطع شوند تا در زمان وزش باد یا طوفان خطر سقوط آنها کاهش پیدا کند، همچنین احتیاط های لازم را برای پیشگیری از خطر وقوع حریق انجام دهید و هیچگاه مواد آتش زا را در منزل و محیط کار خود نگهداری نکنید.

کارشناس حوزه مدیریت بحران با اشاره به نکات ایمنی قبل از وقوع طوفان عنوان کرد: خونسردی خود را حفظ کنید، نسبت به قطع جریان آب، برق و گاز اقدام کنید و به سرعت دستگاه های گازسوز و نفت سوز را خاموش کنید، همچنین اگر وقت کافی دارید نسبت به بستن درب ها و پنجره ها با تخته های محکم و نوار چسب اقدام کنید و از درب ها و پنجره ها دور شوید تا از خطر پرتاب شیشه شکسته در امان بمانید.

---------

با رعایت این نکات جانتان را در هنگام طوفان نجات دهید

وی به توجه به برخی نکات در هنگام بروز طوفان اشاره و تایید کرد: اگر زمان طوفان خارج منزل هستید، درصورت دسترسی نداشتن به پناهگاه، در یک گودال، حفره یا مجرای آب دراز بکشید، اگر در زمان وقوع طوفان داخل اتومبیل هستید در سمت راست جاده و در محل مطمئنی توقف و موتور خود را خاموش نمایید و جهت وسیله نقلیه را در معرض باد قرار دهید سپس پنجره را کمی پایین بیاورید تا تعادل فشار در اتومبیل برقرار شود، در صورتی که امکان خروج از اتومبیل و پناه بردن به نقطه امن وجود دارد به سرعت این کار را انجام دهید. و سواحل و ساختمان های بلند را ترک کنید؛ زیرا این مناطق در طوفان خطرناک هستند،

چشمه نور گفت: بعد از طوفان‌های شدید، خطر سیل و طغیان آب های راکد وجود دارد از این مناطق فاصله بگیرید. 

بعد از طوفان این گونه به جنگ طوفان بروید

کارشناس حوزه مدیریت بحران با اشاره به اقدامات لازم بعد از وقوع طوفان گفت: در صورت توانایی، کمک های اولیه را به افراد آسیب‌دیده یا گرفتار برسانید. پارگی نسوج، فرو رفتن جسم خارجی در بدن، سوختگی، گزش حشرات و ناراحتی های گوارشی پس از طوفان شایع است؛ بنابراین در رابطه با نحوه کمک های اولیه سوانح، آگاهی لازم داشته باشید.

وی افزود: در صورتی که قادر به کمک‌رسانی نیستید از مناطق خسارت‌دیده دور شوید، همچنین از سیم های آویزان برق، پست های برق فشار قوی، دکل های برق، منابع اصلی آب و شبکه های فاضلاب دور شوید و در صورت مشاهده خرابی، موارد را فوری به اطلاع مسئول ستاد بحران منطقه برسانید.

چشمه نور گفت: پس از فروکش کردن طوفان نسبت به دفع  زباله ها، پاکسازی و گندزدایی محل کار و زندگی خود برای جلوگیری از انتشار بیماری ها و تجمع حشرات و حیوانات موذی اقدام کنید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اقدامات حیاتی برای آنکه در طوفان جان سالم به در ببرید/ مراقب باد‌های سیاه باشید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..