عجیب و غریب‌ترین موش دنیا+تصاویر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی سال تحقیق، نشان داده است که حیوانات زیرزمینی با چهره های عجیب و غریبی وجود دارند که در کنار ما زندگی می کنند. با نگاه عمیقی به طبیعت در می یابیم که چقدر موجودات متفاوتی با عملکردهای مختلف در این دنیا وجود دارند. موش ستاره پوزه قطعا یکی از حیوانات عجیب و غریب دنیا است.

این موش از خانواده ی موش کور است و ساختارش به گونه ایست که اگر شما با آن مواجه شوید، ممکن است تصور کنید که سرش با هشت پای کوچک جایگزین شده است. یا یک ستاره ی عجیب و غریب در جلوی سرش به وجود آمده است. با ما همراه شوید تا درمورد این موش خارق‌العاده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آناتومی
بینی این موجود یک ارگان حسی-حرکتی بسیار تخصصی است که به وسیله ۲۲ عضو گوشتی مانند، شکل می گیرد. این عضوها در زمان حرکت موش بی حرکت باقی می مانند. خود ستاره یک سانتیمتر است و اما قطر آن کمی کوچکتر از سر یک انگشت معمولی انسان است. اما با این حال، بسیار بزرگتر از بینی دیگر گونه های موش کور است. این ستاره به عنوان "چشم لمسی" عمل می کند که در آن اشعه های محیطی (۱ تا ۱۰ مورد در هر طرف) را شناسایی می کند و یازدهمین مورد را به عنوان شیء مورد علاقه انتخاب می کند.

باورش سخت است که پوزه‌ی این موش، ستاره است!

صرف نظر از موقعیت آناتومیک ستاره به عنوان یک بینی، این یک ساختار بویایی است و نمی توان به خاطر حس لامسه اش، آن را یک دست اضافه دانست. این عضو ها حاوی عضلات یا استخوان نیستند و برای گمراه کردن حیوانات و یا گرفتن طعمه استفاده نمی شوند. آنها توسط تاندون ها، (مجموعه پیچیده ای از عضلات)، کنترل شده و به جمجمه متصل می شوند تا نقشی را ایفا کنند که صرفا مکانیکی است. بینی ستاره ای همچنین حاوی یک اپیدرم تخصصی است.

باورش سخت است که پوزه‌ی این موش، ستاره است!

این موش جزو خانواده ی موش های کور به حساب می آید و برای حیوانی که تقریبا کور است، سرعتش در شکار غذا بسیار شگفت انگیز است: موش ستاره پوزه، سریعترین موش کور دنیا، میتواند در ۲۳۰ میلی‌ثانیه یک حشره یا کرم پیدا کند و به راحتی آن را به عنوان یک غذای دلچسب نوش جان کند. همانطور که این گوشتخوار کوچکِ کرک دار در خاک حرکت می کند، سر خود را بدون تکان ثابت نگه می دارد. در این دنیای تاریک زیرزمینی، چشم بی‌فایده است؛ در عوض، این موجود جهان را با طعم و مزه احساس می کند. موش ستاره پوزه با ضربه زدن ستاره هایش به سرعت در خاک پیش می رود و می تواند ۱۰ یا ۱۲ مکان مختلف را در یک ثانیه لمس کند.

این موضوع به نظر تصادفی می رسد اما در حقیقت این طور نیست. با هر لمس ۱۰۰،۰۰۰ عصب نخاعی اطلاعات را به مغز موش ارسال می‌کنند. این سنسور لمسی پنج برابر بیشتر از دست انسان است که همه آن ها در یک بینی کوچکتر از سر انگشت قرار دارند. موش ستاره پوزه یکی از دو موجودی است که می تواند در زیر آب، توسط تولید کردن حباب و به درون کشیدن مجدد همان حباب به بینی اش، بو را احساس کند. "کن کاتانیا"، یک عصب شناس دانشگاه وندربیلت می گوید اینها حقایق مختصری در رابطه با این موجود شگفت انگیز هستند. او میگوید: "اگر من برای این موجود از کلمه شگفت انگیز زیاد استفاده می کنم، به این دلیل است که واقعا در مورد آنها این احساس را دارم می کنم". در حقیقت، او این کلمه را ۱۰ بار در حین توصیف آن ها به کار برد.

کن کاتانیا، متخصص برجسته جهان

در میان متخصصان جهان، کاتانیا خودش نیز مانند این موجود کمی عجیب و غریب است!

اکثر زیست شناسان تعداد کمی از گونه ها را مطالعه می‌کنند، و برخی حتی داشتن "حیوان خانگی" را ناهنجاری می دانند، اما کاتانیا این مورد را برای مطالعه اش انتخاب کرد، چرا که اعتقاد داشت این موجود با توانایی های شگفت انگیز خود کمک می کند تا بقیه موجودات هم بیشتر شناخته شوند. او می گوید: "تکامل مسائل متفاوتی در جهان را از طریقه های مختلف، حل کرده است. ما باید از این تفاوت ها استفاده کنیم تا موجودات را بهتر بشناسیم".

برای مثال مطالعه بینی حساس موش پوزه ستاره، سرنخ هایی را برای اینکه چطور حس لامسه در سطح مولکولی کار میکند، آشکار کرد. کاتانیا کشف کرد که یک الگوی غول پیکر ستاره ای که در شکل یک بینی عجیب و غریب ظاهر شده، درست به داخل آناتومی مغز وارد می‌شود. هر بار که این موجود، بینی خود را به خاک هدایت می‌کند، اساسا یک منظره ی ستاره ای از محیط اطرافش ایجاد می کند و این تصاویر در مغز مانند قطعات یک پازل نشان داده می‌شوند.

دیانا باتیستا، دانشمند عصب شناسی

دیانا باتیستا، دانشمند عصب شناسی که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در مورد درد و خارش مطالعه می کند می گوید: (در مقایسه با سایر حواس ها، ما در مورد حس لامسه چیز زیادی نمی دانیم)

باتیتسا به طور ناگهانی از کاتانیا درخواست کرد تا با او همکاری کند. او اصرار داشت که وی را در مناطق محلی پنسیلوانیا برای جمع آوری موش‌ها همراهی کند. او می گوید حفاری برای این موش در خاک های زیرزمینی تالاب کار بسیار سختی بود.

موش پوزه ستاره تنها گونه ای از ۳۹ گونه موش های کور است که در مرداب و باتلاق زندگی می کند. پوزه ی حساس آن ممکن است برای این به وجود آمده باشد تا بتواند به سرعت طعمه های نرم تن خود را در محیط مرطوب زندگی اش شکار کند.

باورش سخت است که پوزه‌ی این موش، ستاره است!

با کار کردن با کاتانیا، باتیستا مولکول ها را در موش ستاره پوزه کشف کرد که در آن نیروی فیزیکی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود که به سیستم عصبی مغز جهت شناسایی موجودات کمک می کنند. گمان می‌رود این شاخک‌های بسیار حساس با استفاده از تشخیص جریان الکتریکی در شکار، غذا را شناسایی می‌کنند. از آنجا که بسیاری از این مولکولها در انسان ها نیز یافت میشوند، چنین تفکری ممکن است منجر به درمانهای جدیدی برای بهبود درد شود. با اینکه بسیاری از اسرار موش کور پوزه ستاره کشف شده اند اما کاتانیا هنوز هم این موش را در دست تحقیق قرار داده و منتظر کشف سوال‌های بی‌جوابش است.

منبع:الی گشت

انتهای پیام/

زندگی عجیب و غریب موش ستاره پوزه

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عجیب و غریب‌ترین موش دنیا+تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.