تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ساخت مستند برای اربعین حسینی آگاهی و پیگیری می‌خواهد

ساخت مستند برای اربعین حسینی آگاهی و پیگیری می‌خواهدبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید رشتیان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند، ساخت فیلم‌های مستند ماندگار و تاثیرگذار با موضوعاتی چون عاشورا، قیام امام حسین(ع) و اربعین حسینی را در گام نخست مستلزم علاقه‌مندی و سپس آگاهی و کارآشنایی سازنده عنوان کرد.

این مستندساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره لزوم ساخت فیلم‌های مستند با موضوع «اربعین حسینی» گفت: به دلیل نسبتی که میان فرهنگ ملی و دینی ما درخصوص حماسه عاشورا و قیام امام حسین(ع) وجود دارد، حتما کارهای جدی و موثر در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده به غنای فرهنگی جامعه ما باشد. متاسفانه به قدری در این زمینه کارهای گزارشی ساده و بعضا تبلیغاتی و زودبازده، با تاثیرگذاری محدود انجام شده که تصور و انتظار عمومی از تولیدات بصری و سینمایی بسیار تقلیل یافته است؛ کارهایی که شاید نتایج مطلوبی را هم به همراه نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: اگر به‌دنبال آثاری تاثیرگذار در این زمینه هستیم، در گام اول به مقدمات مناسب و در عین حال تامل بیشتر احتیاج داریم. به نظر من سینمای مستند ما می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند؛ کما اینکه نمونه‌های خوب و ماندگاری هم در این حوزه داشته‌ایم. درمجموع، برای قدم گذاشتن در این راه و موفق شدن، باید آمادگی لازم را کسب کنیم تا به نتایج مفید و موثر برسیم.

رشتیان در ادامه در پاسخ به اینکه بهتر است از چه زاویه دیدی به این حماسه نگاه کنیم، اظهار داشت: مسلما اتفاق عاشورا که از دل آن اربعین حسینی بیرون می‌آید، جنبه‌های مختلفی دارد و به اندازه کافی هم از سده‌های دور تا کنون درباره آن بحث و بدان توجه شده است. یعنی حوزه این مسئله به قدری گسترده است که نوآوری و خلاقیت هنری در آن بسیار دشوار است. جامعه‌ای که به این شدت شیفته حضور در مراسم‌ و عزاداری‌های مربوط به عاشورا و قیام امام حسین(ع) است نشان می‌دهد که حساسیت و توجه عمومی آن در این زمینه بسیار بالاست. اینکه در مستندسازی و روایت از این موقعیت و این واقعیت از کدام زاویه و چگونه وارد شویم، روندی دارد که سفارش‌دهنده‌ای مثل تلویزیون یا حوزه هنری یا هر ارگان دیگر باید مقدمات آن‌را فراهم کنند و گفت‌وگوهایی را به جریان بیندازند که انتظارات سفارش دهنده و فیلم‌ساز به صورت دقیق و حرفه‌ای بیان شده و مورد توجه گیرند. از میان همین داد و ستدها و صحبت‌هاست که انتخاب موضوع، ایده و طرح فیلم مستند شکل می‌گیرد.

او اضافه کرد: از دل همین گفت‌و‌گوهایی که میان سازنده و سفارش‌دهنده شکل می‌گیرد، اول موضوع و سپس ایده در آن موضوع به‌دست می‌آید. بعد از آن نیز وارد مرحله طراحی اولیه و طرح کلی می‌شویم و کار را پیش می‌بریم تا به مرحله فیلم‌نامه برسیم. آثار خوب و ماندگار با موضوعی چون اربعین حسینی باید این پروسه‌ را طی کنند. ناگفته نماند، برخلاف اینکه عده‌ای تصور می‌کنند مستندسازی در این حوزه کار راحتی است، اتفاقا این کار بسیار دقیق و فنی است.

این تهیه‌کننده سینمای مستند در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره اینکه اثرات اربعین حسینی به عنوان یک حرکت مردمی را چطور می‌توان حفظ کرد که در سبک زندگی مردم جاری و ساری ساخت، توضیح داد: اینکه چطور باید اثرات این حرکت را تثبیت کرد، به نظرم نیاز به یک نگاه جامع و کلی دارد. اگر این یک حرکت اجتماعی است که با مشارکت اقشار گسترده مردم صورت می‌گیرد، باید به‌دنبال راه‌هایی بود که آن را ماندگار کنند. راه‌های این ماندگاری بستگی به انتظارات ما هم دارد. درمجموع، اگر به‌دنبال ماندگاری بیشتری هستیم، باید طی یک برنامه دقیق و روشن از اصحاب فرهنگ و هنر دعوت کنیم و از آن‌ها فکر و ایده و مشارکت بگیریم. ایده‌های مناسب تقویت شوند تا به آثاری ماندگار برسیم. همه این مراحل احتیاج به طراحی، فکر و راهبری دارد.

وی سپس توصیه کرد: پرداختن به چنین موضوعاتی در درجه اول علاقه می‌خواهد و در عین حال نیازمند آگاهی است. دوستانی که می‌خواهند به این حوزه‌ها وارد شوند توجه داشته باشند که رسیدن به نتیجه مطلوب در وهله اول نیاز به علاقه‌مندی و سپس پیگیری و اصرار خود فیلم‌ساز دارد. ضمن اینکه کار کردن در این حوزه‌ها اقتضاعات خودش را دارد که نمی‌توان از آن‌ها به راحتی گذشت. باید پافشاری‌های لازم را داشته باشند تا موضوع جدی گرفته شود.

رشتیان در پایان در پاسخ به اینکه تمایلی به ساخت مستندی با موضوع اربعین حسینی دارید، اعلام کرد: قطعا علاقه‌مندم در این موضوع کار کنم و اگر شرایط و امکانات لازم برای همکاری باشد، از این مسئله استقبال می‌کنم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ساخت مستند برای اربعین حسینی آگاهی و پیگیری می‌خواهد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..