تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انباشت 3.2 میلیون نفر بیکار در کشور/ شکست کشور در اصلاح‌ ساختار اداری‌

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور مطرح کرد:

3.2 میلیون انباشت بیکاری در کشور/ اصلاح‌ ساختار اداری‌ موفقیت‌ کافی نداشتبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهندس جمشید انصاری‌ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دومین کنفرانس‌ مدیریت‌ منابع انسانی گفت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار در پایان سال 95 حدود 29.6 میلیون نفر متقاضیان‌ کار در کشور هستند که در میان‌ آنها 12.8 درصد‌ آمار بیکاری است و این یعنی ما هم‌اکنون در کشور 3.2 میلیون‌ بیکار داریم‌ که بخشی از این افراد‌ از نیروهای‌ جدید و بخشی از انباشت‌ بیکار‌ان در سال‌های گذشته است.

انصاری‌ با بیان اینکه چیزی در حدود 23.3 میلیون نفر شاغل در کشور داریم‌ خاطرنشان کرد: نزدیک به 3.5 میلیون نفر‌ از این افراد در بخش‌های عمومی شاغل هستند که مربوط به سازمان‌های دولتی و نظامی است‌ و از میان آنها 2.400 میلیون نفر به صورت مستقیم از کارکنان‌ دولت هستند.

وی اظهار داشت: در حالی که کارکنان‌ دولت تنها 10 درصد‌ از شاغلین‌ کشور را شامل‌ می‌شوند اما تأثیر این 10 درصد به علت اهمیت فعالیت‌ آنها بسیار بیشتر از دیگر شاغلین‌ است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه بسیار ساده‌اندیشانه خواهد بود اگر فکر کنیم این افراد تنها به اندازه 10 درصد‌ در کشور اثر می‌گذارند اظهار کرد: آیا اگر مدیران بخش دولتی‌ حمایت خود را از گروه مپنا‌ بردارند مپنا‌ قادر به فعالیت در کشور به این میزان خواهد بود؟

وی افزود: این موضوع نشان‌ می‌دهد اصلاح فعالیت‌های دولتی‌ و به‌سازی‌ نظام اداری امری ضروری‌ در بهبود مدیریت کشور است.

وضعیت‌ نگران‌ کننده‌ صندوق‌های بازنشستگی‌

انصاری در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت منابع انسانی‌ در کشور گفت: متأسفانه بحث‌ مدیریت منابع انسانی کمتر در حوزه‌های دولتی‌ توجه می‌شود، امروزه چیزی به نام فرهنگ سازمانی در کشور نداریم‌.

جمشید انصاری فقدان مؤسسات‌ مشاوره‌ای در زمینه‌های مدیریتی را بسیار اثرگذار‌ دانست و گفت: چرا چنین مؤسساتی‌ در کشور شکل نگرفته است تا این مطالعات را انجام دهند برای مثال‌ صندوق‌های بازنشستگی‌ وضعیت‌ نگران‌ کننده‌ای دارند‌ کارمندان‌ در طول 30 سال حدود 30 درصد‌ حقوق ماهیانه‌ خود را می‌پردازند تا پس از بازنشستگی‌ تا آخر عمرشان‌ یک حقوق‌ کامل‌ را دریافت‌ کنند هیچ توجیحی‌ برای پرداخت این حقوق وجود ندارد به همین منظور ما ناچار شدیم مطالعاتی را در همین زمینه با کمک مؤسسات مشاور خارجی مثل مکنزی‌ انجام دهیم‌.

اصلاح‌ ساختار اداری‌ نتوانسته‌ موفقیت‌ کافی داشته باشد

معاون رییس‌ جمهور در ادامه گفت: در هر یک از دولت‌های پس از انقلاب حداقل‌ یک برنامه برای اصلاح‌ ساختار اداری انجام شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اصلاح‌ ساختار اداری‌ نتوانسته‌ است موفقیت‌ کافی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه به عقیده ما به 2 دلیل نمی‌توانیم ساختار اداری خود را اصلاح کنیم‌ گفت: دلیل اول آن است که نیرو‌هایی که باید این برنامه‌ها را اجرا کنند اجرای این برنامه‌ها را علیه خود می‌دانند‌ ما در سطوح مدیریتی‌ 97 هزار مدیر داریم و اگر واحدهای‌ عملیاتی‌ مثل بیمارستان‌ و مدرسه را هم به این تعداد اضافه کنیم‌ 247 هزار نفر‌ مدیر اجرایی‌ در کشور خواهیم داشت‌ هرگونه‌ نظام اصلاح‌ ساختار اداری‌ با مقاوتی‌ از سوی برخی از این افراد مواجه می‌شود.

در زمینه مشاوره‌ برای اصلاح ساختار بسیار فقیر‌ هستیم‌

انصاری‌ دلیل دوم در عدم موفقیت‌ اصلاح ساختار اداری را نبود هسته‌های توانمند‌ در مشاوره‌ و اجرای اصلاح‌ ساختار دانست‌ و افزود‌: در کشور‌ یک نظام‌ اجرایی‌ در زمینه‌ مشاوره‌ و بررسی‌ اصلاح ساختار وجود ندارد‌ و ما در این زمینه‌ بسیار فقیر‌ هستیم‌.

وی گفت: در حوزه‌ عمرانی مجموعه‌های خوبی داریم‌ برای مثال‌ در سد سازی‌، صنایع‌ نیروگاهی‌ و پتروشیمی‌ ولی در بحث‌ مشاوره‌ مدیریت‌ اصلاً قدرتی‌ نداریم‌ و نظامی که بتواند‌ دولت‌ را با این حجم‌ فعالیت‌ها یاری‌ دهد در کشور وجود ندارد.

بدون کاهش هزینه‌های دولت ساختار اداری بهبود‌ نمی‌یابد

معاون رییس‌ جمهور به هزینه‌های سرسام‌آور دولت‌ اشاره کرد و گفت: ما اگر می‌خواهیم قدمی در راه اصلاح‌ نظام اداری برداریم‌ باید توجه اصلی خود را به کاهش‌ هزینه‌های دولت معطوف کنیم اگر هزینه‌ جاری دولت‌ کاهش نیابد‌ اصلاً ساختار اداری ما بهبود‌ نیافته است.

وی با بیان اینکه حدود 240 هزار میلیارد‌ بودجه دولتی‌ کشور است گفت: 208 میلیارد تومان از این بودجه صرف‌ هزینه‌های جاری‌ و تنها 32 میلیارد‌ صرف‌ بودجه عمرانی کشور شده است، این شرایط‌ و سیستم‌ هزینه‌ای  برای اداره کشور مانند شرایط جهنم است.

با روند فعلی قطعاً تا چند سال آینده هیچ بودجه‌ای برای عمران و آبادانی‌ کشور نخواهیم داشت

 اگر نتوانیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم‌ قطعاً تا چند سال آینده هیچ بودجه‌ای برای عمران و آبادانی‌ کشور نخواهیم داشت دانشگاه‌های ما باید کمک کنند‌ تا چطور می‌توانیم این اصلاح نظام اداری‌ را انجام می‌دهیم اگر نمی‌توان هزینه‌های جاری دولت را کاهش داد‌ باید فکری اندیشیده‌ شود تا حداقل‌ از رشد این هزینه‌های جاری جلوگیری‌ کنیم‌.

انصاری‌ به عزم‌ دولت‌ بر استفاده از نیروهای‌ دانشگاهی‌ اشاره کرد و گفت: ما باید شرکت‌های مشاوره‌ای در این زمینه‌ داشته باشیم‌ که هسته مرکزی آنها از اساتید‌ و دانشگاهیان‌ باشد‌.

دولت آماده است تمام کارهای‌ خود در حوزه استخدامی را به گروه‌های مشاوره‌ محول‌ کند

رئیس‌ سازمان امور اداری و استخدامی کشور، گفت: دولت آزمون‌های استخدامی را ایجاد کرد‌ تا قدمی در راه ایجاد عدالت آموزشی‌ باشد ولی مجری این آزمون‌ها تنها سازمان سنجش است در حالی که می‌بایست‌ مشاورانی‌ تعداد و کیفیت‌ افرادی که استخدام می‌شوند را بررسی‌ کنند.

وی با بیان اینکه به دوستان توصیه می‌کنم به برگزاری‌ این همایش تنها اکتفا نکرده و یک جهت‌گیری برای مشاوره‌‌دهی به دولت ایجاد کنند گفت: دولت در این زمینه‌ حاضر است حتی یارانه‌ هم پرداخت کند، یارانه دولت به این معنا است که تمام کارهای‌ دولتی را به گروه‌های مشاوره‌ محول‌ کند، دولت در این زمینه‌ مشکلی‌ برای صدور مجوز فعالیت ندارد ولی این اهتمام در بین دانشگاهیان‌ به وجود بیاید‌ تا ما هم بتوانیم شاهد شرکت‌های مشاوره‌ داخلی باشیم‌.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انباشت 3.2 میلیون نفر بیکار در کشور/ شکست کشور در اصلاح‌ ساختار اداری‌»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..