تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا سرانجام چرخ‌های صنعت به کمک دانشگاه می‌چرخد؟

قبادیانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتباط مطلوب میان صنعت و دانشگاه از مسائلی است که از دیرباز جزء حلقه‌های مفقوده پیشرفت کشور شناسایی شده و ضرورت حل معضل جدایی صنعت و دانشگاه از یکدیگر مورد توجه بسیاری از مسئولین بوده است، مساله‌ای که البته هنوز هم لاینحل باقیمانده است.

اگرچه ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور سابقه‌ای 70 ساله و برابر با عمر دانشگاه دارد ولی هیچ گاه این ارتباط حداقل انتظارات را برآورده نکرده است. برخی از کارشناسان معتقدند که سیاست‌گذاری‌های اشتباه در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گذشته، از مهم‌ترین دلایل ضعف ارتباط میان دانشگاه و صنعت است.

از سوی دیگر عموما دانشگاه‌های کشور ماموریت‌ها و اهداف یکسانی را دنبال می‌کنند و کمتر به آن‌ها برنامه‌ریزی‌های ماموریت‌گرا محول می شود. همچنین ضعف اطلاع‌رسانی درباره توانمندی‌های علمی آن‌ها هم از موانع دیگر توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت به شمار می‌رود.

همه اینها در حالی است که صنعت هم حال و روز خوبی ندارد. صنعت در کشور ما، صنعتی درون‌زا نیست و از ابتدای شکل‌گیری متکی بر امکانات و توانایی‌های خارجی بوده است. صنعت کشور همچنان وابسته به تکنولوژی‌های چند دهه قبل است و صنعتگران هنوز این اطمینان و اعتماد را پیدا نکرده‌اند که می‌توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق به روز رسانی شیوه‌های تولید، تحقیق و توسعه و با کمک نیروی انسانی متخصص بومی در داخل کشور حل کنند.

اکنون در شرایطی که طبق آمارهای جهانی، ایران در رتبه 105 کشورهای جهان از نظر شاخص همکاری صنعت و دانشگاه در تحقیق و توسعه قرار دارد، به منظور بررسی بیشتر حلقه‌های مفقوده در ارتباط صنعت و دانشگاه به سراغ برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت رفتیم و با وی در خصوص کارهایی که تا به حال برای حل این مشکل انجام شده گفتگو کردیم.

قبادیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علت عقب‌ماندگی در ارتباط بین حوزه‌های صنعت و دانشگاه را ضعف در عناصر تاثیر گذار هر دو بخش دانست و اظهار داشت: در صنعت، واحدهای تولیدی، صنعتی، تجاری و معدنی زیادی فعالیت دارند که هر کدام از آن‌ها جداگانه بایست با دانشگاه در ارتباط باشند.

وی با اشاره به اینکه اکنون هر کدام از واحدهای صنعتی می‌بایست به طور جداگانه مشخص کنند که از علم‌های جدید چه می‌خواهند خاطرنشان کرد: به هر حال در صنعت و معدن همواره علوم جدید راه‌گشای مشکلات خواهد بود.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: در دانشگاه هم عناصر تاثیرگذار زیادی وجود دارند که هماهنگی بین این عناصر در روند شکل‌گیری یک ارتباط مطلوب موثر است. از عوامل تاثیرگذار در دانشگاه، اساتید و دانشجویان هستند که فن‌آوری، تحقیق و توسعه به عهده آن‌هاست.

طرح وزارت صنعت برای هدفمند کردن کارآموزی دانشجویان کارشناسی

وی در ارتباط با اقدامات دولت این زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: از ابتدای تیرماه امسال تفاهم نامه‌ای با وزارت علوم به امضا رسید که طی آن برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دو طرح مهم را شروع کرده‌ایم.

قبادیان خاطر نشان کرد: برای دانشجویان در مقطع کارشناسی یک سازماندهی قوی به وجود آمد تا کارآموزی این دانشجویان هدفمند انجام شود.

در شرایطی که دوره کارآموزی دانشجویان مقطع کارشناسی همواره با انتقادات جدی رو به رو بوده است معاون وزیر صنعت علت ضعف دوره کارآموزی در گذشته را نبود برنامه‌ریزی منسجم دانست و افزود: در طرحی که امسال ما آغاز کردیم از یک سو دانشگاه‌ها شرکت می کنند و از طرف دیگر بنگاه‌های اقتصادی نام نویسی کرده و موظف به انجام کامل این طرح هستند.

تحقیقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی هدف‌مند، ماموریت‌گرا و مسئله محور می‌شود

وی همچنین از کمک دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: طی این طرح بنگاه‌های اقتصادی، مسائل و مشکلات خود را مطرح می‌کنند و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی هم در مقالات و پایان‌نامه‌ها به حل این مشکلات خواهند پرداخت.

قبادیان پیرامون مزیت این طرح گفت: با شروع این طرح، فعالیت‌های دانشجویی در تحقیق و توسعه با سه نکته اساسی مواجه شده که این فعالیت‌ها هدف‌مند، ماموریت‌گرا و مسئله محور شده است.

اساتید کشور موظف به حل یکی از مشکلات صنعت طی یک سال

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در ارتباط با نقش اساتید در ترسیم طرحی نو در ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: در گذشته فرصت‌های مطالعاتی چندانی در اختیار اساتید قرار نمی گرفته و تنها به سفرهای خارجی و هزینه بر محدود می‌شد. در حقیقت باوجود صرف هزینه‌ای گزاف، تنها، تعداد محدودی از اساتید در ارتباط با مشکلات صنعت فعالیت می‌کردند اما اکنون در تفاهمی که با وزارت علوم انجام شده اساتید کشور به مدت نه ماه تا یک سال، می‌بایست طی مقاله‌ای به یکی از مشکلات عمیق و جدی صنعت پرداخته و روش‌های حل آن مشکل را بیان کنند.

وی تعداد واحدهای اقتصادی که به وزارت صنعت معدن و تجارت برای حل مشکلات خود اعلام نیاز کرده‌اند را 100 مورد اعلام کرد و گفت: از این 100مورد، برای 20 درخواست، اساتید دانشگاهی طرح‌های خود را ارائه دادند.

ارتباط پارک‌های علم و فناوری با شهرک‌های صنعتی

قبادیان همچنین در خصوص اهمیت پارک‌های علم و فناوری یادآور شد: همان‌طور که مستحضرید این پارک‌ها زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند اما ما در تلاش هستیم طی یک تفاهم‌نامه با وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری با شهرک‌های صنعتی در ارتباط باشند که قطعا این طرح کمک شایانی به بهبود وضعیت شهرک‌های صنعتی خواهد کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا سرانجام چرخ‌های صنعت به کمک دانشگاه می‌چرخد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..