تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نمایش مذهبی، اجرای روضه‌خوانی نیست

نمایش مذهبی، اجرای روضه‌خوانی نیستبه گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حسین عالم‌بخش نویسنده و بازیگر نمایش «خاتون» گفت: نمایش «خاتون» روایت استقامت و ابرام در برابر ظلم و مردم‌ستیزی است. روایتی که به نوعی حکایت جوامع امروز ماست. از این رو به دلیل استقبالی که سال گذشته از نمایش «خاتون» شد و با توجه به اندیشه‌ مستتر در نمایش، بر آن شدم تا اجرای این نمایش را امسال نیز دنبال کنم. معتقدم این نمایش این ظرفیت را دارد تا در سال‌های آتی نیز تا با تماشاگرانش ارتباط مناسب و خوبی برقرار کند.

وی با اشاره به تغییرات ایجاده شده در اجرای نمایش «خاتون» نسبت به اجرای سال گذشته، توضیح داد: تغییراتی در متن ایجاد شده که باعث تقویت درام نمایش شده است. از سوی دیگر تقریبا تمام بازیگران نمایش نیز تغییر کرده‌اند و در مجموع از روندی که این نمایش برای اجرای دوباره طی کرده است راضی هستم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به آسیب‌های نمایش‌های مذهبی خاطرنشان کرد: معتقدم باید از ذکر مصیبت‌های مدام و تصویری در نمایش‌های مذهبی، پرهیز کرد. اجرای روضه‌خوانی بر صحنه، نمایش مذهبی نیست. برخی از نمایش‌های مذهبی نیز کپی بسیار نازلی از تعزیه هستند. به راستی وقتی خود تعزیه به عنوان یک سبک کارآمد نمایشی وجود دارد دیگر چه احتیاجی هست که به شکل نازل و سطحی از این گونه‌ نمایشی برای تئاتر مذهبی وام بگیریم؟

وی همچنین در مورد نمایش‌های عاشورایی یادآور شد: متاسفانه رسانه‌های اهل تشیع- در همه‌ اشکالش همچون روضه‌خوانی، منبر، خطابه، نمایش و...- دربار‌ه‌ حماسه‌ عاشورا صرفا به ذکر مصیبت بسنده می‌کنند و کمتر به مباحث معرفتی و سیاسی نهضت عاشورا توجه دارند. من نیز سعی کرده‌ام در نمایش «خاتون» قصه‌ی خرابه‌های شام و حکمت عکس‌العمل‌های اسرای کربلا را از منظری ویژه و مستند به اسناد تاریخی بیان کنم. در شبی که منسوب به شهات حضرت رقیه(س) است حکمت خاصی وجود داشته که روایت آن در لابه‌لای اوراق تاریخی مغفول واقع شده است و در نمایش «خاتون» به آن اشاره می‌شود. از این روست که می‌گویم نمایش «خاتون» این ظرفیت را دارد تا در سال‌های آتی نیز با مخاطبانش ارتباط مناسب برقرار کند. چون به مباحثی در واقعه‌ عاشورا اشاره دارد که کمتر به آن پرداخته شده است.

عالم‌بخش در پایان گفت: جا دارد از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، بنیاد روایت فتح، اداره کل هنرهای نمایشی و کانون تئاتر دینی برای حمایت و همراهی‌شان در اجرای دوباره‌ی نمایش «خاتون» تشکر و قدردانی کنم. امید است تا با هم‌افزایی و همکاری بیشتر متولیان تئاتر، افق‌های تئاتر دینی بیش از پیش درخشان شود.

خاطرنشان می‌شود نمایش «خاتون» به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم‌بخش از 23 مهر تا 12 آبان ماه- ساعت 19:30 در تالار اندیشه حوزه هنری میزبان تماشاگران تئاتر خواهد بود.  

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نمایش مذهبی، اجرای روضه‌خوانی نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..