تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اسکن لیزر و ایجاد داربست پله‌ای حفاظتی در محوطه تاریخی نقش رستم انجام شد

اسکن لیزر و ایجاد داربست پله‌ای حفاظتی در محوطه تاریخی نقش رستم انجام شدبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به دنبال عملیاتی شدن طرح‌های حفاظتی و مرمتی در نقش رستم و همچنین در جهت آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی و «الحاق نقش رستم به تخت جمشید» با ایجاد داربست پله‌ای حفاظتی، اسکن لیزر محوطه تاریخی نقش رستم هم انجام شد.

«مسعود رضایی منفرد» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اعلام این خبر گفت: عملیات اسکن لیزر محوطه تاریخی نقش رستم و ایجاد داربست حفاظتی بر روی آرامگاه خشایار به منظور تحقق بخشیدن به اهداف مرمتی، انجام شد.

رضایی منفرد افزود: اسکن‌ لیزر، روش جدیدی برای مستندسازی کامل بناها و محوطه‌های تاریخی است که در نقش رستم با دقت بالا اجرا شد.

به گفته وی اسکن ‌لیزر نقش رستم علاوه بر مستندسازی کامل اثر، در طرح‌های مرمتی و حفاظتی با ارائه اطلاعات کامل کاربرد خواهد داشت. همچنین ارتقاء حفاظت و مرمت و به کارگیری دانش روز در این خصوص، پرونده «ثبت جهانی الحاق نقش رستم به تخت جمشید» گامی را در مسیر رو به جلو خواهد برد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه به آبراهه‌های مربوط به دوره هخامشی در این محوطه و در بالای نقوش اشاره کرد و گفت: این آبراهه‌ها مورد بررسی حفاظتی و مرمتی قرار گرفته تا در فصل بارش، نقوش از جاری شدن آب بر روی آن در امان بماند.

رضایی منفرد پروژه استیج بندی حفاظتی آرامگاه خشایار به ارتفاع 60 متر که پله‌گذاری شده است را گامی دیگر در مسیر اجرایی شدن اهداف حفاظتی و مرمتی مجموعه نقش رستم برشمرد و گفت: کارگاه ایجاد شده مزیت دسترسی به تمامی نقوش، درون آرامگاه خشایار و بالای نگاره‌ها را آسان و امکان‌پذیر ساخته که هم در کار برداشت و هم در تسهیل روند اجرای طرح و برنامه حفاظت و مرمت مفید خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم احیاء و اجرای طرح‌های حفاظتی و مرمتی در نقش رستم بتواند مسیر دستیابی محوطه تاریخی نقش رستم را به نشان ثبت جهانی یونسکو تسهیل کند.

نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی واقع در شمال شهرستان مرودشت، استان فارس است که در فاصله ۶ کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. این محوطه باستانی یادمان‌هایی از ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌ است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بوده‌ است زیرا آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌ شده‌ای از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارند و در دوره ساسانی، محوطه نقش رستم از نظر دینی و ملی نیز اهمیت بسیار داشته‌ است. علاوه بر این، در حال حاضر نقش رستم دارای جایگاه ارزشمندی در حوزه گردشگری نیز است.

انتهای پیام/

عملیات احیا و مرمت آثار تاریخی استان فارس



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اسکن لیزر و ایجاد داربست پله‌ای حفاظتی در محوطه تاریخی نقش رستم انجام شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..