تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زیباجو : نگرانی از آینده دارو – نظام سلامت

سلامت نیوز:صنعت داروسازی در دنیا به‌عنوان یکی از سوداروترین صنایع شناخته شده است. به‌طور میانگین حاشیه سود آن در محدوده ۱۸‌درصد برآورد می‌شود.

به گزاش سلامت نیوز،آرمان نوشت: زیاد شدن دائمی سن امید به زندگی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه‌یافتگی جوامع در امر سلامت بیانگر توجه روزافزون انسان ها دنیا به مقوله سلامت و بازار رو به رشد دائمی این کالاست. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده۹۷٫۵ ‌درصد مصرف دارویی کشور تولید داخل است. تایید کیفیت داروها نه‌تنها توسط تولید‌کنندگان اثبات شده است، بلکه توسط وزارت بهداشت با معیارهای دقیق و سختگیرانه صورت گرفته است. در اسفند ۹۵، قائم‌مقام و معاون‌کل وزارت بهداشت گفت: کیفیت داروهایی را که توسط دانشمندان ایرانی تولید می‌شوند، تضمین می‌کنیم. ایرج حریرچی با تاکید بر اینکه ما در ابعاد پزشکی، تولید تجهیزات و داروها به همت دانشمندان ایرانی و کسانی که در این رشته‌ها کار می‌کنند، ظرفیت‌های بسیاری می‌بینیم و وظیفه ما حمایت از این دانشمندان است، افزود: «پویش مصرف کالاهای ایرانی توسط ایرانی‌ها یکی از موضوعات مهمی است که موجب تقویت اقتصاد مقاومتی در حوزه مصرف دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی در کشور است.»

آنچه در ادامه می‌خوانید، نظرات رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران، درباره وضعیت دارو در کشور است. به‌گفته او هم‌اکنون وضعیت دارو در کشور مناسب است، اما همین روند آینده دارو در کشور را با چالش‌های متعدد مواجه می‌کند.

به‌گفته فعالان در حوزه دارو وضعیت نقدینگی در این صنعت با چالش‌های متعدد مواجه است. درباره وضعیت دارو در ایران توضیح می‌دهید؟

بر اساس گزارشات سندیکای تولید دارو و کارخانه‌های تولید دارو در کشور کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در این بخش مشاهده می‌شود. از سوی دیگر سازمان‌های بیمه‌گر نیز به تعهدات خود آن‌طور که باید عمل نمی‌کنند. در این شرایط هم مطالبات وصول نمی‌شود. این وضعیت برای بخش داروی کشور یک هشدار است. همچنین سیستم توزیع دارو نیز در داروخانه‌ها با چالش‌های متعدد مواجه است. هم‌اکنون فعالان در این عرصه خواستار کسب مجوز از وزارت کشور برای تجمع هستند تا بتوانند نارسایی‌های بخش دارو را به گوش مسئولان امر برسانند. این مقوله باعث بروز و تشدید نگرانی‌های حوزه داروی کشور می‌شود، اما افراد فعال در عرصه‌های تولید و توزیع در پی رایزنی با مسئولان امر و حل مشکلات موجود هستند. هم‌اکنون در حوزه دارو مشکلی وجود ندارد. هرچند تداوم شرایط به این شکل نگرانی‌هایی را به‌دنبال دارد.

حتما بخوانید :   زیباجو : پارکینسون چگونه توهم آفرین می شود؟ - بیماری - مراقبت

برخی از مسئولان داروخانه‌ها و پزشکان بر این باورند که با اجرای طرح تحول سلامت بخش داروخانه‌هایی کشور متحمل خسارت شده است. به‌گفته آنها مطالبات این بخش با گذشت زمان زیاد همچنان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تسویه نمی‌شود و همین مساله داروخانه‌ها را متحمل خسارت می‌کند. در ضمن این نارسایی فقط در بخش دارو نیست، بلکه دیگر مراکز درماکودکز متحمل خسارت هستند…

زیرسوال‌بردن طرح تحول‌سلامت بدون اطلاع از مشکلات موجود بر سر راه مجریان طرح بی‌انصافی است. اینکه یک سازمانی همچون تامین اجتماعی توان تامین هزینه‌ها از بخش درآمد را ندارد، جای بحث دارد. باید ناتوانی سازمان تامین اجتماعی در پرداخت بدهی‌های مورد بررسی قرار گیرد. طرح تحول‌سلامت بر اساس مسائل عنوان‌شده روی کاغذ مطلوب بود، اما در عمل مجریان طرح آن‌طور که باید توانایی اجرای آن را نداشتند. اغلب مجریان طرح به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. در این شرایط می‌توان به وزیر بهداشت و درمان و دیگر مجریان این طرح گفت که مسائل بودجه‌ای این طرح را در اولویت قرار دهند. این طرح از نقاط مثبت متعدد برخوردار است. حال اگر پزشکان و دیگر فعالان در این عرصه با مشکل روبه‌رو هستند، باید به حل مساله بپردازند. اغلب مشکلات در حوزه دارو نظارتی است. تاکنون نظارت در حوزه‌های مختلف چندان مناسب نبوده است. در مجلس تصویب شده که سازمان‌های بیمه‌گر با گذشت دو سه ماه موظف به پرداخت بدهی‌ها هستند، در حالی که این مقوله از سوی سازمان‌های بیمه‌گر مورد توجه قرار نمی‌گیرد. چندی قبل هم سخنگوی دولت گفت:‌ کادر دیگری در سازمان‌های دولتی نمی‌توان استخدام کرد، چون درآمدها صرف هزینه‌های داخلی می‌شود. در این شرایط بودجه‌ای برای اقدامات عمرانی و اصلاحی نمی‌ماند. بنابراین به‌دلیل نبود مطالعه اقدامات انجام‌شده وضعیت دارو در آینده با چالش‌های متعدد همراه است. این مساله نیازمند بررسی از سوی مسئولان امر است.

حتما بخوانید :   زیباجو : مناسب ترین ورزش ها برای درمان واریس

با این تفاسیر باید گفت که سازمان تامین اجتماعی از پس مسئولیت محوله در حوزه تامین منابع برنمی‌آید…

ببینید، این سازمان مثل یک رستوران ۲۰کارمند دارد. این رستوران باید از طریق درآمد خود اداره شود، در حالی که سوددهی یکی از مسائل مهم در هر کسب‌و‌کار محسوب می‌شود. سازمان تامین اجتماعی از افراد تحت‌پوشش حق بیمه دریافت می‌کند. این سازمان باید از طریق حق بیمه‌ها اداره شود. در این وضعیت باید ناظران و مسئولان به ارزشیابی خدمات این سازمان بپردازند و بهره‌برداری، تعداد کادر و… را بررسی کنند. این سازمان باید درباره تعداد پرسنل، میزان ساعات کاری کارمندان و… گزارش دهد. البته بخش خصوصی در این زمینه دقیق‌تر از سازمان‌های دولتی فعالیت می‌کند. بر اساس شنیده‌های بنده در برخی از سازمان‌های دولتی تعداد کارمندان بیش از حد نیاز است. سازمان تامین اجتماعی با درآمدهای موجود توان پاسخگویی به هزینه‌هایش را ندارد.

در کشور هر یک از سازمان‌ها برای خود داروخانه‌های متعدد تشکیل داده‌اند. این چندگانگی در بین سازمان‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

تعدادی از داروخانه‌های دولتی وابسته به دانشگاه‌های کشور هستند. هدف از تشکیل این داروخانه‌ها آموزش بود، اما عنصر آموزش در این مراکز وجود ندارد. برخی از این داروخانه‌ها هم متعلق به نیروهای مسلح است. همچنین تعدادی از این مراکز هم وابسته به سازمان هلال‌احمر است. هر یک از سازمان‌ها برای خود داروخانه تاسیس کرده و به این شکل ۵۰‌درصد داروهای کشور از طریق این داروخانه‌های محدود توزیع می‌شود. از سوی دیگر نیمی از داروی کشور هم از طریق ۱۲‌هزار داروخانه بخش‌خصوصی توزیع می‌شود. این مساله نیازمند بررسی و اصلاح است. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و اصل ۴۴قانون اساسی باید به بخش خصوصی توجه کرد، در حالی که بخش دولتی با قدرت مضاعف در مقابل بخش خصوصی ضعیف ایستاده است. وضعیت اقتصادی در بخش خصوصی به‌قدری اسفبار است که در برخی مواقع یک واحد تولیدی به‌دلیل ناتوانی در پرداخت چک و سفته‌هایش از فعالیت باز می‌ماند.

حتما بخوانید :   زیباجو : شناسنامه‌فروشي براي امرار معاش! - آسیب های اجتماعی - سلامت اجتماعی

هم‌اکنون وضعیت داروهای بیماران خاص در کشور را چگونه می‌بینید؟

بنده در این زمینه بی‌اطلاع هستم.

در فرهنگ عمومی اگر یک نوع قرص یا دارو با برندهای ایرانی و خارجی را کنار یکدیگر قرار بدهید، اغلب افراد انتخاب قرص خارجی را ترجیح می‌دهند. در اذهان عمومی داروهای خارجی مناسب‌تر و قوی‌تر از داروهای مشابه ایرانی هستند. به‌نظر شما این بینش علمی است؟

کیفیت داروهای تولید داخل مناسب است، اما می‌تواند بهتر از این باشد. در ضمن کیفیت انتها ندارد. محصولات تولید داخل ظرفیت ارتقای کیفیت را دارند. در این زمینه نیز باید آزمایشگاه و مسئولان آن توضیح دهند نه بیمار، پزشک و بنده. هم‌اکنون بر اساس گفته‌های مسئولان امر و متخصصان در آزمایشگاه‌های مرجع کیفیت داروهای تولید داخل مناسب است. باز هم تکرار می‌کنم که کیفیت داروهای تولید داخل می‌تواند بیش از پیش باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زیباجو : نگرانی از آینده دارو – نظام سلامت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..