تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




داربست‌های 14 ساله گنبد اصلی مسجد سپهسالار برچیده شد

داربست‌های 14 ساله گنبد اصلی مسجد سپهسالار برچیده شدبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اتمام مرمت و بازسازی کاشی‌کاری معرق گنبد اصلی مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار)، داربست‌های این مسجد پس از 14 سال برداشته شد.

مدیر پروژه مرمت این مسجد با اعلام این خبر گفت: مرمت، بازسازی، لکه‌گیری و عایق‌کاری معرق این گنبد واقع در بالای شبستان تابستانی که در اکثر بخش‌ها دچار شکستگی شده بود، با اختصاص 5 میلیارد ریال و فعالیت مستمر دو ساله به پایان رسید.

مجید روان پارسا در خصوص نصب داربست به مدت 14 سال اظهار داشت: در مقطعی در سال 1375 تمامی کاشی‌کاری‌های این گنبد تعویض می‌شود و متاسفانه به دلیل کاستی‌های صورت گرفته، بخشی از گنبد در سال‌های پس از آن ریزش می کند و طی سال های 80 تا 84 به منظور جلوگیری از ریزش داربست زده می‌شود.

وی اقدامات صورت گرفته در مرمت این گنبد را شامل آسیب شناسی، تثبیت کاشی‌های گنبد، تراش کاشی‌ها جهت مرمت، چادرکشی و تورکشی برشمرد و افزود: در عملیات مرمت این گنبد بیش از 70 درصد کاشی ها تعویض و زیرسازی شدند.

مجید روان پارسا با تاکید بر اینکه این بنا از جمله بناهای فاخر دوره قاجار با تلفیقی از معماری این دوره و عثمانی است، گفت: این بنا اولین مسجد و مدرسه دایر است که از سوی یکی از نخستین مهندسان ایرانی به نام ممتحن الدوله طراحی شده است.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه شبستان تابستانی یا گنبدخانه واقع در ضلع جنوبی صحن مسجد، نقطه نهایی تکامل فضایی الگوی قدیمی مسجدها و مدرسه‌های معماری ایران بعد از اسلام محسوب می‌شود، افزود: در گنبدخانه مسجد سپهسالار فضا به حداکثر سیلان خود در الگوی گنبدخانه‌ها می‌رسد و گنبد کیفیت معلق و بی وزنی را به دست می آورد.

روان پارسا حفاظت و مرمت، بازسازی، لکه گیری، عایق‌کاری کاشی، آسیب شناسی ترک‌های گنبدهای گوشواره‌های صحن اصلی مسجد را از جمله اقداماتی خواند که از سال 93 در مسجد سپهسالار صورت گرفته است.

وی انجام مطالعات سازه‌ای در زمینه نشست بنا و ترک‌های عدیده موجود، نجات بخشی کاشی‌کاری‌های ایوان اصلی شبستان زمستانی، سبک سازی پشت بام‌ها، زه کشی بخش خارجی مسجد را از جمله اولویت‌های نجات بخشی و حفاظتی آتی این مسجد برشمرد.

گفتنی است؛ مسجد و مدرسه شهید مطهری (سپهسالار) در سال 1315 با شماره 260 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

مرمت کاشی‌کاری معرق گنبد اصلی مسجد سپهسالار تمام شد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «داربست‌های 14 ساله گنبد اصلی مسجد سپهسالار برچیده شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..