تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امید، مهم‌ترین دستاورد برجام

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - هر نوع مصائب اقتصادی ناشی از بازگشت برجام هرچه قدر هم سخت، سخت‌تر از نوسانات چهل سال اخیر در اقتصاد ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی تهران در یادداشت خود نوشت:

1.حرف و سخن‌های اخیر درباره برجام این روزها دوباره نقض و پایبندی به آن را سرزبان ها انداخته است. هرچند برجام دربرگیرنده تمام اهداف موردنظر ایران نبود اما توافقی است که از سوی مسئولان کشور با طرف دیگر مذاکرات یعنی آمریکا و 5+1 به امضا رسیده است. دولت ایران متعهد به انجام شروط و بندهای برجام است و ملت ایران هم از این تصمیم پشتیبانی کرده است. شواهد و گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران به تعهداتی که در قالب برجام برای او ایجاد شده پایبند است بنابراین هر نوع خلل در اجرای برنامه جامع مشترک به نقض عهد از سوی طرف دیگر مذاکره  و همه‌گیر شدن این نقض عهد بازمی‌گردد. در شرایط فعلی راهی جز انتظار نداریم هرچند صحبت‌های مسئولانی مثل محمدجواد ظریف و رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که اگر آمریکا در بدترین حالت تعهدات برجامی اش را نقض نکند، به‌طور مداوم در تلاش است تا فرایند بی‌خاصیت کردن برجام را به نتیجه برساند. نقض برجام توسط آمریکا ایران را به شرایط سابق بازخواهند گرداند با این  تفاوت که افکار جهانی به دلیل عملکرد آشکار آمریکا در نقض برجام نسبت به ایران نظر منفی نخواهد داشت.

2.مهم‌ترین دستاورد برجام امید است. به‌جز رفع موانع بانکی در مواردی، هنوز بانک‌های بزرگ تمایلی به برقراری ارتباط با ایران ندارند. رفتارهای رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها نظام اقتصادی این کشور بلکه اقتصاد جهانی را به ناکجاآباد می‌کشاند. با توجه به رفتارهای ترامپ نقض برجام از سوی آمریکا بعید نیست. ازآنجایی‌که تحریم‌ها ریشه تمام مشکلات ما نبود، اینک نقض برجام هم بازگرداننده تمام سختی‌ها به اقتصاد ایران نخواهد شد. ره‌آورد بزرگ برجام امید به آینده بود و هست. در اقتصاد چشم اندازه و چگونه فعالیت کردن در آینده اهمیت دارد. هر سرمایه‌گذاری برای به نتیجه رسیدن به مدت‌زمان نیاز دارد و روشن بودن آتیه اقتصاد یک نکته بزرگ است. برجام به روشن‌تر شدن آینده اقتصاد ایران کمک کرد و امید به آینده با نقض آن کمرنگ می‌شود.

3.هر نوع مصائب اقتصادی ناشی از بازگشت برجام هرچه قدر هم سخت، سخت‌تر از نوسانات چهل سال اخیر در اقتصاد ایران نیست. به‌عبارت‌دیگر این دفعه اول نیست که به دوران سختی در اقتصاد برمی‌خوردیم. ما دوره‌های سخت‌تر از این را گذراندیم. زمانی که وزیر بودم کل ارز ادارات بازرگانی برای تأمین ده هزار قلم کالا سه میلیارد دلار و در قالب یوزانس شش‌ماهه بود. این در حالی است که ما امروز به‌اضافه تولید رسیدیم و مشکل تقاضا داریم. آن زمان از پنیر تا سیم‌خاردار را وارد می‌کردیم اما امروز در تولید کالاهای اساسی خودکفا شدیم. ذخایر داخلی و خارجی ارز ایران قابل‌توجه است اما با اعمال تحریم‌ها قدرت مانور کمتری داریم. با تحریم گران‌تر زندگی می‌کنیم اما سطح فعالیت تجاری ما در دوره تحریم هم قابل‌توجه بود. ما کوله باری از تجربه هستیم و می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم. به‌خصوص که ملت ایران در مقابل با تهدید خارجی دست‌به‌یکی هستند و همین مهم‌ترین کلید برای حل مشکلات اقتصادی است.

 

3939




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امید، مهم‌ترین دستاورد برجام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..