تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




لزوم توزیع نذورات در ظروف یکبارمصرف گیاهی برای حفظ محیط زیست

یک کارشناس مسئول پسماند اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه ظروف گیاهی تنها حدود دو سال طول می‌کشد که در طبیعت تجزیه شوند، تاکید کرد: با توجه به قیمت ظروف گیاهی لازم است که حمایت‌هایی برای تولید کنندگان ظروف بیو پلیمروی در نظر گرفته شود و در کنار آن آگاهی بخشی و فرهنگ سازی‌ لازم در بین مردم صورت گیرد تا برای حفظ محیط زیست نذورات خود را در ظروف یکبار مصرف گیاهی توزیع کنند.

به گزارش شمانیوز فاطمه اکبرپور؛ با اشاره به اینکه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در چند سال اخیر به دلیل قیمت ارزان جایگاه خود را در سبد کالای خانوار پیدا کرده‌اند،‌ اظهار کرد: علاوه بر قیمت ارزان ویژگی‌های دیگری مانند بی نیازی از شستشو و نبود امکان سرایت بیماری از طریق این ظروف موجب شد که ظروف پلاستیکی جای خود را بین مردم بازکند.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان و استفاده بی‌رویه از ظروف پلاستیکی بویژه در ایام محرم مشکلاتی در زمینه مدیریت این ظروف در طبیعت و رها سازی آنها ایجاد شده بود، تصریح کرد: بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا ظروف پلاستیکی در طبیعت تجزیه شود. از این رو آلودگی‌هایی را در محیط به وجود می‌آورند.

این کارشناس مسئول پسماند اداره کل محیط زیست استان اصفهان افزود: استفاده از ظروف پلاستیکی و رهاسازی آن در طبیعت به‌قدری زیاد شده است که از آن به عنوان آلودگی سفید یاد می‌کنند. به همین دلیل در کشورهای دیگر جهان و ایران به فکر استفاده از جایگزین‌های مناسبی برای این ظروف افتادند. جایگزین این ظروف در دنیا، ظروف گیاهی هستند که از فناوری‌های مختلفی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. در کشور ما نیز ظروف گیاهی تولید می‌شود، ولی تا جایی که من اطلاع دارم ظروف گیاهی تولید شده در کشور ما درصدی پایه پلیمری دارند ولی با وجود اینکه پایه پلیمری دارند در مقایسه با ظروف یکبار مصرفی که صد در صد پلیمری هستند، به لحاظ زیست محیطی مناسب‌تر هستند.

اکبرپور افزود: در مورد مسائل بهداشتی ظروف گیاهی و اینکه آیا مواد خطرناکی آزاد می‌کنند و یا به سلامت انسان ضرر می‌زنند یا خیر؟ مسئولان وزارت بهداشت باید نظر دهند.

وی با اشاره به اینکه برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی – پلیمری یا همان ظروف گیاهی که در کشور ما تولید می‌شود استانداردهای ملی وجود دارد، اظهار کرد: این استانداردها به دلیل اینکه اجباری نیستند، تمایلی برای تبعیت از آنها وجود ندارد.

این کارشناس مسئول پسماند اداره کل محیط زیست استان تهران ادامه داد: در ظروف گیاهی از یک افزودنی به نام اکسا زیست تخریب‌پذیر استفاده می شود که سبب کاهش زمان تجزیه پذیر در این ظروف می‌شود. اگر ظروف پلاستیکی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند، ظروف گیاهی چنانچه بعد از رها سازی در معرض نور آفتاب قرار گیرند، پیوندهای پلیمری آن شکسته می‌شود و زمان تجزیه پذیری به دو سال کاهش پیدا می‌کند.

اکبرپور با بیان اینکه یکی از عواملی که سبب می‌شود مصرف کننده کمتر به سمت ظروف گیاهی برود قیمت آنهاست، گفت: ظروف گیاهی قیمت گران‌تری نسبت به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارند. از این رو لازم است که حمایت‌هایی برای تولید کنندگان ظروف گیاهی در نظر گرفته شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بخشی از نذورات ایام محرم برای حفظ محیط زیست خرج و هزینه شود و اجازه ندهیم محیط زیست آسیب ببیند.

منبع:ایسنا




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «لزوم توزیع نذورات در ظروف یکبارمصرف گیاهی برای حفظ محیط زیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..