تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای مداحان است/ مداحی صد چشمه دارد و یک چشمه آن خواندن است

انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای مداحان استمهدی آصفی شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درخصوص پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان، گفت: صادقانه بگویم، خیلی از فرمایشات ایشان لحاظ نشده و و هرساله مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه ذاکران اهل بیت (ع)، از صحیح خوانی، پژوهش و...می گویند. حضرت آقا بارها اشاره کردند که این انقلاب اسلامی برای جامعه مداح، فرصت مناسبی است که مداحان ما از این فرصت بهره نبردند. البته این اتفاق کلی نیست و درصد کمی از مادحین ما از این موضوع استفاده کردند.

شاعر اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه مداحان پیشکسوت بیشترین توجه را به تلمذ استادان داشتند، بیان کرد: بعضی از مداحان امروزی در محضر اساتید نبودند، البته اگر در مکاتب مداحی حضور داشته باشند و از تجربه بزرگان این حوزه استفاده کنند، کاری جامعه تر شکل می گیرد. قشرمداح در کار منبر، خطابه و ... نیاز به استاد دارد تا به معنی واقعی معارف اهل بیت (ع) را بیان کند.

وی ادامه داد: اساتید ما می گفتند: «مداحی صد چشمه دارد یکی از آن خواندن است.»، بعضی از مداحان همین خواندن را بلند هستند و 99 کاستی در این عرصه داریم.

مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) با اشاره صحبت های مقام معظم رهبری درباره برگزاری صحیح هیئت های عزاداری، اظهار کرد: بارها اشاره شده برای شروع مراسم ها مقدمه و موعظه ای را پیرامون سیره اهل بیت (ع) و زندگی صحیح بگویید و سپس از مصائب و یا سرور ائمه معصوم (ع) بخوانید. مداحی اهل بیت (ع) چارچوب دارد،نه خیلی در وصف اهل بیت (ع) اغراق داشته باشید و نه خیلی در حد پایین از سیره و معارف این بزرگواران بخوانید.

آصفی خاطرنشان کرد: مداحان ما در مراحل واعظه و مداحی باید به مطالب روز اشاره داشته باشند. جوری باشد که متن اصلی اهل بیت (ع) باشند و مسائل روز در حاشیه قرار بگیرد، اگر بخواهیم مسائل روز را متن اصلی هیئت هایمان قرار بدهیم و حرفی از ائمه معصومان (ع) به میان نیاید. درست نیست. حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند ما هر چه داریم از محرم و صفر است. اگر این محرم و صفر نبود، عاقبت این انقلاب مشخص نمی شد و از همان ابتدا ایشان تاکید به برگزاری هیئت های سنتی داشتند.

وی با بیان اینکه من خود را شاعر اهل بیت (ع) نمی‌دانم، گفت: واقعا بی‌انصافی است که خودم را شاعر بدانم من هنوز کمتر اتفاق افتاده که اشعار خودم را بالای منابر بخوانم، چرا که می‌دانم بهتر و بالاتر از من دیگران شعر سروده‌اند، اولین باری که شعر گفتم رباعی در توصیف خودم بوده است:

پرسید یکی ز دوستان صفی‌ام
از بهر چه خوانم مرا آصفی‌ام
گفتم که خلف بودم و این هم برهان
آدم صفی است و من از نسل صفی‌ام

این شاعر اهل بیت (ع) درخصوص کتب منتر شده خود بیان کرد: تاکنون بیست مورد کتاب  منتشر کردم که اولین کتابم دیوان جودی خراسانی برگرفته از اشعار میرزا جواد خراسانی است و مابقی کتب اشعار مانند چاووش اصفهانی، مونس شیرازی و اخیرا مراثی خوشدل است که در بخش اشعار آیینی جایزه دعبل مورد توجه قرار گرفت.

آصفی در پایان افزود: شاعری مقدمه‌ مداحی است،  به این معنی که آقایان شعرا راه را برای خطبا و مداحان باز کرده‌اند، اگر شاعران نبودند کُمیت مداحان برای عرض احترام و ادب به ساحت مقدس اهل بیت (ع) لّنگ بود، گاهی شاهد هستیم که واعظی یک ساعت سخنرانی می کند و پس از ان یک مداح با 10 بیت تمام صحبت های واعظ را به مستمع منتقل می‌کند چرا که مطالب و سیره اهل بیت (ع) باید با زبان شعر و قابل درک برای مستمع بیان شود.

گفتنی است؛ این شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) دو بیت از اشعار خود را برای گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به یادگار گذاشت و در ادامه سروده های خود را درباره امام حسین (ع) و حضرت زهرا (س) بیان کرد:

هرگز دل من ز بیم تسلیم نشد/ وز بیم زصاحبان دیهیم نشد

ای جان به فدای آنکه پیش دشمن / تسلیم نمود جان و تسلیم نشد

**************

ما عشق تو را انتخاب کردیم حسین
عکس تو به سینه قاب کردیم حسین

با یاد لب تو سوختیم و آب شدیم
هرگاه نظر به آب کردیم حسین

**************

زهرا که ندیده آسمان سایه او
کس غیر علی نبوده همپایه او

جزء فاطمه و چهار فرزندش نیست
مقصود ز کوثر و چهار آیه او

انتهای پیام/

تاکید امام خمینی (ره) در برگزاری سنتی مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع)



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای مداحان است/ مداحی صد چشمه دارد و یک چشمه آن خواندن است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..