تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توصیه‌های بهداشتی به هيئت هاى عزادارى/ نذری‌ها را بیش از 2 ساعت بیرون یخچال نگه ندارید

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها  که در خیابان ها قدم برداری حال و هوای ایام عزاداری حسینی در گوشه گوشه شهر موج می زند تا جایی که در هر محله پیر و جوان دست به دست هم داده اند تا شور حسینی در تکیه ها، مساجد و حسینیه ها پرشورتر از سال های گذشته برپا شود.

در این ایام هئیت ها و تکایای زیادی در بین مردم نذری توزیع می کنند، پخت غذاهای مختلف از جمله قیمه نثار، آش رشته، شله زرد، حلیم و توزیع آن به عنوان نذری بین مردم از آئین‌های رایج مردم کشور ماست اما در این بین رعایت برخی نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی عزاداران حسینی ضروری است.

به همین مناسبت به سراغ  مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص وزارت بهداشت رفتیم که مسئولیت نظارت بر بازرسی‌ها در ایام محرم را به عهده دارد تا توصیه‌ها و نکات بهداشتی وی در خصوص تهیه و توزیع نذری را بشنویم.

 توصیه های بهداشتی برای تهیه غذای نذری/ غذای نذری را بیش از 2 ساعت بیرون یخچال نگه ندارید/ در جستجوی تیتر هستم

تمهیدات ویژه وزارت بهداشت برای نظارت بر تکایای حسینی

سیدرضا غلامی، مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص با اشاره به اجرای تمهیدات ویژه در ماه محرم در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در 10 روز اول محرم‌ شرایط ویژه‌ بهداشتی‌ به همراه دستورالعمل‌ها به معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ‌ شده است و بر اساس این دستورالعمل‌ها، نظارت‌ها و فعالیت‌های بازرسان‌ بهداشت‌ به صورت ویژه انجام می‌شود.


وی ادامه داد: در ایام محرم‌ بازرسان‌ بهداشت از اماکنی که عزاداران حسینی در آنها حضور دارند مانند ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها، مساجد و تکایا‌، مراکز طبخ و تهیه‌ نذری‌ به طور ویژه‌ بازرسی می‌کنند.

ایستگاه های صلواتی و هیئت ها زیر ذره بین بازرسان وزارت بهداشت

غلامی‌ با اشاره به همکاری وزارت بهداشت با سایر ارگان‌ها به منظور نظارت بهتر‌ بر رعایت بهداشت‌، گفت: به منظور بازرسی‌ بهتر‌ هماهنگی‌های لازم با سازمان تبلیغات اسلامی‌ انجام شد و هیئت‌ها، مساجد و تکایا با هماهنگی سازمان تبلیغات در هر منطقه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی‌ تحت پوشش، مورد بازرسی‌ قرار گرفتند‌.

وی عنوان کرد: بازرسی‌های ویژه‌ تا بعد از عاشورا‌ ادامه دارد‌ و در ایستگاه‌های صلواتی و محل‌های توزیع مواد غذایی‌ کنترل مستمر‌ انجام می‌شود.

توصیه های بهداشتی برای تهیه غذای نذری/ غذای نذری را بیش از 2 ساعت بیرون یخچال نگه ندارید/ در جستجوی تیتر هستم

خطر جاری شدن پساب ایستگاه های صلواتی و تکایا در خیابان

غلامی افزود: فرآیند تهیه غذا‌، بهداشت فردی و تهیه و توزیع‌ نذری‌ها و مدیریت پسما‌ند زیر نظر‌ بازرسان‌ بهداشت محیط وزارت بهداشت انجام‌ می‌شود.

وی ادامه داد: پساب‌‌های ایستگاه‌های صلواتی و تکایا باید‌ به نزدیک‌ترین سیستم جمع‌آوری‌ زباله‌ یا فاضلاب‌ هدایت و نباید‌ این پساب‌ها در خیابان‌ جاری شود زیرا آسیب‌های محیط زیستی به دنبال دارد.

غلامی عنوان کرد: دسته‌های عزاداری‌ در هنگام‌ ذبح‌ گوسفند باید توجه داشته باشند که آب شستشوی‌ حاصل از ذبح‌ باید وارد سیستم فاضلاب‌ شود تا مخاطرات زیست‌ محیطی‌ صورت نگیرد.

لزوم شت و شو مداوم دست در هنگام تهیه نذری

غلامی با تأکید بر رعایت بهداشت فردی به افرادی که در تهیه نذری دخیل هستند، گفت: افرادی‌ که در هیئت‌ها و تکایا‌ در تهیه‌ نذری‌ دخالت‌ دارند باید نکات‌ بهداشتی‌ مانند شستشوی‌ مداوم دست را رعایت‌ کنند و بهتر است این افراد‌ کارت بهداشتی یا سابقه‌ طولانی‌ در تهیه نذری داشته باشند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

توصیه های بهداشتی برای تهیه غذای نذری/ غذای نذری را بیش از 2 ساعت بیرون یخچال نگه ندارید/ در جستجوی تیتر هستم

غذای نذری را بیرون از یخچال نگه ندارید

وی با تأکید بر خطر نگهداری غذا در خارج یخچال عنوان‌ کرد: مواد غذایی‌ پخته‌ شده نباید بیش از 2 ساعت‌ در محیط‌ آشپزخانه و بیرون از یخچال بماند و اگر قرار‌ است‌ توزیع نذری‌ پس از پخت‌ بیش از 2 ساعت‌ بعد انجام شود‌ بهتر است غذا در این مدت‌ روی شمعک‌ گاز قرار بگیرد تا گرمای‌ خود را از دست ندهد‌ تا موجب ابتلا به بیماری‌ها نشود.

توزیع غذای نذری در ظروف یکبار مصرف پلاستیک ممنوع

غلامی‌ با اشاره به ظروف‌ مورد استفاده برای نذری‌، گفت: برای تهیه و توزیع‌ نذری‌ باید از ظروف‌ مناسب استفاده شود تا سلامت‌ عزاداران‌ حسینی به خطر نیفتد‌.

وی افزود: توصیه وزارت بهداشت این است که برای توزیع غذاهای‌ نذری‌ از ظروف‌ بر پایه پلاستیکی‌ استفاده نشود و از ظرف‌های یکبار‌ مصرف‌ نشاسته‌ای‌ استفاده‌ شود.

غلامی ادامه داد: ظروف‌ چند بار مصرف به شرط شستشوی‌ درست‌ مناسب‌‌تر از ظروف یکبار‌ مصرف است‌ زیرا با استفاده از این ظروف‌ به محیط زیست و سلامت مردم آسیب کمتری وارد می‌شود.

وی با اشاره به توزیع‌ چای و شیر داغ‌ در لیوان‌های یکبار‌ مصرف، گفت: برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای و شیر کاکائو‌ باید از لیوان‌های کاغذی یا یکبار‌ مصرف‌ نشاسته‌ای استفاده‌ شود افزون بر این‌ در توزیع غذای نذری‌ می‌توان از ظروف آلومینیومی‌ نیز‌ استفاده کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توصیه‌های بهداشتی به هيئت هاى عزادارى/ نذری‌ها را بیش از 2 ساعت بیرون یخچال نگه ندارید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..