تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ملازهی: هدف بارزانی بالابردن قدرت چانه‌زنی سیاسی کردها است

ملازهی: هدف بارزانی بالابردن قدرت چانه‌زنی سیاسی کردها است بعید است بارزانی اعلام استقلال کند | مرزهای سایکس پیکو به پایان خود می‌رسند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیرمحمد ملازهی کارشناس و پژوهشگر مسائل منطقه و بین الملل درباره همه پرسی استقلال کردستان عراق به خبرنگار ما گفت: «قضاوت منصفانه درباره همه پرسی اقلیم کردستان عراق ساده نیست از دو زاویه به آن میتوان نگاه کرد:  1- آز زاویه کشورهایی درگیر مساله کردی، همه پرسی را با تمامیت ارضی خود  درتضادمیدانند وبا آن مخالف هستند.
2- خود کردها که آنرا حق طبیعی و قانونی خود میدانند واز آن حمایت میکنند جز اقلیتی که آنهم اصل استقلال کردستان را قبول دارند زمان آنرا مناسب نمیداند.»

ملازهی در ادامه افزود: «اما موضوع کردی پیچیده تر از این حرفها است. خاورمیانه در آستانه تحولات جدید در ساختار ذهنی وعینی قدرت است نظم بر آمده از معاهده سایکس پیکو به پایان تاریخی اش نزدیک شده است. در نظم احتمالی جایگزین، کرد عنصر مهم وتعیین کننده ای شده است.  عدم درک این واقعیت ریشه بحران های آتی است.  بارزانی اگاهانه حرکتی را به پیش می برد که به آرمان کردی پیوند دارد. اما در این مقطع هدف اعلام کردستان عراق نیست. هدف بالا بردن قدرت چانه زنی سیاسی وبا دست پر وارد مذاکره با بغداد است.»

این کارشناس خاورمیانه درباره اهداف این تصمیم بیان کرد: «با این حال استقلال کردستان عراق هدف نهایی است، در این شکی وجود ندارد . کردها تقریبا مناطقی را که ادعای مالکیت تاریخی دارند از داعش پس گرفته اند. کرکوک منابع نفتی آن مهمترین این مناطق است که بازانی گفته امیدوار است در رفراندم شرکت داده شود وانرا بخشی از اقلیم کرد کند.  بنابراین بارزانی  همه پرسی را که حیثیتی شده انجام خواهد داد ولی بعید است اعلام استقلال کند. مخالفت ها در منطقه وشرایط بین الملل را در نظر خواهد گرفت.»

ملازهی درباره تصمیم بارزانی در خصوص استقلال اقلیم گفت: «بارزانی با برگذاری رفراندوم نقش تاریخی پیدا می کند. عقب نشینی خود کشی سیاسی است  عقب نخواهد نشست. او به تاریخ نظر دارد و قهرمان ملی شدن.  بنابراین همه پرسی برگزار میشود، مگر آنکه اتفاق فوق العادل نظیر جنگ وبر کناری روبرو شود که بعید است. رفراندوم مقدمه استقلال میتواند باشد ولی در شرایط کنونی استقلال نیست.  مخالفت منطقه ای وجهانی تاثیری ندارد.»

این کارشناس در آخر افزود: «در پایان بهار عربی واستقرار نظم جدید در خاورمیانه مساله کردی وضعیت  جدیدی خواهد داشت  حداقلش فدرالی ودر صورت شکست طرح فدرالی همه کردها  به کردستان بزرگ فکر خواهند کرد، قطع نظر از عملی بودن یا نبودن آن کشور هایی که با مساله روبرو هستند دیر یازود با این واقعت روبرو خواهند شد.»

49310




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ملازهی: هدف بارزانی بالابردن قدرت چانه‌زنی سیاسی کردها است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..