تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«پدرام كریمی» و خاطرات خیابان الوند

۵۹۷۱۱۸

۱۰۸۳  بازدید

همشهری شش و هفت -  سعیده نیک‌اختر: برنامه شبانگاهی «باغ ملی» با اجرای پدرام كریمی چند وقتی‌ است كه از شبكه دو سیما روانه آنتن می‌شود. برنامه‌ای اجتماعی- خانوادگی كه با بخش‌های مختلف سعی می‌كند اعضای خانواده را ساعاتی مقابل تلویزیون دور هم جمع كند.كریمی 20سال پیش با ورود به رادیو، كارش را شروع كرد.

در چند فیلم و تله فیلم جلوی دوربین رفت، اما مهم‌ترین كار او اجراست. اجرای برنامه‌هایی مثل «امروزهنوزتموم نشده»، «ب مثل بهار»و«بوی عیدی»را در تلویزیون تجربه كرده و امسال هم فیلم سینمایی «كارگر ساده نیازمندیم» با نویسندگی او اكران عمومی شده‌است. سرش بیشتر با نوشتن گرم است اما در اجرای برنامه‌های زنده تلویزیون هم توانسته مخاطبان خود را پیدا كند. با او درباره اجرایش در برنامه باغ ملی و كارهای دیگرش گفت‌و‌گو كردیم.

 خاطرات خیابان الوند
باغ ملی چه ویژگی‌هایی داشت كه اجرای آن را پذیرفتید؟

اولین دلیلی كه باعث شد تا اجرای «باغ ملی» را با طیب خاطر بپذیرم این بود كه شبكه دو برایم شبكه خاطره‌هاست. این نكته برمی‌گردد به دوران نوجوانی كه یكی دو بار به شبكه دو آمده بودم و همیشه در خاطرم مانده بود. هم سن و سال‌های من از دوران كودكی نشانی این شبكه؛ یعنی میدان آرژانتین، انتهای خیابان الوند را برای ارسال نقاشی های‌شان و...به خوبی به یاد دارند. دوم اینكه همراهی‌ام با گروه و تهیه كننده‌ای است كه حدود پنج سال است با هم همكاری می‌كنیم.

 اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در برنامه‌های زنده تلویزیونی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ این قبیل اتفاقات به بداهه پردازی و تازگی و طراوت برنامه اضافه می‌كند یا بهتر است همه‌‌چیز كاملا منطبق با برنامه‌ریزی قبلی پیش برود؟

به شخصه اجرای برنامه‌های زنده برایم راحت‌تر از برنامه‌های تولیدی است. این موضوع یكی از شرط هایم در پذیرفتن اجرای برنامه‌هاست. شاید یكی از دلایل‌اش همین غیرقابل پیش‌بینی بودن باشد. البته مطمئن هستم برنامه‌های زنده هم برای مخاطبان جذابیت و طراوت بیشتری دارند. این همنفس بودن با مخاطب جذابیت برنامه را بیشتر می‌كند.

حضور شما در عرصه نویسندگی حضوری حرفه‌ای بوده‌است. با این اوصاف اولویت شما نویسندگی است یا اجرا؟

به‌طور قطع اولویتم نویسندگی است و به همین دلیل هم ادبیات نمایشی خواندم. شبانه روز درگیر این مسئله و طرح‌های مختلفی است كه به ذهنم خطور می‌كنند. خود اجرا به‌دلیل رابطه مستقیم با مردم و مخاطبان به‌عنوان یك موقعیت استثنایی برایم قابل احترام و توجه است. البته در خیلی مواقع این دو حوزه به من كمك زیادی می‌كند

برای اجرای یك برنامه تلویزیونی بیشتر به چه نكاتی اهمیت می‌دهید؟

در اجرای یك برنامه تلویزیونی، دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری برنامه اهمیت یكسانی دارند. بخش نرم افزاری شامل محتوا و اتاق فكر برنامه است و بخش سخت افزاری عواملی شامل دكور و...می شود.

در عرصه‌های مختلف هنر، چه كارهای دیگری به جز اجرا و نویسندگی را می‌پسندید؟

بازیگری را در سال‌های دور تجربه كردم؛ در مقطع پیش از ورود به دانشگاه و حین تحصیل و با سریال بازگشت پرستوها و راهی به سوی خانه و یكی دو تله فیلم. البته اصولا از جلوی دوربین بودن خیلی خوشم نمی‌آید؛ به‌خصوص به‌عنوان بازیگر. یك روز مسعود كیمیایی دردانشكده ما كارگاه آموزشی داشتند.

ایشان حرفی زدند كه سرنوشت تحصیلی‌ام را تغییر داد.می‌گفتند، یادتان باشد كه همیشه فكر پشت دوربین است نه جلوی دوربین. این جمله را هیچ‌وقت فراموش نمی‌كنم. البته آقای كیمیایی در عرصه سینما و نمایش این موضوع را مطرح كردند، اما اگر بحث جلوی دوربین بودن را مدنظر قرار بدهیم، در اجرا این موضوع تفاوت می‌كند. سعی می‌كنم بی‌واسطه، فكر جلوی دوربین آورده شود.

تجربه برنامه‌های روتین شبانه چگونه بوده؟

 خاطرات خیابان الوند

برنامه‌هایی را كه اجرا كردم بیشتر عصرگاهی بوده‌اند.برنامه‌های شبانگاهی مناسبتی و چند قسمتی هم در كارنامه خود داشته‌ام، اما برنامه «باغ ملی» نخستین برنامه شبانگاهی طولانی قسمتی است كه اجرای آن را بر عهده دارم كه البته به واسطه داشتن مخاطب بیشتر و آرامشی كه در شب وجود دارد، جذابیت بیشتری هم دارد.(خنده) از طرفی؛ رفت‌وآمد هم در اینگونه برنامه‌ها خیلی راحت‌تر است؛ چون ترافیك در شب كمتر است.

با توجه به اینكه در «زندگی جای دیگری‌ست» و «كارگر ساده نیازمندیم» با منوچهر هادی به‌عنوان فیلمنامه نویس همكاری داشته‌اید، چقدر به نزدیكی و اشتراك فكری كارگردان و فیلمنامه نویس معتقدید؟ تأثیر آن در روند كار چگونه خود را نشان می‌دهد؟

این كه فیلمنامه نویس با كارگردان تعامل خوبی داشته باشند آن هم درمراحل نگارش، بسیار تأثیرگذار است و اتفاقات بسیار خوبی را برای فیلم رقم می‌زند. حتی اگر فیلمنامه نویس پیشتر بازیگران را در ذهن داشته باشد درمراحل نگارش مثل دیالوگ نویسی نتیجه كار بهتر خواهد شد؛ به‌عنوان مثال درلحظه نگارش فیلمنامه »زندگی جای دیگری‌ست» می‌دانستم یكتا ناصر درچه نقشی حضور دارد و حتی خود ایشان در مورد نقش تحلیل ارائه می‌كردند.

 دوست دارید مخاطبان پدرام كریمی را به‌عنوان یك مجری توانمند به یاد آورند یا فیلمنامه نویس ماهر؟

دوست دارم به‌عنوان فیلمنامه نویس بشناسند و البته اجرا هایم را هم ببینند ؛ چرا كه اهدافم در هردو حوزه یكی است. حرف‌هایی درحوزه فرهنگ و هنر دارم كه دوست دارم شنیده و دیده شوند.

 آخر هفته‌ها بیشترین زمان فراغت خود را صرف چه كارهایی می‌كنید؟

كار ما درعین حال كه اوقات فراغت ندارد، برای دیگران اوقات فراغت محسوب می‌شود. واقعیت این است كه برای نوشتن باید بیشتر خواند و فیلم دید؛ برای اجرا هم همینطور. بیشتر لحظات استراحتم به فیلم دیدن می‌گذرد به‌طوری كه هرشب حداقل یك فیلم ایرانی یا خارجی می‌بینم. همینطور اگر فرصت شود، غالبا دید و بازدیدهای خانوادگی و دوستانه داریم یا آخرشب به سینما می‌رویم.

پیشنهاد فرهنگی شما درخصوص كتاب، فیلم یا تئاتری برای مخاطبان چیست؟

ای كاش مردمان كتابخوانی داشتیم. در این صورت قطعا كتاب را پیشنهاد می‌دادم چرا كه محتوا و ماندگاری بیشتر و البته هزینه كمتری دارد، اما سینما و تئاتر را بیشتر به‌عنوان تفریحات فرهنگی دسته جمعی پیشنهاد می‌كنم.

چند برنامه گفت‌وگو محور و اجتماعی از شبكه دو

 
در میان برنامه‌های مختلف شبكه‌های تلویزیونی برنامه‌های صبحگاهی، عصرگاهی و شبانگاهی از جایگاهی ویژه برخوردارند. برنامه‌هایی با ساختار تركیبی كه در بخش‌های مختلف سعی می‌كنند هنرمندان، خوانندگان و كارشناسانی از علوم مختلف را گرد هم آورند تا در كنار بخش‌های خبری، مسابقه، میان برنامه و نماهنگ بسته‌ای همه فن حریف و فرهنگی تحویل مخاطبان تلویزیون دهند. اغلب شبكه‌ها ساخت چنین برنامه‌هایی را در دستور كار خود دارند. شبكه دو هم كه شبكه‌ای قدیمی و خاطره انگیز است، این برنامه‌ها را دارد. با هم نگاهی داریم به چند برنامه در این زمینه.

آغاز روز «با صبح»

مسعود فروتن با همان آوا و لحن آرام خود، مجری برنامه صبحگاهی « با صبح» است كه سعی می‌كند اجرایی با ریتم سریع‌تر و با نشاط‌تر داشته باشد. این برنامه از خبرخوانی و ایرانگردی گرفته تا حضور كارشناسان و هنرمندان مختلف را در خود جای داده و به تهیه كنندگی جعفر فرید‌زاده هر روز ساعت 7صبح از شبكه دو پخش می‌شود.‌رؤیا سادات حسینی، محمدرضا یزدان پرست وفاطیما محمدی مجریان دیگری هستند كه در كنار مسعود فروتن به اجرای این برنامه می‌پردازند.

بعد از كار با «عصر خانواده»

عصرها در شبكه دو به خانواده‌ها تعلق دارد. اگر تلویزیون‌تان را از شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 18:00روشن كنید و آنتن گیرنده‌تان نیز روی شبكه دو تنظیم شده باشد، می‌توانید تماشاگر «عصر خانواده» باشید. مجری خاطره ساز گیتی خامنه یك روز در هفته مهمان خانه‌ها می‌شود و روزهای دیگر نیز شیرین صمدی و محمودرضا قدیریان اجرای برنامه را بر عهده دارند. موضوعات روانشناسی، بخش آشپزی، مهمانان مختلف به فراخور رویدادهای روز و... این برنامه را پیش می‌برند. تهیه‌كننده «عصر خانواده» علی اكبر كریمی است.

پیش از خواب با «باغ ملی»

 خاطرات خیابان الوند


جُنگ شبانه «باغ ملی» یك برنامه تركیبی كه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 23:30میزبان كارشناسان و مهمانان مختلفی است و در بخش‌های مختلفی ساخته شده. نمایش آداب و رسوم اقوام مختلف، گزارشی از اماكن فرهنگی و تفریحی نقاط دور ایران، بررسی اتفاقات واخبار روز درحوزه‌های اجتماعی، ورزش، فرهنگ وهنر، اقتصادی، سیاسی و... ازجمله بخش‌های این برنامه است كه تحت عناوینی چون«فوژان ایرانی»، «سینما در ایران»، «فوتبالیست ها»، «ایرانگردی» و... درقالب یك مجله خبری از شبكه دو سیما پخش می‌شود. تهیه‌كننده این برنامه احسان ارغوانی است كه اخیرا طرح یك مسابقه را هم به برنامه اضافه كرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««پدرام كریمی» و خاطرات خیابان الوند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..