تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توسعه مدارس دولتی نباید نابرابری فرصت آموزشی ایجاد کند/ در پرورش خلاقیت دانش آموزان ضعیف عمل کردیم

توسعه مدارس دولتی نباید نابرابری فرصت آموزشی ایجاد کند/ در پرورش خلاقیت دانش آموزان ضعیف عمل کردیمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورد تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی گفت: حدود ۱۳میلبون دانش آموز در ۱۰۶هزار مدرسه که شامل ۵۰۰هزار کلاس درس مشغول به تحصیل شدند همچنین ۹۵۰ همکار فرهنگی نیز از امروز سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه از ۲سال پیش به تدریج تعداد دانش‌آموزان رو به افزایش است، افزود: امسال حدود ۲درصد تعداد دانش آموزان افزایش یافته و تا سال ۱۴۰۰بالغ بر ۱۶میلیون دانش آموز در مدارس خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت مدارس تصریح کرد: امسال تعداد مدارس کاهش یافته اما تعداد کلاس های درس افزایش یافته و به تدریج مدارس کوچکتر در حال جمع آوری است در واقع براساس سند تحول بنیادین باید به سمت بزرگ و مجتمع شدن مدارس پیش رویم.

بطحایی مهم ترین برنامه در سال تحصیلی جدید را گام های جدی تر برای تحقق سند تحول بنیادین دانست و گفت: در این راستا تلاش های جدی تری داریم و اقدامات در ۲منظر مورد توجه است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در گام اول تلاش ها ناظر بر محتوا و متن کتاب درسی است و باید به سمتی گام برداریم که آموخته ها در زندگی دانش آموزان کاربرد داشته باشند همچنین باید به جای تکیه بر محفوظات و مهارت های ذهنی به سمت آموزش های مهارتی پیش برویم.

وی در مورد آمار بازماندگان از تحصیل برای سال تحصیلی جاری عنوان کرد: هنوز آماری از امسال نداریم اما در سال گذشته تلاش های خوبی داشتیم براساس آخرین آمار در دوره ابتدایی پوشش واقعی بیش از ۹۷درصد بوده و در متوسطه اول و دوم به ترتیب  ۸۳ درصد و ۷۳درصد پوشش تحصیلی داشتیم و البته بیشترین حساسیت ما برای دوره ابتدایی است به همین جهت بیشترین منابع صرف شناسایی این گروه می شود که در برخی استان ها از قبیل سیستان و بلوچستان، خوزستان و برخی مناطق آذربایجان غربی با طرح خانه به خانه گام های خوبی برداشته شده است.

خداحافظی با کلاس های خشت و گلی تا پایان سال ۹۷

وزیر آموزش و پرورش در مورد وضعیت کلای های درس اظهار کرد: یک هزار کلاس خشت و گلی و ۲هزار کلاس کانکسی داریم که غیراستاندارد بوده و باید جمع آوری شود و با توجه به این شرایط قول می دهیم تا پایان سال ۹۷این کلاس ها تبدیل به کلاس های استاندارد خواهند شد.

بطحایی تاکید کرد: البته در برخی مناطق کشور به دلیل شرایط جغرافیایی امکان استفاده از کلاس های استاندارد وجود نداشته و به همین دلیل از مدارس خشت و گلی استفاده می شود که البته مشکل تجهیزات مدارس است.

وی افزود: اکنون ۴۲درصد کلاس ها وسایل استاندارد و ایمن ندارند البته به معنای وجود بخاری های قطره ای خطرزا قبلی نیست اما هنوزبخاری غیراستاندارد نفتی داریم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد راهکاری برای کاهش خطرات در مدارس تصریح کرد : یکی از موارد بهره مندی از تخصیص اعتبارات برنامه ششم برای استاندارد سازی تجهیزات بوده و راه حل دیگر آموزش نیروی انسانی است که اگر در حوادث قیلی این مساله وجود داشت بدون شک شاهد خسارات کمتری بودیم.

مهارت آموزی جرقه کارآفرینی در دانش آموزان است

بطحایی در مورد پرورش خلاقیت ها در در نظام آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در جنبه پرورش خلاقیت ها ضعیف عمل کردیم و حتی شاهد هستیم دانش آموزان با نمره های خوب فارغ التحصیل می شوند اما در برنامه های زندگی می‌مانند.

وی افزود: یکی از مهم ترین برنامه هایی که در نظر داریم برای برخی پایه ها انجام شود دانش آموزان در کنار برنامه درسی رسمی با یک مهارت آشنا شوند که البته تنوع مهارت‌ها با توجه به همکاری نهادهای مربوطه از جمله سازمان فنی و حرفه ای انجام می شود.

بطحایی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید مهارت گفتگو، تفکر، احترام را در مدرسه آموخته و در محیط های فعال آن را تمرین کنند، بیان کرد: وقتی دانش آموزان را با دنیای واقعی اشتغال آشنا کنیم و از حالت ایزوله خارج شوند بنابراین در موقعیت های اجتماعی مختلف مسائل را با آمادگی بیشتر رفع می کنند.

وزیر آموزش و پرورش مهارت آموزی را جرقه کارآفرینی دانست و اظهار کرد: مهارت آموزی منجر به ایجاد اشتغال ما را از اهداف آموزش و پرورش عمومی دور می کند اما وقتی یک مهارت را با دانش آموزان کار می کنیم جرقه کافی برای کار آفرینی در آنها ایجاد خواهیم کرد.

نقایص مدیریتی در آموزش و پرورش داریم

بطحایی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش نقایص مدیریتی وجود دارد، گفت: یکی از نقایص سیستم مدیریتی تمرکز شدید در سلسله مراتب ساختاری است و به شدت‌ ستاد کانون توجه است در حالی که مدرسه باید کانون اصلی باشد و بقیه موارد ساختاری پشتیبانی کننده از آن شوند.

وی افزود: اکنون باید نسخه راهنما در اختیار مدرسه باشد تا کارها انجام شود اما باید تفویض اختیارات به مدرسه داشته باشیم و مدیران به جای اجرای ۷۰۰صفحه مقررات به سمت کاهش تدریجی آن موارد سوق پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه را باید از حیث شایستگی تقویت کنیم یعنی سه مولفه دانش لازم مدیریت، مهارت اجرای مدیریت و توانایی مورد نیاز برای تحقق امور را مورد توجه قرار دهیم.

بطحایی به استقرار نظام تضمین کیفیت در مدارس اشاره داشته و گفت: این حق مردم است که از کیفیت کار مدارس مطلع باشند و نظام تضمین کیفیت نشان دهنده شرایط مدرسه است.

دانش آموزان در مدرسه مورد نظر سند تحول مشتاق فضای آموزشی هستند

بطحایی در مورد پیشرفت سند تحول بنیادین تصریح کرد: سند از سال ابلاغ تا کنون پیشرفت هایی داشته اما چندان مطلوب نبوده است و در نظر داریم در سال تحصیلی پیش رو سند تحول را به طور متوازن در شش زیرنظام جلو می بریم که تاپایان برنامه ششم بخش عمده ای از آن اجرایی شود.

وزیر آموزش وپرورش در مورد مدرسه مورد نظر سند تحول بنیادین گفت: مدرسه ای که تراز استاندارد کیفیت در حد اعلا داشته باشد و دانش آموزان صبح با اشتیاق وارد این فضا شده و در پایان روز با ناراحتی از مدرسه خارج شوندو  الگوی ایرانی اسلامی در شش زیر نظام سند تحول بنیادین دیده شده و این مساله در برنامه درسی بیشتر مشهود است.

کیفیت مدارس دولتی افزایش یابد

بطحایی در مورد روند توسعه مدارس غیردولتی تصریح کرد: از سیاست های نظام مشارکت بخش غیردولتی در اموراتی است که نقش حاکمیتی ندارد و توسعه مدارس غیردولتی بر همین اساس انجام شد.

وی افزود: توسعه مدارس غیردولتی نباید منتج به افزایش نابرابری و تفاوت در فرصت های آموزشی شود وباید کیفیت در مدارس دولتی را افزایش دهیم تا تبعیض میان دانش آموزان نباشد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد رسیدگی به تخلفات در مدارس غیردولتی عنوان کرد: تخلف می تواند در مدارس دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد و منحصر به یک نوع مدرسه نیست اما با تخلفات تعمدی موظف به برخورد هستیم و چنانچه به تذکرات اولیه توجه نشود برخورد جدی قبیل از تذکر، جریمه و حتی تعطیلی مدرسه انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: خانواده با مراجعه به اذازان آموزش و پرورش مناطق، استان ها و وزارتخانه تخلفات را منعکس کنند و کارشناسان خبره ای در زمینه بررسی عملکرد و رسیدگی به شکایات داریم.

بطحایی در مورد شهریه در مدارس نمونه دولتی عنوان کرد: در این از مدارس که فوق برنامه بیش‌از مدارس دولتی دارند،بابت این مساله هزینه ای دریافت می شود اما نباید به این بهانه شهریه بیشتری از والدین مطالبه شود و خانواده با مراجعه به ادارات کل آموزش و پرورش می توانند از میزان دقیق شبیه مطلع شوند.

بخشی از دوران تحصیل فرزندانم در مدارس غیردولتی بود

بطحایی در مورد اینکه کدام نوع مدرسه برای تحصیل مناسب تر است، بیان کرد: مدارس دولتی همچنین غیردولتی با کیفیت داریم و آنچه در انتخاب مدرسه بسیار اهمیت دارد فاصله محل زندگی و مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: فرزندانم بخشی از دوران تحصیل خود را در مدرسه غیردولتی بودند وعلت آن هم فاصله نزدیک خانه و مدرسه بود.

اعلام دستورالعمل جدید اردوها طی چند روز آینده

بطحایی در مورد توجه به کیفیت و ایمنی اردوهای دانش آموزی گفت: با توجه به شرایط جدیدی که از حیث کیفیت حمل و نقل داریم دستور العمل اردوها مورد بازنگری قرار دادیم و ضریب ایمنی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل تا چند روز آینده اعلام می شود، عنوان کرد: برای کاهش خطر اردوها از اورژانس کمک خواهیم گرفت همچنین تا حد امکان سفر بلند مدت را کاهش می‌دهیم.

توجه به پیش نویس نظام هماهنگ پرداختی

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام هماهنگ پرداخت حقوق در برنامه ششم تکلیف شده است و از هفته آینده پیش نویس های آن را به جریان می اندازیم.

وی در موردشیوه نامه جذب معلم در مدارس یادآور شد: برخی موارد در دستورالعمل جدید حذف شده اما آموزش و پرورش به دلیل حساسیت شغل معلمی نیازمند برخی از معاینات پزشکی بوده همانطور که در سایر مشاغل نیز به وضعیت سلامت افراد توجه می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توسعه مدارس دولتی نباید نابرابری فرصت آموزشی ایجاد کند/ در پرورش خلاقیت دانش آموزان ضعیف عمل کردیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..