تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نقش آفرینی دانشگاه آزاد در چرخه اقتصادی کشور/ ضرورت توانمندسازی گروه‌های دانش بنیان

نقش آفرینی دانشگاه آزاد در چرخه اقتصادی کشور/ ضرورت وانمندسازی گروه‌های دانش بنیانبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور ، گفت: در همین راستا باید رشته‌های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و اشتغال متناسب باشد و جهت‌گیری علمی کشور در چارچوب اخلاق و معنویت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت و صندلی‌های خالی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در پذیرش دانشجو در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید ساز و کارهایی پویا و هدفمند را به منظور جذب دانشجویان ممتاز و نخبه ایجاد و تهدید کاهش دانشجو را به یک فرصت ایده‌آل تبدیل کند.

 رنجبر با اشاره به اینکه کشور در حال حاضر با یک خلاء در زمینه ظرفیت‌های کسب و کار و بهره‌وری از دانش‌آموختگان روبرو است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در کارآفرینی‌های دانش بنیان و دانشگاهی پیشتاز باشد و الگوی مناسبی از دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین محور ارائه کند که علاوه بر رقابت در جذب دانشجویان مستعد، مدل‌های درآمدی جدید و باثباتی را ایجاد و در چرخه اقتصادی و پیشرفت عمومی کشور نقش آفرین باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در همین راستا برنامه‌های حوزه معاونت پژوهش و فناوری باید به گونه‌ای باشد که زمینه‌ساز افزایش اقتدار ملی و ارتقاء سطح امنیت و رفاه کشور باشد و به حل مشکلات کشور کمک کند.

جهت‌دهی و ساماندهی به پژوهش‌های دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی

وی جهت‌دهی و ساماندهی به پژوهش‌های دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی را از ضرورت‌های ورود به دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم برشمرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی باید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقاطع ارشد و دکتری خود را بازاندیشی کند و آنها را به سمت برنامه‌های علمی موضوع محور که منجر به حل مسائل کشور می‌شود، سوق دهد.

 رنجبر با تأکید بر اهمیت مسایل آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و ... در پیشرفت کشور، گفت: نقش‌آفرینی همه این موارد وابسته به کیفیت نیروی انسانی است. ما باید از بهترین و برترین دانش‌آموختگان به منظور راهبری تحقیق و مشاوره پایان‌نامه استفاده کنیم و نیروی انسانی را در مرکز توجهات قرار دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دانشگاه باید پژوهشگران را از طریق طرح های رقابتی و حمایت فردی که ضمن اختیار و آزادی عمل برای محقق، زمینه رشد خلاقیت فردی را فراهم می کند، جذب کند.

طراحی نظام رتبه بندی یکپارچه و استانی و تقویت شبکه مجهز آزمایشگاه‌های پژوهشی

وی بر حفظ جایگاه برتر دانشگاه آزاد اسلامی در میان دانشگاه های داخلی و خارجی تأکید کرد و گفت: به این منظور باید یک نظام رتبه بندی یکپارچه و استانی طراحی و برنامه‌ریزی کنیم و با تقویت شبکه مجهز آزمایشگاه‌های پژوهشی ضمن کیفیت‌بخشی و غنای پژوهش کشور، محیط مناسبی برای پژوهشگران ایجاد و پاسخگوی نیازهای آنها باشیم.

 رنجبر با بیان اینکه دانشگاه‌ها مهم‌ترین عنصر نظام‌های نوآوری در تولید و انتشار دانش هستند، خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از این جهت دارای موقعیت ممتازی است، چرا که دارای واحدها و مراکز آموزشی در سطح کشور است که بخش عظیمی از تبادل دانش از طریق تعامل و ارتباط دانشگاه‌ها حاصل می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در همین راستا واحدها و مراکز آموزشی وظایفی چون شناسایی و جذب دانش‌‌های بیرون از منطقه، به گردش درآوردن دانش در سطح منطقه، تأمین نیروی انسانی با کیفیت برای نیازهای شغلی، فراهم کردن دانش برای روابط بین صنعت و دانشگاه و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد را برعهده دارند.

حمایت و توانمندسازی گروه‌های دانش بنیان و نخبه علمی از مرحله تولید ایده تا تجاری سازی فناوری

وی با اشاره به اینکه تاکنون درآمد دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر بر محور آموزش و تربیت دانشجو بوده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌ای باید به سمت اقتصاد مبتنی برآموزش، پژوهش، فناوری، خدمات دانش بنیان و حمایت و توانمندسازی گروه‌های دانش بنیان و نخبه علمی از مرحله تولید ایده تا اثبات فناوری، تولید آزمایشگاهی، تولید نیمه صنعتی، تجاری سازی فناوری که همگی منجر به فروش محصولات، درآمدزایی و اشتغال پایدار می‌شود، حرکت کند.

بسترسازی برای تولید و توسعه محصولات دانش‌بنیان و فناورانه

 رنجبر، تجمیع نیازمندی‌های ملی در حوزه فناوری‌های راهبردی و تحقیقات کاربردی، بسترسازی برای تولید و توسعه محصولات دانش‌بنیان و فناورانه و همچنین زمینه سازی برای تولید محصولات از مرحله ایده را از دیگر راهبردهای منابع مالی غیرشهریه ای نام برد.

وی تأکید کرد: در افق 1404 دانشگاه آزاد اسلامی با کمک همه دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان خود و با هدایت و راهنمایی مسئولان عالی رتبه از جمله رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی باید به جایگاهی برسد که انتخاب اول داوطلبان و متقاضیان تحصیلات دانشگاهی باشد.

رنجبر با بیان اینکه باید دانشگاه آزاد اسلامی از یک سازمان آموزشی به یک سازمان حل مسایل کشور مبتنی بر آموزش و پژوهش تبدیل شود، گفت: این دانشگاه باید انتخاب اول پژوهشگران و محققان برای فعالیت‌های تحقیقاتی در یک محیط علمی، آزاد و آرام باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: این دانشگاه در تلاش است با ارائه الگوی مناسبی از دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین محور ،به سمت دانشگاه های نسل چهارم و هوشمند سوق یابد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نقش آفرینی دانشگاه آزاد در چرخه اقتصادی کشور/ ضرورت توانمندسازی گروه‌های دانش بنیان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..