تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گریه برای حسین وسیله‌‌ای برای حفظ مکتب است، هدف نیست که به هر طریقی به آن برسیم/ نباید به اهل بیت(ع) نسبت خدایی داد

ساعت: 16:54 منتشر شده در مورخ: 1396/06/31 شناسه خبر: 1198057

گفت‌‌وگوی با کارشناس مسایل دینی پیرامون انحرافات و آفات برخی هیئت‌‌های عزاداری؛

حجت الاسلام نیکوکار گفت: بی توجهی به فضایل اخلاقی و ملکی ائمه و صرف بیان ظواهر آن‌‌ها باعث دوری مردم خصوصا جوانان از اهل بیت(ع) می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد نیکوکار در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه دین و مذهب آناج با بیان اینکه در میان روایات آنقدر فضیلت و ارزش برای اقامه عزای سالار شهیدان وارد شده که درباره کمتر عبادتی چنین تعابیر و تاکیداتی دیده می‌شود، ابراز داشت: پیامبر اکرم فرموده‌‌اند «هر چشمی در روز قیامت گریان است به‌‌جز چشمی که بر مصائب حسین گریسته باشد» یا امام رضا(ع) می‌‌فرمایند: «ای پسر شبیب اگر می‌خواهی بر چیزی گریه کنی بر حسین ابن علی ابن ابی طالب گریه کن».

وی افزود: ده‌‌ها بیان دیگر از معصومین وجود دارد که در آن‌‌ها حتی برای تباکی (شبیه کردن خود به گریه کنندگان) وعده بهشت داده شده است.

این کارشناس مسایل مذهبی در پاسخ به این سوال که هدف از گریه و عزاداری چیست، اظهار کرد: در میان پاسخ‌های متعددی که به این سوال داده شده، شاید بهترین جواب این باشد تنها کسی که نگذاشت یک قطره خونش هدر برود حسین بن علی است، انسانی که شهادتش سبب شد نام او پایه کاخ ستمکاران را برای همیشه بلرزاند.

وی خاطرنشان ساخت: امام حسین(ع) روح بلندی داشت و با شهادت، خود را جاودانه کرد؛ بنابراین با اشکی که می‌ریزیم، می‌‌خواهیم روحمان را به روح حسینی و حرکت حسینی متصل کنیم، می‌خواهیم در برابر ستمکاران روح بزرگی داشته باشیم، گریه و عزاداری زنده نگهداشتن نهضت امام حسین (ع) است.

حجت الاسلام نیکوکار با بیان اینکه به تعبیر حضرت امام (ره) همین گریه‌‌ها این مکتب را تا اینجا نگه داشته است، همین نوحه سرایی‌‌ها همین‌هاست که ما را زنده نگه داشته و  این نهضت را پیش برده است، عنوان کرد: روضه سید الشهدا (ع) برای حفظ هدف سید الشهدا است و ایجاد وحدت بین امت اسلامی از اهداف مجالس عزا می‌باشد که همه تحت یک بیرق و تحت یک عقیده دور هم جمع شوند و این از تدابیر معصومین است که میان مسلمین الفت و اتحاد برقرار کنند.

وی در خصوص دیگر فوائد مجالس عزای حسینی توضیح داد: تهییج احساسات حق طلبی، بیداری روح مبارزه با ظلم در میان مردم، حفظ اسلام ناب محمدی، ایجاد و تقویت فضایل الهی و انسانی نظیر فتوت، شجاعت، جهاد در راه خدا، صبر بر مشکلات و ...، ایجاد روحیه ذلت ناپذیری، افشاگری بر ضد ظالمین و منافقین، دشمن شناسی و شناخت روش‌های دشمنی او با اسلام از جمله فواید مجالس عزای حسینی است.

این کارشناس مسایل دینی با بیان اینکه متاسفانه در جلسات ذکر اهل بیت مخصوصا امام حسین(ع) شاهد بروز برخی انحرافات هستیم که اینگونه جلسات با فضیلت را از مسیر نورانی و موثر خارج ساخته و صدماتی به پیکره جریان عاشورا وارد نموده می‌‌نماید، تشریح کرد: اهل بیت(ع) دارای دو جنبه‌‌اند: یکی در ارتباط با خداوند که به جنبه ملکوتی تعبیر می‌شود و دیگری در ارتباط با امت که از آن به جنبه ملکی تعبیر می‌شود؛ ائمه اطهار در جنبه ملکوتی دارای عصمت و علم الهی و مانند آن هستند که شکی در آن نیست اما آنچه که لازم به تذکر است توجه بیشتر به جنبه ملکی آن بزرگواران است که چگونه جامعه را در ابعاد گوناگون اداره می‌کردند و در مشکلات مختلف فریادرس مردم بودند.

وی با اشاره به اینکه بی‌‌توجهی به رابطه امامان معصوم و مردم و صرفا بیان فضایل ملکوتی شاید حتی باعث دوری مردم مخصوصا جوانان از اهل بیت باشد، هشدار داد: گریه و عزاداری وسیله‌‌ای است برای حفظ مکتب حسینی، نه هدف که به هر وسیله ممکن بخواهیم به آن برسیم، اگر چنین نگاه اشتباهی وجود داشته باشد، آن مجلس عزاداری، دروغ ساز خواهد شد.

نیکوکار در خصوص انحرافات عزاداری ابراز داشت: در برخی از اشعار نسبت خدایی و الوهیت به ایشان داده شده است، طبق نظر مراجع معظم تقلید، باید از اینگونه اشعار و سخنان دوری کرد تا زمینه سوء تفاهم در جامعه و سوءاستفاده دشمن ایجاد نشود.

وی اذعان کرد: متاسفانه در بسیاری از مداحی‌ها و روضه‌ها این امر مرسوم گشته است، همچنان که دروغ گفتن حرام و از گناهان کبیره می‌باشد، گوش دادن و تایید آن هم حرام است و شنوندگان باید در این موارد با حفظ مراتب و شرایط، نهی از منکر کنند که حداقل آن ترک این نوع مجالس است وگرنه شریک دروغگو خواهند بود.

کارشناس مسایل مذهبی انجام کارهای موهن، از قبیل حرکات جنون آمیز، قمه زنی، خونین کردن سر و صورت و بدن و لباس، قلاده سگ به گردن انداختن یا صدای سگ در آوردن، زنجیر زنی با زنجیرهای تیغدار، لخت شدن در وقت سینه زنی، پاره کردن لباس در هنگام سینه زنی را حرام دانست و گفت: استفاده از آلات موسیقی در دستجات عزاداری خیابانی و خواندن اشعار با لحن ترانه‌‌های طاغوتی و خوانندگان فراری لس آنجلس نشین همه نادرست است و هیچ یک از مراجع بزرگوار تقلید اجازه نداده‌‌اند تا از ارگ، نی، فلوت و مانند آن در عزاداری‌ها استفاده شود.

وی درباره طولانی شدن بیش از حد مجالس عزاداری نیز بیان داشت: طولانی شدن عزاداری و توسل که گاهی آنچنان است که باعث قضا شدن نماز صبح شرکت کنندگان می‌‌شود اصلا صحیح نیست، طبل کوبی و مداحی با بلندگوهای قوی و ایجاد راه بندان و حتی بدون هماهنگی با مراکز مربوطه و اقدام به بستن بعضی معابر و کوچه‌‌ها باعث ناراحتی و حتی دل زده شدن برخی می گردد.

حجت الاسلام محمد نیکوکار در پاسخ به این سوال که راهکار برون‌‌رفت از چنین آفت‌‌هایی چیست، اعلام کرد: به ذاکرین و اهل منبر پیشنهاد می‌شود با مطالعه کتب تاریخ و مقاتل معتبر، بیشتر با واقعیات حماسه عاشورا آشنا شوند و از مطالب ناصحیح فاصله بگیرند؛ مردم نیز اینگونه انحرافات را نپذیرند و در این جلسات حضور نیابند.

وی در پایان با بیان اینکه از همه مهمتر حفظ تقواست که در همه جهات عموما و در ذکر مصائب و مناقب و فضائل اهل بیت(ع) باید مراعات شود، اظهار کرد: توفیق همگان را در تعظیم شعائر حسینی و انتشار اسلام ناب و قبولی عزاداری‌ها، از خدای سبحان مسئلت دارم. 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گریه برای حسین وسیله‌‌ای برای حفظ مکتب است، هدف نیست که به هر طریقی به آن برسیم/ نباید به اهل بیت(ع) نسبت خدایی داد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..