تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل؛ نخستین شهید کربلا

کاروان حسینی؛

عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل؛ نخستین شهید کربلابه گزارش خبرنگارتکیه حسینی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل، فرزند رشید پیشاهنگ شهیدان کربلا، حضرت مسلم‌بن‌عقیل است. مادرش رقیه، دختر امیرمؤمنان علی (ع)، است؛ بنابراین گزارش، عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل در کربلا ۱۴ ساله بود و از همان آغاز نهضت حسینی از مدینه به مکه و از مکه تا کربلا، هم‌سفر کاروان حسینی بود. خوش‌صورت و خوش‌سیرت، قاری قرآن، بصیر در دین، شجاع، جان‌نثار، فداکار و عارف به راه و منش حسینی بود. برخی وی را نخستین شهید کربلا دانسته‌اند. عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل علی‌رغم دریافت خبر شهادت پدر و اذن امام حسین (ع) برای بازگشت، استوار و نستوه به کربلا آمد. روز عاشورا اذن میدان طلبید. امام حسین (ع) فرمود::از شهادت پدرت چندان نگذشته است. دست مادرت را بگیر و از صحنه بیرون ببر.
عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل گفت:پدر و مادرم به فدایت. من آن کسی نیستم که زندگی پست دنیا را بر حیات جاودانی ترجیح دهم. تقاضای من آن است که این جان بی‌مایه را برای قربانی بپذیری. عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل به میدان شتافت و این رجز را آغاز کرد:
الیوم القی مسلماً و هُوَ ابی و فتیةٌ بادوا علی دین النّبی
لَیسَ بقومٍ عُرِفوا بالکذب لکن خیارٌ و کِرامُ اَنسَبِ
من هاشم‌السادات اهل‌الحسب
امروز پدرم مسلم و جوانمردان پاک‌باز دین پیامبر (ص) را دیدار و ملاقات می‌کنم. آنان به دروغ بی‌فروغ عادت نداشتند و جز درستی و راستی نشناختند. آنان نیکان بزرگ‌زاده‌ای از خاندان بزرگ بنی‌هاشم بودند.
عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل سه بار جنگید و نود و هشت نفر را از پای درآورد. دمی درنگ کرد و صفیر تیر عمرو‌بن‌صبیح صیداوی فضا را شکافت. او دست خود را بر پیشانی برد تا عرق را بزداید که تیر دست او را به پیشانی دوخت در تکاپوی جدا کردن بود که تیری دیگر آمد و بر قلبش نشست. در این هنگام زید‌بن‌ورقاء‌جهنی یا اسید‌بن‌مالک نیزه‌ای در سینه‌اش نشاند. تیرانداز نزدیک شد. تیر را از قلبش بیرون کشید. اما بیرون کشیدن تیر از پیشانی نافرجام ماند.
شایان ذکر است در زیارت ناحیه مقدسه و رجبیّه به عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل سلام داده شده است. رقیه مادر عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل به پاس شهادت فرزندش سجده شکر به جا آورد.
منابع:
۱. تاریخ طبری
۲. انساب‌الاشراف
۳. تنقیح‌المقال
۴. مقاتل‌الطالبیین
۵. بحارالانوار
۶. اعلام‌الوری
۷. اکلیل‌المصائب
۸. ناسخ‌التواریخ
۹. آینه در کربلاست (محمدرضا سنگری)
انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عبدالله‌بن‌مسلم‌بن‌عقیل؛ نخستین شهید کربلا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..