تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تشت‌گذاری؛ نمادی از محرم در اردبیل

تشت‌گذاری؛ نمادی از محرم در اردبیلبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهر اردبیل نیز همچون شهر‌های دیگر کشورمان از دیرباز کارنامه درخشانی در پاسداشت ایام محرم و برگزاری مراسم‌های ویژه این ماه داشته است. مردم این استان آذری‌زبان کشورمان در ایام محرم به ویژه در دهه اول این ماه اقدام به برگزاری مراسم‌هایی، چون تشت‌گذاری، شمع‌گردانی و برپایی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌کنند.

آن‌ها از ۲۷ ذی‌الحجه تا ۳۰ ذی‌الحجه به برگزاری مراسم تشت‌گذاری می‌پردازند و با این کار خود را برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) آماده می‌کنند؛ برگزاری مراسم تشت‌گذاری نمادی از محرم در فرهنگ اردبیل بوده و با توجه به قراین و شواهد موجود ریشه‌ای عمیق در پی فرهنگی آن دوانده است. این مراسم از دوران صفویه تا به امروز جایگاه ویژه‌ای در میان مراسم‌های ویژه محرم مردم اردبیل و آذربایجان دارد.

اکثر مردم معتقد هستند که اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا با برگزاری مراسم تشت‌گذاری در مرکز توجه قرار می‌گیرد. آن‌ها تشت‌هایی از جنس برنز یا مس را پر از آب کرده و در میان حزن و اندوه عزاداران بر روی سکوی خاصی می‌گذارند و دعای خاص آن را می‌خوانند. عزاداران از آب تشت به عنوان تبرک می‌نوشند.

ریش‌سفیدان محله‌های شهر پس از عزاداری، تشت‌ها را بر روی دوش خود گذاشته و به طرف مساجد می‌روند. حاضران مساجد پس از ورود تشت به احترام برمی‌خیزند و همزمان با سر دادن شعار «الدخیل یا ابالفضل» دسته سینه‌زنی برپا می‌کنند. سپس تشت‌ها در جایگاه مخصوص قرار می‌گیرند و از آب کوزه‌هایی که بر روی دوش ریش‌سفیدان بوده، پر می‌شوند.

وجود جایگاه مخصوص تشت در مساجد، از ویژگی‌های معماری مساجد اردبیل به شمار می‌آید.

شمع‌گردانی یکی دیگر از مراسم‌های محرمی اردبیل به شمار می‌آید. مردم این شهر در روز تاسوعا با روشن کردن ۴۱ شمع نذری در ظرف‌های مخصوص شمع‌سوز در ۴۱ مسجد اقدام به برگزاری مراسم شمع‌گردانی می‌کنند. آن‌ها در این روز گروهی و در قالب دسته‌های عزاداری از مسجدی به مسجد دیگر رفته و شمع روشن می‌کنند. مراسم شمع‌گردانی پیشینه‌ای هزار ساله در اردبیل دارد.


انتهای پیام/

آداب و رسوم عزاداری سید‌الشهدا در شهر اردبیل



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تشت‌گذاری؛ نمادی از محرم در اردبیل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..