تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شیون های مادرانه زیر آفتاب سوزان/کودکانی که قربانی تفریح می شوند!

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،این روز‌ها شاهد حوادث ناگواری در خصوص غرق شدن جوانان ونوجوانان در کانال های  آب،استخرهای عمیق کشاورزی و یا رودخانه های خروشان هستیم که به موجب آن صدای شیون های مادرانه دل هر شنونده‌ای را می‌خراشد، اما همه در سردرگمی به سر می‌برند که واقعا چه کسی مسئول این حوادث دلخراش است.

مادری سراسیمه به بیرون از خانه میرود و از عابران سراغ فرزند خود را میگیرد.سراغ فرزندی را که دقایقی قبل آنچنان مجذوب درخشش آفتاب بر سطح آب کانال کشاورزی در گرمای طاقت فرسای فصل تابستان شده بود که تنها شنا کردن را به جای تماشا کردن انتخاب کرده بود.

تراژدی غرق‌شدگی در قزوین حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

زنگ اورژانس به صدا درمی‌آید حفاظ درب مرکز ۱۱۵ بالا می‌رود و خودروی امدادی به سرعت و آژیرکشان از آن خارج شده و از شهر بیرون می‌رود.

زمانی که اورژانس به محل حادثه می‌رسد کار از کار گذشته است و کارکنان اورژانس با جسد یک نوجوانی روبه‌رو می‌شوند که تنها دقایقی از فوت او گذشته است و عملیات احیا هم کارساز نیست.

برخی از افراد هم در حال فیلم یا عکس گرفتن هستند و برخی دیگر شرح ماوقع می‌دهند دقایقی بعد مادری پابرهنه و چادر به‌سر از راه می‌رسد و با شیون و به‌سر زنان به روی جنازه دلبند خود می‌افتد، ولی دیگر کار تمام شده است.

تراژدی غرق‌شدگی در کشور حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

دوستان متوفی می‌گویند فکر نمی‌کردیم این اتفاق بیفتد و خود را به گونه‌ای از چشم مادر دوستشان مخفی می‌کنند که مبادا چشم مادر دوستشان به آن‌ها بیفتد و سراغ دلبندش را از آن‌ها بگیرد.

آفتاب سوزان است و هوا گرم، ولی دریغ از یک استخر شنا که مردم بتوانند در آن اوغات فراغت را بگذرانند و گرمای تابستان را از تن برگیرند و همان می‌شود که به کانال‌های آب پناه می‌آورند و سبب می‌شود تا مادری این گونه در آفتاب سوزان تابستان به سوگ فرزندش بنشیند.

با کمی جستجو در فضای مجازی شاهد انتشار بسیاری از این قبیل اخبار هستیم.

بر اساس اعلام پزشکی قانونی کل کشور در پنج سال گذشته چهار هزار و ۸۲۷ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که در این میان استان‌های مازندران و خوزستان بیشترین سهم را در آمار تلفات داشته اند که بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی با یکهزار و ۷۴ نفر مربوط به سال ۱۳۹۱ و کمترین آن با ۸۷۹ نفر مربوط به سال ۱۳۹۴ بوده است.

سناریوی غرق‌شدگی در کشور حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

بر اساس این گزارش از کل تلفات غرق‌شدگی در پنج سال گذشته استان‌های مازندران و خوزستان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده اند. در این مدت ۸۳۷ نفر در استان مازندران و ۷۰۸ نفر در استان خوزستان بر اثر غرق‌شدگی جان باخته اند.

اگر چه امسال با توجه به بالا بودن دمای هوا اطلاعات آموزشی و هشدار‌های لازم در اختیار اقشار مردم قرار گرفت تا از به وجود آمدن چنین وقایع تلخ و دردناک جلوگیری شود اما متاسفانه باز هم شاهد مرگ جوانان و نوجوانانی بودیم که به دلیل آبتی در سدها،رودخانه ها و کانال های کشاورزی غرق شده بودند.

  آشنایی با فنون ابتدایی شنا، محدودیت ها، الزامات و رعایت آن‌ها اموری لازم و ضروری است و اطلاع یافتن درباره میزان عمق آب قبل از شنا کردن و وارد نشدن به آب‌های عمیق مسائلی مورد تاکید است که همیشه کارشناسان نسبت به رعایت آن تاکید دارند.

پزشکی قانونی استان اصفهان در جدیدترین آمار خود اعلام کرد، در چهار ماهه اول سال جاری  آمار فوت شدگان ناشی از غرق شدگی تعداد ۳۳ مورد فوتی که از این تعداد ۳۰ مورد مرد و مورد ۳ زن اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۷ نفر (۲ زن و ۱۵ مرد) بوده افزایش داشته است.

درتیر ماه سال جاری ۱۶ نفر بدنبال غرق شدگی جان خود را ازدست داده است که نسبت به تیر ماه سال گذشته (۵ نفر) افزایش داشته است.

آمار تلفات غرق‌شدگی در طی چهار ماهه اول سال جاری در کانال‌ها ۸، دریاچه مصنوعی و سد ۲، استخر کشاورزی ۵، استخرشنا ۴، چاه ۵، رودخانه ۵ و سایر مکان‌ها ۴ نفر بوده است.

تراژدی غرق‌شدگی در قزوین حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان افزایش شمار قربانیان غرق شده در کانال های کشاورزی و سدها

حکمت الله هاشمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ با توجه به آمار منتشر شده در ۵ ساله گذشته که تعداد ۳۹ نفر در کانال‌های آب جان خون را از دست داده اند گفت:از ابتدای امسال تا کنون ۱۱ نفر در کانال‌های آبیاری دشت قزوین و هفت نفر در رودخانه و سد‌های استان غرق شده اند.

وی افزود: در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز شش نفر بر اثر غرق شدگی درکانال‌های سطح استان قزوین جان خود را از دست دادند که همگی مرد بودند.

وی در ادامه با اشاره به آمار کل مرگ‌های ناشی از غرق شدگی در سطح استان افزود: در مجموع در سال ۹۴ تعداد ۱۴ نفر و در سال ۹۵ تعداد ۱۷ نفر بر اثر غرق شدگی در سطح استان جان خود را از دست داده اند که بقیه غرق شدگی‌ها در رودخانه ها، استخر‌ها و ... بوده است.

وی اضافه کرد: بر اساس میزان فراوانی غرق شدگی بر اساس جمعیت، استان قزوین در سال ۹۵ با تعداد ۱.۳ نفر به ازای هر صد هزار نفر رتبه نهم کشوری را به خود اختصاص داده است این در حالی است که در سال ۹۴ قزوین رتبه ۱۲ را داشته است.

 هاشمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: با وجود تذکر‌های جدی نسبت به رعایت مسایل ایمنی و پرهیز از ورود به کانال‌های آب شاهد رشد موارد غرق شدگی در شهر قزوین هستیم.

تراژدی غرق‌شدگی در قزوین حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

بسیاری از امدادگران در خبرگزاری ها اعلام کرده اند؛ زمانی که ما به محل حادثه می‌رسیم، متاسفانه کار از کار گذشته است و دیگر نمی‌توان برای غریق کاری انجام داد و عملیات احیا ناموفق می‌ماند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان غربی گفت: در سه ماه نخست سال جاری تعداد هفت نفر در اثر غرق شدگی در آب‌های استان جان خود را از دست دادند.

دکتر روشن گفت: آمار متوفیات ناشی از غرق شدگی در استان در سه ماهه اول امسال تعداد هفت نفر بوده که در مقایسه به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۸ درصد کاهش داشته و همچنین از این تعداد همگی مرد بوده اند.

در کنار تمام تلاش‌ها، اقدامات، اطلاع‌رسانی و هشدارهای مسئولین مربوطه و تداوم تلفات جانی و مالی مترتب بر موضوع، نباید فراموش نماییم مضاف بر افزایش شدید دما و گرمای بی‌سابقه تابستان امسال، شاهد افزایش تمایل شهروندان و حتی مسافرین عبوری به استفاده از جاذبه‌های طبیعی رودخانه‌ها و تاسیسات آبی سدها و کانال‌های آبرسانی بوده ایم.

تراژدی غرق‌شدگی در کشور حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

از جمله دلایلی که گردشگران و ساکنان همجوار سد و رودخانه آنان را به این مناطق جذب می کند می توان به بالا بودن هزینه‌های سفر به مناطق خنک و نواحی ساحلی کشور، نبودن و یا در دسترس نبودن استخرهای مناسب در اغلب مناطق جمعیتی استان، در دسترس بودن تاسیسات آبی در اکثر مناطق روستایی و شهری برای شهروندان و گردشگران بومی استان، بالا بودن هزینه‌های دسترسی و استفاده از استخرهای موجود، وجود جاذبه و تمایل و علاقه خاصه در جوانان ماجراجو به شنا در مسیر رودخانه‌ها، سدها و تاسیسات آبی گسترده موجود در اغلب مناطق استان عنوان کرد.

تراژدی غرق‌شدگی در کشور حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

موجبات روی آوردن شهروندان و مسافرین عبوری برای استفاده از تاسیسات آبی رایگان استان ها را امری روزافزون و اجتناب‌ناپذیر نموده که بدیهی است کنترل و هدایت این نیاز و تهدید بالقوه و بالفعل، به جای فرافکنی و رفع مسئولیت برخی مسئولین از تلاش برای حفاظت و صیانت از جان و مال مردم به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی مورد توجه در حقوق شهروندی؛ نیازمند برنامه‌ریزی و اعمال مدیریت صحیح، مسئولانه و هوشمندانه تمامی مسئولین مربوطه است.

با پیگیری های خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، هر یک از مسئولان نهاد‌های مختلف هم فرافکنی کرده و هر یک تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند، ولی چیزی که در این میان مهم است این است که واقعا چه کسی مسئول این حوادث ناگوار است و چه باید کرد تا این موارد تکرار نشود.

نبود زیرساخت های مناسب  مهم‌ترین عامل غرق‌شدگی‌ها

 از آنجاییکه حوادث غرق شدگی‌ها بسیار ناراحت کننده و دردآور است به نحوی که از ابتدای سال تا کنون ۱ ۱۰ نفر در کانال‌های آب و سد‌های استان  غرق شده‌اند.

درست است که آب منطقه‌ای استان ها مسئول سد‌ها و کانال‌ها است، ولی وقتی با وجود گشت‌های سیار، فنس‌کشی و زدن تابلوی شنا ممنوع و خطر مرگ باز هم عده‌ای فنس را پاره کرده و وارد محدوده کانال شده و غرق می‌شوند شرکت آب منطقه‌ای چه می‌تواند انجام دهد.

 بر اساس این گزارش مهم‌ترین عامل غرق شدگی‌ها ضعف فرهنگی و آگاهی نداشتن از شدت جریان آب است که متأسفانه در مناطقی که فقیرنشین هستند این حادثه بیشتر رخ می‌دهد چرا که خانواده‌ها برای ارتقاء فرهنگ بچه‌ها تلاش جدی نکرده‌اند.

سناریوی غرق‌شدگی در کشور حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

اما در کنار فرهنگ سازی در میان اقشار اجتماع  شهرداری ها نیز کم بی تقصیر نیستند.چرا که احداث یک مجموعه ورزشی یا استخر مناسب و استاندارد می تواند گزینه اول  جوانان و کودکانی باشد که  تفریح سالم شنا را انتخاب کرده اند.

بهزاد، ولی زاده مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین نیز اظهار داشت: آمار غرق شدگی در استان قزوین امسال رو به افزایش و نگران کننده است به گونه‌ای که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ نفر در استان قزوین براثر غرق شدگی در کانال‌ها، بند‌ها و سد‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین در جوار دریا قرار ندارد افزود: با توجه به افزایش حجم غرق‌شدگی‌ها در سال ۹۶ استان قزوین رتبه ۹ کشور در این زمینه را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین بیان کرد: آمار غرق‌شدگی در ۳ ماه نخست سال ۹۶ با کل سال ۹۵ برابر بوده که این روند بسیار نگران‌کننده است.

ایرج زاهدپور سرپرست ستاد مدیریت بحران استان قزوین نیز اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد غرق‌شدگی‌ها در کانال‌های آب کشاورزی و همچنین رودخانه و سد زیاران باید اقدامات جدی در دستور کار قرار بگیرد.

تراژدی غرق‌شدگی در کشور حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

وی بیان کرد: تیم دائمی پیشگیری از غرق‌شدگی شامل نیرو‌های هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی و ستاد بحران هر چه سریع‌تر تشکیل و تا پایان فصل تابستان امسال باید در سد زیاران مستقر شود.

سرپرست ستاد مدیریت بحران استان قزوین تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و بیان هشدار‌های لازم، نظارت بر رفت و آمد و همچنین اقدام سریع در صورت بروز حادثه از جمله وظایف تیم پیشگیری از غرق‌شدگی به شمار می‌رود.

تراژدی غرق‌شدگی در قزوین حاصل ضعف فرهنگی یا کوتاهی مسئولان

اگر چه افزایش علائم هشدار دهنده، فنس‌کشی و همچنین ایجاد سازه‌های جداکننده رودخانه ، سد کانال و استخر کشاورزی از جمله مواردی بوده که شرکت آب منطقه‌ای و همچنین سایر دستگاه‌های مربوط باید به سرعت انجام و در اولویت قرار داده اند اما کافی نبوده و نیازمند بررسی دقیق تر در جهت کاهش آمار غرق شده گی است.

اقدامات پیشگیرانه، افزایش تیم‌های گشت، تشکیل تیم دائمی پیشگیری از غرق‌شدگی از جمله اموری بوده که در اجرایی شدن آن باید در اولویت قرار گیرد.

این تمام کار‌هایی است که توسط مسئولان استان ها برای پیشگیری از غرق‌شدگی‌ها انجام شده یا در حال انجام است، ولی همان طور که می‌بینیم آمار به جای کاهش رو به افزایش است پس قطع به یقین عامل دیگری در این حوادث دخیل است.

درست است ضعف فرهنگی و  آموزش ندادن خانواده‌ها به فرزندان و نا آگاهی از شدت جریان آب در کانال‌ها و سد‌ها که به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای دو متر بر ثانیه است کودکان و نوجوانان را به کام مرگ می‌کشاند.

در این میان رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی هم در این زمینه کوتاهی می‌کند چرا که این رسانه مخاطبان زیادی در استان ها دارد و تقریبا همه مردم در خانه خود تلویزیون دارند و هر طور هم که شده باشد این هشدار یک بار به گوش آن‌ها می‌رسد.

امید است که مسئولان چاره‌اندیشی کرده و این فرهنگ را در خانواده‌ها اشاعه دهند که کانال یا سد جای شنا یا آبتنی نیست.

در پایان باشگاه خبرنگارن جوان به نوجوانان و جوانان علاقه مند به ورزش مفرح شنا توصیه می کند، بررسی دقیق دمای آب، وارد نشدن ناگهانی به آب سرد و خودداری از شوخی‌های خطرناک در موقع شنا و استفاده نکردن از دارو‌های خواب آور و شل کننده عضلات بدن  در حین شنا در آب های مجاز را در نظر بگیرند که می تواند در غرق نشدن موثر باشد.

گزارش از معصومه پرورش

انتهای پیام/پ




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شیون های مادرانه زیر آفتاب سوزان/کودکانی که قربانی تفریح می شوند!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..