تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طرح بصیرت عاشورایی در 3 هزار و 125 امامزاده برگزار می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی امروز در نشست طرح ملی سوگواری بصیرت عاشورایی درباره اجرای این طرح اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در ایام محرم تقویت باورها و ایجاد فضای معنوی برای مردم و همچنین الگوسازی برای عزاداری و ترویج ولایتمداری و روحیه ایثار و شهادت و پیشگیری از مسائل انحرافی و خرافی در عزاداری است که با همین نگاه سازمان اوقاف و امور خیریه طرح بصیرت عاشورایی را در 3 هزار و 125 امامزاده برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح بصیرت عاشورایی با شعار محوری «کرامتنا الشهاده» یعنی کرامت ما در شهادت است برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در راستای برگزاری این طرح که شعارش بر اساس سخنی از امام سجاد (ع) انتخاب شده است، محتواهایی برای مبلغان اعزامی به عنوان ره‌توشه تبلیغی در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مراسم شیرخوارگان حسینی روز جمعه (31 شهریور) در 475 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می‌شود، گفت: برنامه اهلا من العسل در تاریخ 5 مهر در 317 امامزاده و تجمع لبیک یا حسین همزمان با ورود حضرت اباعبدالله (ع) به سرزمین کربلا یعنی شنبه 6 مهر در 515 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار  می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های مختلفی با حضور هیئت‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در تمامی 3 هزار و 125 امامزاده برگزار خواهد شد و از ویژه برنامه‌های این ایام می‌توان به همایش رهروان زینبی در دوازدهم محرم اشاره کرد که این برنامه در 488 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار خواهد شد.

شرفخانی با اشاره به اینکه 3500 روحانی از حوزه‌های علمیه قم و سراسر کشور برای ایام محرم به مناطق مختلف کشور اعزام شده‌اند تصریح کرد: برنامه‌هایی برای روشنگری و پاسخگویی به شبهات توسط مبلغان در نظر گرفته شده است که می‌توان به برپایی خیمه‌های معرفت در امامزادگان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 1700 نمایشگاه بصیرت عاشورایی در ایام محرم در امامزادگان و بقاع متبرکه برقرار است، خاطر نشان کرد: نرم‌افزار پرسمان عاشورایی برای این ایام طراحی شده که در‌ آن به 185 شبهه پاسخ داده شده است.

شرفخانی گفت: یکی از نکاتی که در ایام محرم مورد توجه قرار گرفته استفاده از ظرفیت قاریان قرآن در برنامه‌های محرم مخصوصا در احیای شب عاشورا از ظرفیت قاریان استفاده شده و برنامه ختم قرآن برای امام حسین (ع) و یارانش در امامزادگان و بقاع متبرکه انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی با موضوع عاشورا در 249 امامزاده و بقعه متبرکه برقرار می‌شود.

وی درباره تعداد موقوفات مرتبط با عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از موقوفات مرتبط با روضه،‌ عزاداری و اطعام برای عزاداری حسینی هستند و همچنین حضور مردم در ایام محرم در امامزادگان و بقاع متبرکه، ضرورت دارد در مجموعه سازمان اوقاف سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای این موضوعات انجام شود.

شرفخانی با اشاره به اینکه در کشور بیش از 34 هزار موقوفه مرتبط با تعزیه داریم، گفت: بیش از 15 هزار موقوفه مرتبط با روضه‌خوانی و بیش از 20 هزار موقوفه مرتبط با اطعام عزاداران اهل بیت (ع) در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه 49 هزار نیت وقف در رابطه با تعزیه در کشور وجود دارد تصریح کرد: 15 هزار نیت وقف مرتبط با روضه‌خوانی و 27 هزار نیت وقف مرتبط با اطعام عزاداران حسینی در کشور وجود دارد.

شرفخانی با اشاره به اینکه 18 هزار موقوفات مرتبط با تعزیه داریم گفت: 7.9 درصد موقوفات در رابطه با روضه خوانی و 10 درصد موقوفات مرتبط با اطعام عزاداران حسینی است.

وی یادآور شد: موقوفاتی که در رابطه با تعزیه‌خوانی و روضه‌خوانی و اطعام عزاداران حسینی در کل کشور موجود است از نظر زمانبندی به دوره اول پهلوی بر می‌گردد و این نشان می‌دهد در دوره‌ای که رضاشاه پهلوی با روضه‌خوانی و عزاداری مقابله می‌کرد مردم در مقابله با چنین نیت ظالم و برپایی روضه اباعبدالله و نهادینه کردن آن اموال خود را وقف می‌کردند.

وی تاکید کرد: خراسان رضوی، مازندران و تهران استانهایی هستند که نیات موقوفه مرتبط با تعزیه‌داری، روضه‌خوانی و اطعام عزاداران حسینی قابل توجهی دارند.

شرفخانی گفت: به دلیل اجرای امینانه نیات واقفان، ضرورت داشت در مجموعه سازمان اوقاف دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌هایی تهیه شود و همچنین کمیسیون‌های رصد اجرای نیات طراحی می‌شود که ما در کل کشور طراحی کردیم تا بتوانیم بهره‌مندی بیشتری از اجرای نیافت واقفان داشته باشیم.

وی افزود: یکی از سیاستهای مهم در راستای اجرای امینانه نیات واقفان‌، اجرای دقیق بر اساس متن دقیق وقفنامه‌ها است؛ نکته بعدی مهندسی نیات بر اساس بهره‌وری بیشتر در اجرای نیت بوده، به طور مثال اگر نیت یا موقوفه‌ای مربوط به اطعام عزاداران حسینی است، باید این اطعام در مجلس عزاداری انجام شود.

وی درباره همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام اربعین گفت: ستاد اربعین در این سازمان تشکیل شده و حدود 2 ماه است جلسات برگزار می‌شود.

شرفخانی افزود: محوربندیها انجام شده که سازمان در خاک عراق، مرز مهران، مرز خسروی، مرز شلمچه، مرز چذابه، میرجاوه و منطقه آذربایجان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مجالس عزاداری سکولار وجود ندارد یادآور شد: به دلیل اینکه قیام امام حسین (ع) سیاسی است و مبارزه با سکولار را در پیش دارد مجالس عزاداری سکولار وجود ندارد. اما سیاست این مفهوم را ندارد که کار جناحی کنیم بلکه منظورش دینداری است.

وی افزود: سازمان اوقاف در انتخاب سخنرانان توجه کرده است و درس عاشورایی، سیاسی و بر اساس بصیرت‌افزایی است.

شرفخانی درباره آسیب‌های برخی هیات‌ها گفت: این آسیب‌ها نسبت به عزاداریهای واقعی که انجام می‌شود بسیار اندک است اما راهکارش مقابله نیست و باید فرهنگسازی و روشنگری انجام شود؛ متاسفانه شاهدیم برخی مجموعه‌ها از این هیئت‌ها حمایت می‌کنند.

وی گفت: راه شیعه انگلیسی مذهب علیه مذهب است و اختلافاتی را طراحی می‌کنند که در برخی کشورها توانسته‌اند قدم‌هایی بردارند اما در کشور ما مردم اجازه ندارند.

شرفخانی درباره برپایی مجالس در هیات‌ها که مورد نظر سازمان اوقاف است گفت: مولفه اول این مجالس باید بر اساس استانداردهای لازم باشد یعنی قرائت قرآن، سخنرانی، عزاداری بر اساس سبک‌های سنتی و صحیح و اطعام برای عزاداران حسینی در این مجالس فراهم باشد.

وی گفت: مولفه بعدی شروطی است که در نظر گرفته شده مثلا به هیئت‌های خانگی کمک نمی‌شود و ما نگاهمان مساعدتی نیست؛ سازمان اوقاف مشارکت می‌کند و نگاه مشارکتی است که بر اساس دستورالعمل‌ها و اسناد بالادستی منطبق است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طرح بصیرت عاشورایی در 3 هزار و 125 امامزاده برگزار می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..