بهاره رهنما پس از ازدواج دوباره تغییرات بسیاری کرده هست, وی در مراسم ها و شبکه های مجازی با نقش بسیار پررنگ تری نسبت به قبل ظاهر میشود. بهاره رهنما هم از گنجایشِ شبکه هاي مجازی به خوبی بهره گیری میکند و هم با حضور پررنگ در سریالهای تلویزیونی, مطرح و در دید باقی میماند.
پس ناظر به جایگاه شهرت او, باید مجموع رفتارهای رسانه اي این هنرپیشه را در یک بسته درهم تنیده, ارزیابی و تحلیل کرد.اکنون که آب ها از آسیاب افتاده هست, میشود این چند خط حرف حساب را نوشت.چندی پیش بهاره رهنما بازیگر سینما و تلویزیون ایران, با انتشار عکس هاي عروسی دومین ازدواجش خبرساز شد.
ساده انگارانه هست اگر که این رفتار, در حد و اندازه حرکت هاي معمول سلبریتی ها, انگاشته شود;حال آنکه باید پذیرفت که این تیپ از هنرمندان, به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه, به سمبل و برند اثربخشی از سبک زندگی خاص در زندگی ایرانی تبدیل شده اند.
این گروه از مشاهیر رسانه اي, می کوشند با بهره گیری از جایگاه ویترینی خود, جامعه و مشخصا زنان ایرانی را با شیب تندتری به سمت مدرنیزاسیون غربی بکشانند. پس ضمن احترام به آن ها, هرگز نباید با “مفید انگاری” صرف, از کنار رفتارهایشان عبور کرد.
اتفاقا باید معدل و برایند رفتارهای ایشان را مبلغ “سبک زندگی مادی شده غربی”, به شمار آورد.
سبک زندگی بهاره رهنما عموما سلبریتی ها, قواعد بازی رسانه اي را به خوبی بلدند. به راحتی شمار فالورهای خود را در شبکه هاي مجازی,بالا برده و با هوشمندی, امواج خبری را به سمت خود, هدایت میکنند.بهاره رهنما هم از گنجایش هاي شبکه هاي مجازی به خوبی بهره گیری می کندو گرچه با حضور پررنگ در سریالهای تلویزیونی, همه ي وقت مطرح و در دید باقی میماند.
ناظر به این جایگاه هست که باید مجموع رفتارهای رسانه اي وی را در یک بسته درهم تنیده, ارزیابی و تحلیل کرد.به گزارش پارس ناز یک بخش از تحلیل ها باید مبتنی بر یادداشت هاي پر شمار او در روزنامه ها و به خصوص, روزنامه هاي اصلاح طلب,صورت پذیرد تا نگرش هاي او به زندگی, زن و جامعه ایرانی شناسایی شده و در سطح دیگری از تحلیل,باید رفتارهای نمایشی و دکوری او در محیط رسانه, بازبینی شود.
سبک زندگی بهاره رهنمابهاره رهنما و بازار برندهارهنما, با انتشار برخی تصاویر خاص, به تبلیغ برندهای تجاری گوناگون, میپردازد و گرچه مابین این تبلیغات,گرایشات خود را جاسازی میکند. او چندی پیش با انتشار عکسی که در آن شلوار جین پاره به پا کرده, به تبلیغ یک کلینیک دندانپزشکی میپردازد.
یا با انتشار تصویر هایي متفاوت از خودش میگوید “امروز تن پوش هاي زیبای بهاری به تن کرده ام”;یک بار هم با انتشار ویدئویی غوغایی, به تبلیغ یک کرِم درمانی میپردازد. در آن ویدیو تبلیغاتی میگوید”بانو هاي ایرانی که زیبایی شون توی جهان زبانزد هست… می دونین که من خیلی اهمیت می دمبه سلامتی و زیبایی و قوام پوست.
و خیلی هاتون از من سؤال میکنید که من چطوری توی 43 سالگی این شکلی موندم درحالیکه نه عمل زیبایی کردم و نه کار عجیبی روی پوستم انجام دادم, ولی مفید حواسم به پوستم هست”.
یا مثلاً با شرکت در یک بحران زنانه, با انتشار تصویری از صورت بدون آرایش خود, مینویسد:”این هم توی زنگ تفریح ورک شاپ ما, بحران بی آرایش شده بنده در چهل و دو سالگی;اینم به دلیل شاگردای گلم که دوست داشتن من حتماً توی این بحران باشم”.در همین روند, با انتشار تصویر دیگری مینویسد “من طراوت پوستم را مدیون کرم نمناک کننده … با عصاره روغن شتر مرغ هستم”.
بهاره رهنما و فرهنگ کالایی شدهالبته او گاه و بیگاه مواضع گوناگون اجتماعی و حتی سیاسی میگیرد.ولی به رغم آن در گفت و گو اي میگوید “ابدا قصدم این نیست که بخواهم پیام اخلاقی بدهم,اما این چیزی هست که در جامعه اطرافم میبینم, این که هیچ ارزشی دیگر ارزش نیست!
چیزی که بین همه ي اقشار از کارفرما و کارمند گرفته تا دو همسایه و دو همکلاسی دیده میشود”.اما برعکس, تحلیل حرف ها و رفتارهای او, اتفاقا مؤید این ماجراست که رهنما, جنس خاصی از ارزش ها را تبلیغ و توسعه میکند.نتیجه رفتارهای او, نوعی از عرفی گرایی و زمینی سازی رفتارهای بشری هست.حتی در ماجرای انتشار تصاویر عروسی دومش نیز, رگه هایي از این نگرش دیده میشود.
او مدعی میشود علت اصلی انتشار این تصاویر خصوصی آن بوده که می خواسته به تمام زن هاي ناراحت اطرافش, جرأت و جسارت بدهد.او میگوید می خواسته این تابو را بشکند “که لباس سفید نمی تونه دوبارهدر تن یک زن دیده بشه, من بار دیگر لباس سفید پوشیدم”.اتفاقا باید از این صداقت بانو هنرپیشه, ممنون بود که رسما اعلام میکند قصد تابوشکنی دارد.شگفت آنکه همان خط فکری را, حتی در عکس هاي عروسی اش دنبال میکند
و مینویسد”در مورد روبان آبی کمرم هم که خیلی سؤال کردید, باید بگم این یک اعتقاد شخصی بودکه رنگ عشق توی تم کفش و لباسو مراسمم باشه, چون به نظر من رنگ عشقه و رنگ آشنایی من و همسرم و رنگ محصولات … هم آبیه”
یک فرمول مهم برای خوانندگاناین نوع از رفتار, ذیل مفهومی به نام “کالایی شدن فرهنگ و آیین” دسته بندی میشود.این قبیل از هنرپیشه ها, با عرضه رفتارهای لوکس و دکوری به افکار عمومی جامعه,و با تابوشکنی هاي خوشگل و شجاعانه, کم کم گودی و غنای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را تنزل داده و جنس ساده انگارانه اي از روابط مادی انسانها را توسعه میکنند.
برون داد اینگونه از سبک زندگی, مواردی هست نظیر: زیبایی و بدن گرایی, تجمل گرایی و لوکس بازی,تفریح و آسان باشی, بی گمان بودن و سخت نگرفتن, کمرنگ کردن دغدغه ها,رفتارهای جنسیتی و بروزهای هیجانی و ده ها همانند دیگر از بی ارزشی ها!
جمع بندی آنکه, مخاطب این یادداشت, هر زمان که با موج رسانه اي از طرف سلبریتی ها مواجه شد, فقط یک سؤال از خودش بپرسد:امروز با این رفتار, کدام یک از ارزش ها, در معرض کالایی شدن قرار گرفته هست؟
بیوگرافی بهاره رهنمابهاره رهنما «زاده 10 آذر 1352 در اراک» نویسنده و بازیگر زن ایرانی هست.وی دارای دو لیسانس ادبیات و دستمزد قضایی و دو فوق لیسانس ادبیات نمایشی و فیلمنامه نویسی میباشد.همسر اول او پیمان قاسم خانی نویسنده سینما بود.این زوج دختری به نام پریا قاسم خانی دارند که تجربه حضور در تئاتر پنجره ها و فیلم سینمایی دایره زنگی را دارد.
بهاره رهنما در «شهریور 1396» با امیر خسرو عباسی مالک برند لوازم آرایشی ژاکسی ازدواج کرد.وی در وب نوشت شخصی خود و مدتی در نشریه چلچراغ مینوشت.او در دوران انتخاباتِ ریاست جمهوری ایران «1388» از جمله هنرمندان پشتیبان میرحسین موسوی بود و در انتخابات ریاستِ جمهوری ایران «1392» به پیروان حسن روحانی ضمیمه.
مطالب مرتبط :
همه چیز درباره عروسی بهاره رهنما و همسر جدیدش
اظهار نظر جنجالی بهاره رهنما درباره ازدواج مجددش
حضور جنجالی آزاده نامداری در عروسی بهاره رهنما