تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاهی به عملکرد ووشوی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان

ساعت24 -به بهانه‌ی نزدیک بودن رقابت‌های ووشوی قهرمانی جهان 2017 کازان روسیه، نگاهی می‌کنیم به عملکرد تیم‌ملی ووشو ایران در ادوار مختلف این رقابت‌ها.

رقابت‌های قهرمانی جهان ووشو از جمله تونمنت‌های مهم این رشته است. نخستین دوره این رقابت‌ها در سال 1991 به میزبانی شهر بیجینگ کشور چین برگزار شد. پس از آن این رقابت‌ها هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. در دو دوره اول این رقابت‌ها(1991 و 1993) رقابت‌ها تنها در بخش تالو بود و بخش ساندا نیز از دور بعد(1995) به این رقابت‌ها اضافه شد. تیم ملی ووشوی ایران نیز از چهارمین دوره برگزاری رقابت‌ها قهرمانی چهان (سال 1997) در این رقابت‌ها حاضر شد.

در ادامه این گزارش عملکردهای تیم ملی ووشو ایران در اداوار مختلف رقابت‌های قهرمانی جهان ووشو را بررسی می‌کنیم.

سال 1997 (رم- ایتالیا)

 تیم ملی ووشوی ایران برای نخستین بار توانست در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کند و در اولین حضور خود نتایج خوبی را هم کسب کرد. تیم ملی ایران با کسب دومدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز توانست در جایگاه ششم این رقابت‌ها قرار بگیرد که عملکردی خوبی به شمار می آید. در این رقابت‌ها حسین اوجاقی نماینده 75 کیلوگرم ایران در این رقابت‌ها بود که(سرمربی فعلی تیم ملی ووشو) توانست نخستین مدال جهانی ایران را با بهترین رنگ ممکن(طلا) کسب کند. همچنین در وزن مثبت95 کیلوگرم علی میرمیران دومین طلای ایران را کسب کرد. بهنام شهوندی در وزن 80 کیلو گرم به مدال نقره رسید و محمدرضا جعفری نیز توانست مدال برنز این رقابت‌ها را در وزن 85 کیلوگرم کسب کند.

سال 1999 (هنگ‌کنگ)

در این دور از رقابت‌ها که به میزبانی هنگ‌کنگ برگزار می‌شد، تیم ملی ووشو ایران در دومین حضور خود با کسب دو مدال طلا و یک مدال برنز در جایگاه پنجم رقابت‌های جهانی قرار گرفت. در این دوره نیز حسین اوجاقی در وزن  75کیلوگرم نخستین مدال طلای ایران را در بخش ساندا کسب کرد تا مدال طلای دور گذشته خود را تکرار کند. در ادامه نیز علی میرمیران نماینده وزن مثبت 95 کیلوگرم ایران هم توانست با تکرار مدال طلای دور گذشته‌ی خود دومین مدال ایران را به دست آورد. در پایان هم محمدرضا جعفری نماینده وزن 80 کیلوگرم ایران توانست مدال برنز این رقابت‌ها را برای خود کند تا ایران با یک پله صعود نسبت به دور گذشته در جایگاه پنجم قرار بگیرد.

سال 2001 (ایروان- ارمنستان)

تیم ملی ووشوی ایران با کسب سه مدال طلا، یک مدال نقره و سه مدال برنز در این رقابت‌ها، توانست جایگاه ششم خود در رقابت‌های جهانی رم را تکرار کند. ووشوی ایران برای نخستین بار توانست در این رقابت‌ها در بخش تالو نیز به مدال دست پیدا کند. جاوید دیداری توانست به ترتیب در سبک‌های جیانشو و کینگ‌شو مدال‌های برنز و طلا را در بخش تالو بدست آورد. در بخش ساندا نیز منصور نوروزی در وزن 70 کیلوگرم و علی میرمیران در وزن مثبت 90 کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. حسین اوجاقی نیز در 75 کیلوگرم تنها مدال نقره ایران را کسب کرد. اما در ادامه محمدرضا جعفری در 85 کیلوگرم و علی‌اصغر شعبانی سانداکار وزن 90 کیلوگرم ایران توانستند مدال‌های طلای ایران در بخش ساندا را کسب کنند.

سال 2003 (ماکائو)

تیم ملی ووشو ایران در این دوره از رقابت‌های قهرمانی جهان یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای خود را بر جای گذاشت. ایران با کسب یک مدال طلا و دو مدال برنز در رده دوازهم قرار گرفت تا بدترین عملکرد ووشوایران تا به امروز در این رقابت‌ها ثبت شود. در این مسابقه‌ها محمدرضا جعفری نماینده 85 کیلوگرم ایران تنها مدال طلای خود و کاروان ووشوایران را در این رقابت‌ها کسب کرد. اما حسین اوجاقی در 75 کیلوگرم مدال برنز و علی‌اصغر شعبانی در 90کیلوگرم که در دوره‌ی گذشته به مدال طلا رسیده بود در این مسابقه‌ها به مدال برنز دست یافت.

سال 2005 (هانوئی- ویتنام)

تیم ملی ووشو ایران که در دور گذشته عملکرد ضعیفی را از خود نشان داده بود سعی داشت در این سری از رقابت‌های قهرمانی جهان با اعزام نفرات جدید تلخیه رده دوازدهمی دور گذشته را از یاد ببرد که تا حدودی هم در این کار موفق بود. در این رقابت‌ها ووشو ایران برای نخستین بار توانست در بخش بانوان نیز به مدال برسد که یک دست آورد بزرگ برای ووشو ایران بود. تیم اعزامی ایران به ویتنام با کسب دو مدال طلا، یک نقره و دو مدال برنز توانست در رده هشتم این رقابت‌ها قرار بگیرد و تا حدودی عملکرد ضعیف خود در دور گذشته را جبران کند. سلمان ترکی در وزن 52 کیلوگرم آقایان و راضیه طهماسب در 56 کیلوگرم ساندای دختران توانستند دو مدال برنز ایران را به دست آورند. همچنین اسلام قربانی تنها مدال نقره ایران را در وزن 80 کیلوگرم کسب کرد تا دو مدال طلای ایران را محمدرضا جعفری و علی‌اصغر شعبانی‌فر به ترتیب در اوزان 85 و 90 کیلوگرم کسب کنند.

سال 2007 (بیجینگ- چین)

یکی از تفاوت‌های بزرگ نتایج ایران در این دور ازرقابت‌های قهرمانی جهان نسبت به ادوار گذشته بالا رفتن تعداد مدال آوران ایران بود که نوید روزهای خوش برای ووشوایران در ادامه راه بود. تیم ملی ووشو با کسب یک مدال طلا، پنج مدال نقره و سه مدال برنز توانست با یک پله صعود نسبت به دوره‌ی گذشته در جایگاه هفتم رقابت‌ها قرار بگیرد. تنها مدال طلای ایران در این مسابقات را حمیدرضا قلی‌پور پر افتخارترین ووشوکار فعلی ایران به دست آورد تا با نمایش دادن مبارزات خوب خود نوید یک ستاره جدید در ووشو ایران را داد. همچنین اسلام قربانی و حسین اوجاقی دو مدال نقره ایران در بخش ساندا را به ترتیب در اوزان 75 و 85 کیلوگرم کسب کردند. تنها مدال برنز ایران در بخش تالو را نیز فرشاد عربی در سبک نن‌جوآن با کسب مقام سومی به دست آورد.

اما بانوان سانداکار ایران نیز در این رقابت‌ها خوش درخشیدند و توانستند دو مدال نقره و دو مدال برنز را کسب کنند تا پیشرفت ووشو بانوان ایران را به رخ بکشند. راضیه طهماسبی‌فر در 56 کیلو و زهرا کریمی در 60 کیلوگرم ساندای بانوان مدالی‌های نقره ایران را کسب کردند. همچنین خدیجه زینال‌زاده و فرزانه دهقانی به ترتیب در اوزان 48 و 52 کیلوگرم مدال‌های برنز ایران را در بخش ساندای زنان کسب کردند. از این رو می‌توان رقابت‌های قهرمانی جهان ووشو در بیجینگ چین را مرحله شکوفایی ووشو بانوان ایران دانست.

سال 2009 (تورنتو- کانادا)

این دوره از رقابت‌های ووشو قهرمانی جهان زمانی بود که ووشو ایران به عنوان یکی از قدرت‌های برتر در ووشو جهان معرفی شد. تیم ملی ووشو توانست با کسب پنج مدال طلا، شش مدال نقره و یک برنز برای نخستین بار به مقام نایب قهرمانی ووشوی جهان بعد از چین قهرمان دست یافت.

تیم تالوی ایران  در این رقابت‌ها خوش درخشید و توانست به مدال طلای بخش دئولین دست پیدا کند. در این مسابقات محسن احمدی، ابراهیم فتحی و احسان پیغمبری نخستین مدال ایران را در بخش دئولین کسب کردند و توانستند به طلای این رقبات‌ها دست پیدا کنند. دیگر تالو کار ایران نیز فرشاد عربی بود که توانست در دو فرم نن‌دائو و نن‌چوآن به مدال نقره برسد که یک افتخار بزرگ برای تالوی ایران بود.

اما در بخش ساندای مردان که در این دور از رقابت‌ها ترکیبی از با تجربه‌ها و جوان‌ها آن را تشکیل داده بودند نیز نتایج خوبی کسب شد. در این بخش علی دهقان نماینده 65 کیلوگرم ایران و حسین اوجاقی در 80 کیلوگرم توانستند مدال‌های طلای ایران را کسب کنند. مدال‌های نقره ایران را محسن محمدسیفی و حمیدرضا قلی‌پور به ترتیب در اوزان 60 و 85 کیلوگرم به دست آوردند. اما تنها برنز ایران در بخش ساندای آقایان را سجاد عباسی نماینده 70 کیلوگرم ایران به نام خود ثبت کرد. طبق نتایج کسب شده می‌توان این طور برداشت کرد که باتجربه‌ها توانستند مدال‌های خوش‌ رنگ‌تری را به نام خود ثبت کنند.

همچنین در بخش ساندای بانوان نیز دو طلا و دو مدال نقره به  دست آمد که نشان دهنده‌ی پیشرفت روز افزون ووشو در بین بانوان ایران بود. دو مدال‌ طلای ایران در بخش ساندای بانوان را ملیحه فضلی وخدیجه آزادپور به ترتیب در اوزان 75 و 65 کیلوگرم کسب کردند. الهه منصوریان(لژیونر فعلی ووشو ایران در لیگ حرفه‌ای چین) و راضیه طهماسبی‌فر نیز در اوزان 48 و 56 کیلوگرم دو مدال نقره ایران را در بخش ساندای بانوان به گردن آویختند.

سال 2011 (آنکارا- ترکیه)

با رشد ووشو در ایران دومین مقام نایب قهرمانی تیم ملی ووشو در مسابقات قهرمانی جهان در پایان این رقابت‌ها کسب شد. تیم ملی ووشو با کسب شش مدال طلا، دو نقره و سه برنز موفق به تکرار مقام نایب قهرمانی خود در دور گذشته‌ی این رقابت‌ها شد تا جایگاه ووشوی ایران حفظ شود. در این دور از رقابت‌ها بانوان ایران با کسب سه مدال طلا نقش بیشتری را در نایب قهرمانی تیم ملی ووشو داشتند تا جواب اعتماد و رسیدگی به ووشوی بانوان را بدهند.

در این رقابت‌ها مانند دور گذشته، فرشاد عربی توانست مدال نقره خود دربخش  تالو، فرم نن‌چوآن را تکرار کند. اما محسن‌ احمدی ابراهیم فتحی و نوید مکوندی در بخش تالو فرم دئولین نتوانستند طلای دور گذشته را تکرار کنند و به مدال نقره این رقابت‌ها بسنده کردند. همچنین در این دوره تیم تالو بانوان نیز توانست با درخشش میترا عباسی و محبوبه کریمی به مدال برنز فرم دئولین دست یافت.

اما در بخش ساندای مردان محسن محمدسیفی(لژیونر فعلی ووشو ایران در لیگ حرفه‌ای چین)، سجاد عباسی و حمیدرضا قلی‌پور(پر افتخارترین ووشکار فعلی ایران) سه نماینده ایران بودند که توانستند به ترتیب در اوزان 65، 70 و 85 مدال‌های طلای ایران را به دست آورند. اما تنها ندال برنز ایران در بخش ساندای مردان را جواد آقایی نماینده 75 کیلوگرم ایران به گردن آویخت تا بار دیگر فدراسیون ووشو جواب جوانگرایی‌های خود را بگیرد.

در این دوره از رقابت‌های قهرمانی جهان بانوان ووشوکار ایران توانستند همانند آقایان به سه مدال طلا و یک برنز در بخش ساندا دست پیدا کنند که خود یک دست آورد بزرگ بود. در این مبارزات مریم هاشمی سانداکار وزن 65 کیلوگرم، شهربانو منصوریان نماینده وزن 70 کیلوگرم و ملیحه فضلی سانداکار وزن 75 کیلوگرم بودند که توانستند در مقابل حریفان به پیروزی برسند و سه مدال طلای دیگر را به ویترین افتخارات ووشوی ایران اضافه کنند. اما در پایان الهه منصوریان(لژیونر فعلی ووشو ایران در لیگ حرفه‌ای چین) تنها مدال برنز ساندای بانوان ایران را به گردن آویخت.

سال 2013 (کوآلالامپور- مالزی)

تیم ملی ووشوی ایران در این دوره با اعتماد به جوانان و اعزام آن‌ها به رقابت‌های قهرمانی جهان نتیجه سرمایه‌گذاری‌های خود را دید و توانست برای سومین بار نایب قهرمان ووشو جهان شود. در این مسابقه‌ها ایران با کسب 10 مدال(هفت طلا و سه برنز) توانست از مقام نایب قهرمانی خود دفاع کند. با این نتایج تیم ملی ایران بار دیگر خود را به عنوان یکی از قطب‌های قدرتمند ووشو در دنیا مطرح کرد و بعد از چین به نایب قهرمان مسابقات شد.

در این رقابت‌ها نیز مانند دوره‌های گذشته فرشاد عربی تالوکار تیم ملی اینبار توانست در فرم‌های نن‌جوآن و  نن‌دائو به مدال برنز دست پیدا کند. محسن‌ احمدی، ابراهیم فتحی و نوید مکوندی تالوکاران ایران بودند که در فرم دئولین مدال نقره‌ی دور گذشته‌ی خود را در این رقابت‌ها به طلا تغییر دادند تا پیشرفت تالوی ایران باعث امیدواری باشد. همچنین در بخش تالوی بانوان نیز هانیه رجبی هم توانست مدال برنز فرم چانگ‌چوآن را به گردن بیاوزید.

اما در بخش ساندای این رقابت‌ها نیز تیم ملی ووشو سه طلای دور گذشته‌ی خود را به کمک محسن محمدسیفی(لژیونر فعلی ووشو ایران در لیگ حرفه‌ای چین) در 65 کیلوگرم، امیر فضلی در 80 کیلوگرم و حمیدرضا قلی‌پور(پر افتخارترین ووشکار فعلی ایران) در 85 کیلوگرم تکرار کند تا بار دیگر قدرت ساندای ایران را به نمایش بگذارد.

همچنین تیم ساندای بانوان ایران نیز توانست با درخشش بانوان تیم ملی سه مدال طلای دور گذشته خود را تکرار کند. الهه منصوریان(لژیونر فعلی ووشو بانوان ایران در لیگ حرفه‌ای چین) در وزن 52 کیلوگرم، مریم هاشمی نماینده وزن 65 کیلوگرم و شهربانو منصوریان سانداکار بانوی ایران در وزن 75 کیلوگرم سه مدال طلای تیم ملی ووشو یانوان ایران در این رقابت‌ها را کسب کردند.

سال 2015 (جاکارتا- اندونزی)

در این دور از رقابت‌های ووشو قهرمانی جهان کشورهای زیادی بر روی ووشو سرمایه‌گذاری کرده بودند و یکی از سخت‌تین رقابت‌های ووشو قهرمانی جهان برگزار شد. در پایان این تورنمنت تیم ملی ایران نتوانست حتی با درخشش ووشوکاران خود از عنوان نایب قهرمانی دور گذشته‌ی خود دفاع کند. تیم ملی ووشو کشورمان در این رقابت‌ها با کسب شش مدال طلا، سه نقره و یک برنز در جایگاه سومی ایستاد.

در بخش تالوی این رقابت‌ها فرشاد عربی ووشوکار ایران مدال نقره فرم نن‌دائو را به گردن آویخت و محسن‌ احمدی، ابراهیم فتحی و نوید مکوندی در بخش تالو فرم دئولین مدال نقره خود در سال 2011 را تکرار کردند. همچنین زهرا کیانی بانوی تالوکار ایران بود که در نخستین حضورش در این رقابت‌ها توانست به مدال نقره فرم چانگ‌چوآن دست پیدا کند.

در این رقابت‌ها تیم ساندای ایران توانست سه طلا و یک مدال برنز را به دست آورد تا نتایج درخشان خود در این رقابت‌ها ادامه دهد. محسن محمدسیفی، امیر فضلی و حمیدرضا قلی‌پور سانداکاران ایران بودند که توانستند به ترتیب در اوزان 70، 85 و 90 کیلوگرم سه مدال طلای ایران را به دست آورند. اما جعفر شیرزاد سانداکار جوان ایران بود که در اولین حضور خود در این رقابت‌ها توانست مدال برنز وزن 65 کیلوگرم را به گردن خود بیاویزد.

اما در بخش ساندای بانوان نیز تیم ملی ایران به سه مدال طلا دست یافت که این مدال‌ها را صدیقه دریایی در 60 کیلوگرم، شهربانو منصوریان در 65 کیلوگرم و مریم هاشمی نماینده ایران در وزن 79 کیلوگرم ساندای بانوان به دست آوردند.

سال 2017 (کازان- روسیه)

چهاردهمین دوره رقابت‌های ووشوی قهرمانی جهان در کازان روسیه از هفتم مهر برگزار می‌شود. این رقابت‌ها در دو بخش مردان و زنان پیگیری می‌شود که تیم ملی ووشوی ایران نیز در هر دو بخش  به مصاف حریفان خود می رود.

ترکیب تیم‌ ‌ملی ووشوی ایران برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در بخش ساندای مردان را در اوزان 70 کیلوگرم محسن محمدسیفی، 75 کیلوگرم یوسف صبری، 85 کیلوگرم معین تقوی، منهای 90 کیلوگرم میلاد عارفی مقام و در به اضافه 90 کیلوگرم حمیدرضا قلی پور تشکیل می دهند.

در بخش تالو مردان فرشاد عربی، امیر محمدرضایی، مهدی مختارپور و حسین رحمانی ووشوکاران ایران هستند که باید به رقابت با حریفان بپردازند. همچنین در بخش دئولین مردان نوید مکوندی، فرشاد عربی و امیر محمدرضایی نمایندگان ایران در این رقابت‌ها هستند.

ترکیب تیم‌ ‌ملی ووشوی ایران برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در بخش ساندای زنان را در اوزان منهای 52 کیلوگرم الهه منصوریان، منهای 65 کیلوگرم شهربانو منصوریان و در منهای 70 کیلوگرم مریم هاشمی تشکیل می‌دهند.

اما در بخش تالو زنان نیز زهرا کیانی، هانیه رجبی و ناهید پورشبانان باید در مقابل حریفان خود به رقابت بپردازند.

منبع:ایسنا




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاهی به عملکرد ووشوی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..