تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایده اولیه راه‌اندازی شبکه تلویزیونی نیکوکاری

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت علی حیدری به شرح زیر است

مقدمه :

در ایده اولیه سیاستهای کلی تامین اجتماعی و نیز تبیین الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت بر لزوم بسط و ترویج "مسابقه خیر" تأکید و تصریح شده است و در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز بر ضرورت تقویت "گفتمان خیرجمعی" و "خیر اجتماعی" و توسعه مشارکتهای مردمی در این زمینه حکم شده است. در همین راستا به نظر می‌رسد راه اندازی یک "شبکه تلویزیونی" برای این منظور از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به زمینه‌سازی تحقق احکام موصوف کمک کند.

در شبکه‌های مختلف تلویزیونی صدا و سیما (در سطح ملی و استانی) اقدامات و فعالیتهای خوبی در خصوص ترمیم فرهنگ نیکوکاری‌، ایثار، خیرخواهی و ... به صورت موردی (در زمان بروز حوادث) مناسبتی و بر اساس مناسبتهای مذهبی (‌ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و ...) مناسبتهای تقویمی (در آستانه بازگشایی مدارس و یا در آستانه عید نوروز) صورت می‌پذیرد که امر پسندیده و تأثیرگذاری است ولی به نظر می‌رسد با توجه به شرایط خاص جامعه در زمینه فقر، محرومیت، ابتلا به آسیب‌های اجتماعی، و ضرورت ارتقای سرمایه اجتماعی و همبستگی اجتماعی از طریق بسط و تقویت گفتمان خیر و مشارکتهای اجتماعی، بهتر است یک شبکه تخصصی و اختصاصی در این زمینه ایجاد شود که به طور مستمر به مسائل مربوط به نیکوکاری و خیرخواهی بپردازد چرا که بعضاً به خاطر امتزاج فعالیتهای موردی و مقطعی در سایر شبکه‌های تلویزیونی با تبلیغات تجاری و یا اسپانسری بنگاههای اقتصادی و اثرات گذرا و موقتی آنها، بسط و ترویج این گفتمان و به ویژه نهادینه شدن آن به سختی صورت می‌پذیرد و جریان‌سازی مستمر حاصل نمی‌شود‌.

استنادات و احکام قانونی و اسناد بالادستی : بندهای 3 و 6 اصل دوم قانون اساسی (‌سیر تکاملی انسان به سوی خدا و کرامت و ارزش والای انسانی‌) بندهای 1 و 2 و 12 اصل سوم قانون اساسی (‌ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و رفع فقر و محرومیت‌) اصل 175 قانون اساسی و اصل 43 (‌اهداف و نحوه اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌) سند چشم انداز (حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و دوری از فقر) سیاستهای کلی نظام اداری (‌کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی‌) سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور (حیات طیبه ‌زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی)‌ سیاستهای کلی جمعیت (‌ارتقای وفاق و همگرایی اجتماعی‌) سیاستهای کلی بخش مشارکتهای اجتماعی (‌تقویت سازوکارهای مشارکت همگانی‌) بند «پ» ماده 37  قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در خصوص سند جامع سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی و ترویج روحیه مشارکت و فرهنگ تعاون جزء 6 بند «پ» ماده 57 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در خصوص گفتمان خیر جمعی و مسابقه خیر بند «ت» ماده 2 قانون برنامه ششم توسعه درخصوص تبیین موضوع "‌پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی به عنوان موضوع محوری برنامه ششم توسعه (موضوعات خاص کلان و فرابخشی) بند «ج» ماده 38 و جزء «پ» بند 5 ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص باز اجتماعی شدن محکومان بند ب» ماده 80 در خصوص ترویج رویکرد خیر اجتماعی

علاوه بر مراتب فوق، شرح وظایف قانونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به ویژه احکام مندرج در اصول قانون اساسی از جمله در زمینه رشد فضائل اخلاقی جامعه و ... و نیز سیاست‌های تبیین شده برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقتضا‌ می‌کند که این سازمان با راه‌اندازی یک تلویزیونی نیکوکاری نسبت به بسط و ترویج "مسابقه خیر" و "گفتمان خیر جمعی‌" اقدام کند.

3- خیرخواهی، نیکوکاری و نوع دوستی در آموزه‌های اسلامی ــ ایرانی

برخی احکام شرعی منجر به تأمین منابع برای ارائه خدمات اجتماعی می‌شوند که این احکام و نظامات فقهی، تناسب مستقیمی با اهدافی از جمله زکات، خمس،کفارات، زکات فطره، صدقه، انفاق، احسان و هبه، امور حسبیه، وقف، نذر، عهد و قسم، وصیت در ثلث ماترک، قرض‌الحسنه، اموال بدون صاحب، انفال و فیء، خراج و جزیه ، مالیات دارند.

همچنین اصول اساسی مورد توجه اسلام در زمینه نحوه ارتباط و تعامل و نوع نگاه انسان مومن به سایر افراد عبارتند از‌: نوع دوستی، قسط و عدالت، مذموم بودن فقر، احسان و انفاق، برادری ایمانی

نوع دوستی و تضامن اجتماعی یکی از وجوه اساسی زیست مسلمانی است. بر این اساس، هر مسلمانی در قبال زندگی دیگران (به ترتیب نسبت به اعضای خانواده، اقربا و خویشاوندان، همسایگان و ...) مسئول است. نتیجه آن که تکافل اجتماعی یک وظیفه عام برای مسلمانان و یک وظیفه خاص برای حاکم اسلامی است و به طریق اولی حاکم اسلامی به حکم وظیفه‌ای که برای بسط عدالت دارد، باید در این زمینه گامهای بیشتری بردارد و اگر انجام این وظیفه برای هر یک از مسلمین واجب کفایی است برای حاکم اسلامی واجب عینی است و این حاکم برای ایفای وظایف و مأموریت‌های ذاتی و همچنین برای ایجاد مقبولیت و مشروعیت حاکمیت خویش باید در زمینه تکافل اجتماعی گام بردارد.

شواهد و قرائن تاریخی از سازوکارهای مرتبط با نوع دوستی و همبستگی اجتماعی در تاریخ باستانی ایران حاکی از آن است که در دوره مادها سازوکاری شبیه بیمه یا توزیع ریسک تحت عنوان ”کورتش“ وجود داشته است و خانواده‌های کشاورزان و شبانان که مستمند شده ولی هنوز همه چیز خود را از دست نداده بودند به صورت دسته جمعی و تعاونی کار می‌کردند و از زمین سهم می‌بردند. این نظام بر اساس تأمین خانواده بنیاد شده بود و با از بین رفتن یا ضعف فرد، خانواده ضعیف نمی‌شد بلکه خانواده نسق تعاونی خود را داشت و افراد کارآمد آن وظیفه واحد خود را انجام می‌دادند.

داریوش در کتیبه معروف خود می‌گوید: ”در دوره او کارگر و کارفرما هیچکدام بر هم ظلمی روا نمی‌داشتند“.

 کارگران خارجی ممالک تحت تصرف امپراطوری ایران که در بنای تخت جمشید شاغل بودند همانند ایرانیان حقوق می‌گرفتند و به کارگران حقوق نقدی و غیرنقدی و حتی مساعده پرداخت و غرامت دستمزد ایام بارداری نیز به زنان به عنوان"پیشکشی" پرداخت می‌شده است.

مراسم "تاسو" در عشایر ایل بختیاری ایران نوعی پوشش تأمین اجتماعی برای توزیع ریسک بین اعضای ایل و قبیله بوده است.

در وقفنامه ربع رشیدی تبریز (که مشابه نظامیه بغداد بوده است) کارگران با مشارکت در پرداخت حق بیمه از پوشش‌های بیمه‌ای برخوردار بوده‌اند.

4- اهداف و برنامه‌های شبکه

-  بسط و ترویج فرهنگ ایثار، ازخودگذشتگی، نوع دوستی، تعاون، همیاری، انفاق، عفو، گذشت، خیرخواهی، نیکوکاری، وقف، خیریه، ذکات و ... .

- تبیین پیشینه و سیر تطور تاریخی و ادبی مفاهیم خیرخواهی و نیکوکاری در تمدن اسلامی ــ ایرانی

- حفظ و احیای سنت‎ها، هنجارها، ارزشها و آموزه‌های ایرانی اسلامی معطوف به امور خیریه نظیر گلریزان، تاسوگری و ... .

- معرفی و تبیین وظایف و مأموریتها و تشریح فعالیتهای دستگاههای اجرایی و سازمانها و نهادها و بنیادهای حاکمیتی و دولتی فعال در حوزه خدمات اجتماعی (امور حمایتی و امدادی) نظیر کمیته امداد و سازمان بهزیستی

- معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی خیرخواه و نیکوکار و آشنایی با واقفان و موقوفات مربوط به امور خیریه، مؤسسات خیریه، سازمانهای مردم نهاد خیریه و معرفی و تجلیل از چهره‌های ماندگار در زمینه امور خیریه

- معرفی خیرین مسجد ساز، مدرسه ساز، بیمارستان ساز و ...

- معرفی آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه و امور وقفی و خیریه مرتبط با آنها

- تبیین گفتمان خیر و مسابقه خیر از منظر آموزه‌های دینی و تمدنی و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی

- بسط و ترویج راههای مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تشریح فعالیت‌های خیریه معطوف به ترمیم و جبران خسارات تبعات و عوارض ناشی از آسیب‌های اجتماعی

- زمینه‌سازی بازاجتماعی شدن محکومان و مجرمان و افراد آسیب دیده اجتماعی

- بسط و تحکیم نهاد خانواده و نیز امور حمایتی و امدادی اجتماع محور و مبتنی بر نهاد خانواده

- بسط و ترویج مقوله مسئولیت اجتماعی ــ شرکتی و معرفی بنگاههای اقتصادی و تجاری موفق در عرصه مسئولیت اجتماعی که منابع مربوطه را صرف امور خیریه می‌رساند.

- معرفی نجات یافتگان از آسیب‌های اجتماعی‌، محکومان‌، مجرمان و مبتلایان بازاجتماعی شده و مددجویانی که در اثر حمایت و امداد اجتماعی توانسته‌اند توانمند شده و در اجتماع موفق شوند.

- تولید و پخش جنگ‌ها و برنامه‌های مناسبتی، تقویمی و فصلی برای جلب مشارکتهای مردمی با همکاری دستگاههای اجرایی، سازمانها و نهادهای فعال در این قلمرو.

- برگزاری مسابقات با هدف جلب منابع مالی و مشارکتهای مردمی برای صرف در امور خیر با جذب حامیان اسپانسرهای اجتماعی

- تولید و پخش فیلم، سریال و مستند و ... دارای مضامین و موضوعات فوق

5- راههای تأمین مالی شبکه

- درج منابع و اعتبارات مورد نیاز در بودجه‌های سنواتی کشور بر اساس احکام مندرج در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و قانون برنامه ششم توسعه

- جلب مشارکت و جذب منابع و اعتبارات دستگاههای اجرایی و حاکمیتی برای تهیه و اجرای برنامه‌های شبکه

- جلب مشارکت حامیان اجتماعی (اسپانسر) برای شبکه و برنامه‌های آن

- جذب تبلیغات و آگهی از فعالان اقتصادی برای شبکه و معرفی آنان به عنوان بنگاههای نیکوکار با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای در قالب برندینگ

- انجام فعالیت‌های جنبی نظیر راه‌اندازی سایت، برگزاری مسابقات ورزشی، هنری و ... خیرخواهانه، بازارچه خیریه، معرفی
چهره‌های ماندگار‌، اعطای نشان نیکوکار برتر و ... با مشارکت فعالان دولتی‌، حاکمیتی و مردمی این حوزه و جذب منابع از طریق آگهی و تبلیغات محیطی

- وضع تعرفه یا عوارض روی تراکنش‌های اینترنتی چندرسانه‌ای و صرف منابع آن برای شبکه و اهداف آن

- جلب نظر تهیه کنندگان برای واگذاری رایگان آثار خود جهت پخش در شبکه با هدف ترویج فرهنگ نیکوکاری (صرفه‎جویی در هزینه‎های شبکه)

- جلب نظر هنرمندان برای برنامه‌سازی و اجرا در شبکه به طور داوطلبانه و به عنوان مشارکت در عمل خیر به صورت نوبتی (صرفه‌جویی در هزینه‎های شبکه)

6- جمع‌بندی‌:

نیکوکاری، نوع‌دوستی و خیرخواهی از جمله مضامین متعالی و پر بسامد در آموزه‌های دینی و ملی فرهنگ و تمدن اسلامی ــ ایرانی است و تاریخ و ادبیات ایران، مشحون و مملو از حکایات و روایاتی از جوانمردی، نیک‌خواهی و کمک به همنوع است و ظهور و بروز "فقر" و "آسیب‌های اجتماعی" به هیچ وجه شایسته این تمدن نیست و بی‌شک ایجاد یک شبکه تلوزیونی تخصصی و حرفه‌ای برای بسط و ترویج مفاهیم "مسابقه خیر"‌، "گفتمان خیر جمعی" و ... می‌تواند به فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی مفید و مؤثر در این زمینه منجر شود‌.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایده اولیه راه‌اندازی شبکه تلویزیونی نیکوکاری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..