تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تقویت رویکرد بین المللی سازی آموزش عالی؛ اولویت اصلی وزارت علوم/ جهانی‌شدن، ر‌ها شدن پدیده‌ها از قید جغرافیاست

در نشست تخصصی "بررسی راهکارهای ارتقای ارتباط دانشگاه و صنعت"‌مطرح شد:

تقویت رویکرد بین المللی سازی آموزش عالی؛ اولویت اصلی وزارت علوم/ جهانی‌شدن، رها شدن پدیده‌ها از قید جغرافیاستبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛   نشست تخصصی «بررسی راهکارهای ارتقای ارتباط دانشگاه و صنعت» امروز  با حضور  سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری علمی و بین المللی وزارت علوم و حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ابتدای این نشست اظهار کرد: با اتخاذ رویکرد بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها می‌توانیم جایگاه خود را به عنوان مرجع و کانون اصلی علم و فناوری در جهان اسلام تثبیت کنیم.

وی افزود: اعتقاد داریم دانشگاه‌ها باید کارکرد جدیدی داشته باشند؛ به عبارتی دانشگاه‌ باید ارگانیک و در خدمت صنعت و جامعه باشد.

فرهنگ، نظام نمادینی است که در فرآیند تبادلات بین‌ذهنی انسان‌ها شکل می‌گیرد

در  ادامه حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، مشکل ارتباط دانشگاه و صنعت را محصول یک "دوگانگی ساختاری" دانست و گفت: این دوگانگی بین صنعت و بخش آموزش عالی کشور نهادینه شده و لذا ساختاری به وجود آمده که کارگزاران امکان غلبه بر آن را ندارند. در این ساختار دوگانه، وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور به مثابه ساختاری مجزا از بقیه ساختارهای اجرایی – اقتصادی تعریف و نهادینه شده است؛ از این رو نیازمند تجدید بنای این ساختار و ارتباط اندام‌وار میان ساختارهای اقتصادی در دانشگاه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه کارکرد دانشگاه‌های ایران به تناسب ساختار دولت و با ماهیت دانشگاه‌های جوامع سرمایه‌داری کاملا متفاوت است، خاطرنشان کرد: از طریق دولت می‌توان دوگانگی‌های ساختاری را از بین ببریم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها انتظار ساختن فرهنگ جامعه را دارند، تصریح کرد: فرهنگ، محصول تحولات اجتماعی و تاریخی است که در یک دوره به بار می‌نشیند؛ به عبارتی فرهنگ، نظام نمادینی است که در فرآیند تبادلات بین‌ذهنی انسان‌ها شکل می‌گیرد.

 سلیمی در ادامه "جهانی‌ شدن را رها شدن پدیده‌ها از قید جغرافیا" توصیف کرد و افزود: ساختار تولید در جهان امروز، جهانی شده است. زنجیره جهانی تولید و توزیع در حوزه صنعت و خدمات نیز وجود دارد و در عرصه دانش نیز با زنجیره تولید، توزیع و مصرف دانش روبه هستیم و اگر از این زنجیره برکنار شویم همان سرنوشتی را خواهیم داشت که بر صنعت خودرو کشور وارد شد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برای قرارگرفتن در فرآیند جهانی نیازمند هویت و توان تولید هستیم، گفت: پیوستن به حوزه خدمات و صنعت زمانی امکان‌پذیر است که همراه با پیوستن این حوزه به زنجیره جهانی، زنجیره تولید و مصرف دانش‌ را نیز وارد زنجیره جهانی کنیم. این امر در حوزه مهندسی به سهولت انجام می‌شود، ولی در حوزه علوم انسانی دشوار است اما چنانچه انجام شود تمدن‌ساز و هویت‌آفرین خواهد بود. ما برای ورود به زنجیره دانش جهانی نیازمند هویت مستقل و شکل‌گیری عقلانیت و دانش برخاسته از هویت ایرانی باشیم در غیر این صورت با تکرار سخن دیگران امکان جهانی‌شدن نخواهیم داشت.

وی اظهار امیدواری کرد: دوگانگی ساختاری که در درون جامعه بین حوزه بهره‌بردار از علم وجود دارد و همچنین دوگانگی که با پیکره جهانی،‌ تولید، توزیع و مصرف دانش داریم را باید در ساختار آموزش عالی با همفکری برطرف کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تقویت رویکرد بین المللی سازی آموزش عالی؛ اولویت اصلی وزارت علوم/ جهانی‌شدن، ر‌ها شدن پدیده‌ها از قید جغرافیاست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..