تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تصاویری ناب و کمتر دیده شده از استاد شهریار

به مناسبت سالروز درگذشت محمدحسین بهجت تبریز؛

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تقویم شمسی کشور، بیست و هفتمین روز از شهریور ماه، به مناسبت پاسداشت یاد و نام استاد آذری‌زبان شعر ایران، محمد حسین بهجت تبریزی، ملخص به شهریار، روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی نامگذاری شده است.

استاد و شاعری که در فاصله تولد ( 1285 ) تا وفات ( 1367 )، مسیری پر فراز و نشیب را طی کرد و عشق و شور او در ادبیات و شعر، پس از گذشت این همه سال نامی پرآوازه‌ از او بر جای گذاشت.

در شرح حال شهریار این چنین آمده است؛ محمد حسین مقطع ابتدایی را در شهر تبریز گذراند و سپس به مدت 3 سال در دارالفنون تهران ادامه تحصیل داد. در دانشگاه رشته پزشکی را برگزید و به گفته برخی تنها 6 ماه مانده به پایان دوره، از پزشکی انصراف داد. گفته می‌شد بی‌مهری از سمت معشوقه باعث دلسردی محمد حسین از تحصیل  شد.

 شهریار سپس به خراسان رفت و در اداره ثبت اسناد شهر مشهد و نیشابور مشغول به کار شد اما پس از گذشت 4 سال مجدد به تهران بازگشت و این بار به استخدام بانک کشاورزی درآمد.

مدتی بعد انتقالی گرفت و به تبریز زادگاهش بازگشت و در آنجا با دختری از بستگان به نام عزیزه ازدواج کرد، حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های شهرزاد، مریم و هادی بود.

دیگر برگ‌های زندگی این استاد 82 ساله، در اشعار ویژه و ناب او می‌گذرد؛ غزلیاتی ناب که به گفته محققان، به سبکی خاص و منحصر به‌فرد سروده شده است. ارادت و دلدادگی شهریار به مقام حضرت علی ( ع ) و  حافظ به خوبی در اشعارش هویداست. سرانجام شهریار پس از مدتی بیماری در 27 شهریور 1367 درگذشت و بنا به وصینش در مقبره الشعرای تبریز دفن شد.

عشق و علاقه شهریار به شعر و ادبیات از سالهای کودکی در وی نمایان بود، او در 25 سالگی اولین دفتر شعر خود را با مقدمه ملک الشعرای بهار منتشر کرد و بعدها مهم‌ترین منظومه او به نام " حیدربابایه سلام "  به اکثر زبان‌های زنده دنیا ترجمه شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تصاویری ناب و کمتر دیده شده از استاد شهریار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..