تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورت جدی وزارت علوم

هاشمی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها مطرح کرد:

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با اشاره به اینکه با پیروزی شکوهمند اسلامی انتظارات ویژه‌ای از دانشگاه شکل گرفت گفت: امام خمینی دانشگاه را مبدا تحولات دانستند و بر همین مبنا امروز هم تحولات باید از دانشگاه آغاز شود.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه به عنوان مغز متفکر کشور باید برای حل مشکلات جامعه فعال باشد خاطر نشان کرد: در این راستا ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله ضرورترین موضوعات وزارت علوم است.

سرپرست وزارت علوم با تاکید براینکه حرکت موفق آموزش عالی در گرو ارزیابی موفقیت‌ها و ناکامی‌هاست گفت: پس از پیروزی انقلاب شاهد رشد کمی آموزش عالی کشور بوده‌ایم و در سه دهه گذشته تعداد دانشجویان افزایش چشمگیری داشته که در کنار آن سرعت رشد علمی هم افزایش پیدا کرده است.

سرپرست وزارت علوم خاطر نشان کرد: بیش از ۴۰ مرکز رشد به عنوان مهمترین پایه شکل‌گیری حدود ۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کنار بیش از ۵۰ پژوهشکده و پژوهشگاه زیرساخت‌هایی هستند که رشد علمی را تثبیت و تقویت کردند.

هاشمی با بیان اینکه توسعه آموزش عالی و افزایش تعداد دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه‌ها سبب رشد گسترده آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی در جامعه شد گفت: این مسائله از مصادیق مهم تحقق اهداف انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی ما امروز با جامعه‌ای روبرو هستیم که بیش از ۱۰ میلیون نفر تحصیلکرده دانشگاهی در آن مطالبات مهمی همچون مردم سالاری دینی، حقوق شهروندی، آزادی بیان، حق تشکل، نقد و اعتراض و از همه مهمتر ارائه چهره‌ای جامع و جذاب از اسلام در برابر اسلام جعلی داعشیان و تکفیریان نهادینه دارند.

 وی در خصوص چالش‌های آموزش عالی با بیان اینکه رشد نامتوازن و بی‌ضابطه آموزش عالی در سال‌های 80 تا 93 چالش بزرگی بود که تعداد دانشجویان را 3 برابر کرد گفت: در آن دوران دانشجویان دانشگاه‌های دولتی 2 برابر، پیام نور 4 برابر، علمی کاربردی 9 برابر، غیرانتفاعی 15 برابر و دانشگاه آزاد دو برابر شد.

وی در ادامه بیان داشت: در همین مدت سهم مدرسان غیر هیئت علمی از ۲۲ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافته است و نسبت دارندگان مدارج دانشگاهی در میان بیکاران کشور از حدود ۱۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است این کمی‌گرایی در آموزش عالی و رقابت بر سر تصاحب سهم بیشتر در صندلی‌های دانشگاه تبعات سوء فراوانی را به دنبال داشته است.

هاشمی خاطر نشان کرد: تاسیس دانشگاه‌های بدون کیفیت، رواج مدرک گرایی و حتی مدرک فروشی، کاهش آموزش عالی رایگان و افزایش سهم دانشجویان در هزینه‌های تحصیل، افزایش تقلب‌های علمی و پایان نامه فروشی، کاهش انگیزه‌های تحصیلی و ناامیدی دانشجویان، کسرت فارغ التحصیلان بیکار و قالبا بی مهارت، کاهش نقش و مرجعیت نهاد دانشگاه در تصمیم گیری و مشارکت در حل مسائل کشور همگی از تبعات این فرآیند بوده است.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه امروز ما در یک نقطه عطف تعیین کننده در جهت بازآرایی نظام آموزش عالی کشور برای حل مسائل و چالش‌های پیش رو قرار داریم گفت: ما امروز می‌توانیم از طریق بازآرایی نظام دانشگاهی کشور بر سه محور اصلی افزایش کیفیت هدایت تولید علم و فناوری به سمت حل نیازهای اساسی کشور و برقرار کردن هر چه بیشتر پیوند دانشگاه و جامعه اعتماد به دانشگاه را مجددا افزایش داده و تهدیدات پیش روی آموزش عالی را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه رسالت حیاتی ما در شرایط کنونی حرکت در مسیر دستیابی به آموزش کیفیت محور و پژوهش مسئله محور و دانشگاه گفتگو محور است یادآور شد: تعامل مثبت با نيروهای مسئول در حوزه امنيت مانند سپاه وزارت اطلاعات و قوه قضاييه در اين راستا ضروری است.

انتهای پیام/

 تعامل با سپاه و قوه قضائيه در مسیر آموزش کیفیت محور ضروری است



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورت جدی وزارت علوم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..