تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عملیاتی که برای صدام گران تمام شد/ عملیات ثامن الائمه نمایش اقتدار رزمندگان اسلام

ساعت: 14:42 منتشر شده در مورخ: 1396/06/26 شناسه خبر: 1194816

به بهانه بازنمایی عملیات ثامن الائمه در هفته دفاع مقدس؛

عملیات ثامن الائمه به دستور امام خمینی (ره) از سوی رزمندگان اسلام انجام شد که پیروزی در آن برای صدام گران تمام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; 31  شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و  از ۳۱ شهریور تا 6 مهر ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: تاریخ دفاع مقدس برهه‌ای تکرار نشدنی در تاریخ کشور است.

مهدیخانی افزود: باید قدردان رشادت‌های دفاع مقدس بوده و بر این اساس نسبت به تبیین نسل جوان اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه امسال بازنمایی عملیات ثامن‌الائمه نیز در شهرستان ابهر انجام خواهد شد،افزود: رژه نیروهای مسلح نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایام است.

این مسئول اضافه کرد: حضور نیروهای مسلح در نماز جمعه، غبارروبی مزار شهدا، تکریم سربازان در پادگان‌های نیروهای مسلح از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایام است.

وی همچنین از انجام دیدارهایی با خانواده شهدا نیز خبر داد و تصریح کرد: تجلیل از کارمندان و کارگران آن دوران در دستگاه‌های اجرایی استان و پخش برنامه‌های مناسبتی از صدا و سیما از دیگر برنامه‌هایی است که طی هفته دفاع مقدس اجرایی خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان همچنین از برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و اضافه کرد: چون بازگشایی مدارس با هفته دفاع مقدس همراه است، در مدارس نیز یک سخنرانی ویژه دفاع مقدس انجام خواهد شد.

*عملیات ثامن الائمه

گفتنی است،عملیات ثامن الائمه،در هشتم آبان ماه سال 1359 یعنی زمانی که 39 روز از حمله رژیم بعث عراق به ایران می گذشـت، با تلاش نیروهای بعثی برای تصرف این شهر روبـه رو بـود.درسـت زمـانی کـه حـدود یـک هفتـه از تـلاش نیروهای بعثی برای تصرف آ بادان می گذشت، حضرت امام خمینی (ره) خطاب به نیروهای مسلح فرمودنـد که «حصرآبادان باید شکسته شود.

عراقی ها برای تصرف آبادان در هشتم آبان ماه 1359 در منطقه ذوالفقاری، بر روی رودخانـه «بهمنـشیر» پـل شناور نصب کردند و با عبور دادن قسمتی از نیروهای خود وارد آبادان شدند. نیروهای عراقی بـه ایـن دلیـل منطقه «ذوالفقاری» را برای ورود به آبادان انتخاب کرده بودند که با استفاده از پوشش نخلستان هـا بتواننـد از دید رزمندگان اسلام دور بمانند و به راحتی وارد شهر شوند.با چنین وضعیتی، آبادان در یک محاصـره 330 درجـه ای قـرار مـیگرفـت وعبـور از رودخانـه بهمنـشیرمـی توانـست آن را بـا خطـر جـدی روبـهرو کنـد.

 با گذشت از روی رودخانه بهمنشیر، نیروهای بعثی فکر می کردند کـه آبـادان را بـرای همیـشه از آن خـود کرده اند اما در پی دستور امام (ره) یکی از چهار عملیات بزرگ و برجسته تاریخ دفاع مقدس رقـم خـورد و آن عملیات ثامن الائمه بود.

از نظر کارشناسان،عملیات ثامن الائمه نقطه عطف و مبدا آغاز راهبرد مرحلـه دوم جنگ محسوب می شود و یکی از نقاط اعتماد به نفس در راهبرد مرحله دوم، عملیات ثامن الائمـه (ع) بود که حلقه واسط و مبدا تحول به شمار می رفت.

 شکل گیری طرح های سپاه و ارتش برای شکست حصر آبادان پیرو فرمان امام راحل، طرح های مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش برای شکستن حصر آبادان شکل گرفت و آغاز شد.در طرح مشترک سپاه و ارتش، سه محور اصلی و یـک محـور فرعـی بـرای انجـام عملیات در نظر گرفته شده بود.

در این طرح، محور شمالی شامل مناطق دارخوین و محمدیه و محور جنوبی شامل محور فیاضیه و ایستگاه هفت بود. بر اساس این طرح، تعدادی از نیروها نیز در محور جـاده ماهـشهر و آبادان وظیفه پشتیبانی از عملیات را داشتند. در این میان، محور دارخوین و فیاضیه به دلیل هـدف تـصرف و تامین پلهـای حفـار و قـصبه دارای اهمیـت بیـشتری بودنـد و در صـورت برخـورداری نیروهـای خـودی از سرعت عمل، امکان انهدام و اسارت بسیاری از افراد دشمن در این محور وجود داشت.

در مقابل، دشـمن بـه دلیل برخورداری از نیروهای احتیاط و به ویژه امکان به کارگیری لشگرهای پنج مکـانیزه و 9 زرهـی تحـت امر سپاه سوم، در موضع برتری قرار داشت اما نیروهای خودی با توجه به شـناخت دقیـق از دشـمن، ویژگـی برترعملیاتی، ترکیب جدید سپاه و ارتش که پیش از این هرگزدر این سطح وجود نداشـت و بهـره بـرداری مناسـب از زمـین، از موقعیت بهتری نـسبت بــــــه دشـمن برخوردار بودند.

 در کنار همه این عوامل، ساده انگاری نیروهای بعثی و اینکه توان نظـامی آنهـا بـسیار بیـشتراز طـرف مقابـل است، موجب می شد تا پیروزی بردشمن آسان شود. عملیات ثامن الائمه ساعت یک بامداد روز پنجم مهر ماه سال 1360 بود که رزمندگان اسلام عملیات خود را بـا رمـز «نـصر مـن االله و فتح قریب» آغاز کردند و این عملیات پـس از دو روز تـلاش و اسـتقامت و دلاوری رزمنـدگان اسـلام نتیجـــه داد و فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بـر شکـست حـصرآبـــادان تحقـق یافـت.

 مقاومتی که نیروهای عراقی در برخی از محورها از خود نشان دادند، از هوشیاری نسبی دشمن خبـرمـی داد اما این تنها کافی نبود زیرا شناخت نادرست فرماندهان نظامی عراق نسبت به توان نیروهای خـودی و نـاتوان انگاشتن طرف مقابل سبب شد، در برابر نیروهـای ایرانـی نتواننـد واکنـشی مناسـب و در خـور نـشان دهنـد.

هوا کم کم داشت روشن می شد و با روشن شدن هوا و ادامه پیشروی های رزمندگان اسلام، نخستین ضربه شکننده بر نیروهای بعثی وارد آمد اما ایـن پایـان کـار نبـود و نیروهـای بعثـی همچنـان در منطقـه پـل حفـار مقاومت می کردند.هر لحظه که از روز می گذشت، نیروهـای بعثـی بـیش از پـیش توسـط نیروهـای ایرانـی تحت فشار قرار داشتند و خود را مستاصل مـی دیدنـد.

از سـوی دیگـر، در پـی تغییـر وضـعیت میـدان نبـرد، فرماندهی نیروهای عراق تلاش می کرد تا تاریک شدن هوا به مقاومت در پل حفار ادامـه دهـد زیـرا دشـمن قصد داشت با تقویت منطقه، ابتـدا منطقـه سـرپل را حفـظ کنـد و پـس از آن، بـا نـصب پـل روی رودخانـه کارون، نیروهای محاصره شده را نجات دهد و سپس با استقرار در منطقـه غـرب رودخانـه کـارون از ادامـه پیشروی نیروهای ایرانی جلوگیری کند.

جاده ماهشهر- آبادان حدود ساعت هشت و نیم روز پنجم مهـر مـاه 1360 آزاد شد و در پی آن، پیشروی نیروهای خودی از شمال به جنوب و تـصرف پـل قـصبه شـد و امکـان مقاومت از عراقیها سلب شد.بعد از ظهرهمان روز، بخشی از پل حفـار توسـط رزمنـدگان اسـلام محاصـره شد اما عراقی ها برای باز نگه داشتن عقبه نیروهای محاصره شده خـود در شـرق کـارون، همچنـان مقاومـت می کردند، چنانکه با تاریک شـدن هـوا حرکـت سـتون نیروهـای دشـمن از سـمت جـاده اهـواز بـه سـمت خرمشهر دیده میشد.به این ترتیب، روز نخست عملیات در حالی رو پایان می گذاشت که دشـمن بـه دلیـل عقب ماندگی، توان مقابله نداشت و تنها به تاریک شدن هوا، باز نگاه داشتن پل حفار برای تقویت منطقـه یـا امکان عقب نشینی نیروهای محاصره شده خود، امید بـسته بـود.

*روز دوم

روز دوم عملیات ثامن الائمه (ع) در حالی آغاز شد که پیـشروی نیروهـای ایرانـی همچنـان ادامـه داشـت و دشمن یارای نشان دادن واکنش جدی نداشت و از بعد از ظهر روز دوم، نیروهای عراقـی بـه تـدریج تـسلیم شـــدند یـــا عقـب نشینی کردنـد و سـرانجام در پایـــان ایـــن روز منطقـــه ســـرپل دشـــمن آزاد شـد.

*روز سوم

 در روز سوم رزمندگان اسلام به پاکسازی منطقه پرداختند تا اینکه محاصره آبـادان بـه پایـان رسـید و فرمـان امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن حصرآبادان، در مدت 48 ساعت تحقق یافـت و نیروهـای خـودی پـس از پاکــسازی کامـل منطقـــــه، در سـاحل شـرقی رودخانه کارون اسـتقرار یافتند.

در این عملیات علاوه بر آزادسازی منطقه اشغالی در شرق رودخانه، بخش وسیعی از نیروهـای خـودی آزاد و برای عملیات بعدی آماده شدند.

شکست در این عملیات به قدری برای صدام سنگین بود که پس از پایان عملیات و شکست نیروهای بعثـی، وی هفت نفر از فرماندهان خود را تیرباران کرد و امروز، سال ها از این عملیات پیروزمندانه مـی گـذرد امـا هر بار که خاطرات آن ایام مرور می شـود، ابعـاد تـازه ای از ایـن اقـدام شـجاعانه و تاکتیـک بـالای نظـامی رزمندگان ایران اسلامی در این عملیات بازگو می شود و بر شیرینی آن برای نسل امروز افزوده می شود.//ن

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عملیاتی که برای صدام گران تمام شد/ عملیات ثامن الائمه نمایش اقتدار رزمندگان اسلام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..